Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka ved i växthus  (läst 4225 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Torka ved i växthus
« skrivet: 27 apr-13 kl 21:33 »
Jag har ett växthus som inte kommer användas till något annat under det kommande året och jag funderar på att använda det som vedskjul. Är det någon som provat något liknande. Jag borde få in åtminstone femton kubik. och tänkte sätta på en sarg så jag har lufttillförsel runt om i nederkant och en taklucka som står öppen fram till vintern. Presenning på marken och eventuellt lastpallar på det för förbättrad cirkulation om jag får tag på några.

Vad tror ni? Någon som testat något liknande?

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Torka ved i växthus
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 08:26 »
En sollufttork för virke är ju i princip ett växthus så det borde ju fungera utmärkt.
Men vart ska du ha tomaterna?

Edit:
Inte sjutton heter det sollufttork...
Solvirkestork kanske?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torka ved i växthus
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 10:57 »
det borde gå utmärkt - kanske lite problem om högarna rasar med tanke på väggmaterialet men travar du bra och rätt så är inte risken så stor att de ramlar ihop.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Torka ved i växthus
« Svar #3 skrivet: 28 apr-13 kl 18:01 »
Tomaterna ska bo i det nya, finare, större växthuset med riktig växthusfolie. Det här är ett hemmabygge av träreglar och byggplast. Därför är jag inte så orolig för ras. Och tack vare träreglarna borde jag kunna staga upp staplarna mot väggarna också.

Jag får återkomma framåt hösten med rapport.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Torka ved i växthus
« Svar #4 skrivet: 28 apr-13 kl 18:24 »
Det blir lite varmare, men å andra sidan minskar vinden avsevärt. Jag tror inte att det torkar fortare i växthus! 

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Torka ved i växthus
« Svar #5 skrivet: 28 apr-13 kl 18:31 »
Syftet är egentligen inte att torka veden snabbare utan att kunna torka den inomhus direkt och slippa bära in den torkade veden. Plus att jag redan har växthuset.

Förra året gick det så här med vedförvaringen:
http://marstorp.albinholmgren.se/2012/05/14/icke-hallbar-energiforsorjning/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torka ved i växthus
« Svar #6 skrivet: 28 apr-13 kl 19:56 »
Syftet är egentligen inte att torka veden snabbare utan att kunna torka den inomhus direkt och slippa bära in den torkade veden. Plus att jag redan har växthuset.

Förra året gick det så här med vedförvaringen:
http://marstorp.albinholmgren.se/2012/05/14/icke-hallbar-energiforsorjning/

 ;D då har du ju vanan inne när det gäller nerrasade vedhögar - fast det var väldigt snyggt staplat - innan fallet...
« Senast ändrad: 28 apr-13 kl 23:31 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Torka ved i växthus
« Svar #7 skrivet: 28 apr-13 kl 22:09 »
Iden med växthuset är nog inte så dum! man torkar ju allehanda saker i ugnen.Så bara luftväxlingen sköts så skulle man kunna börja torka ved tidigt på säsongen.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Torka ved i växthus
« Svar #8 skrivet: 24 jul-13 kl 23:22 »
Uppföljning: så här blev det. Temperaturhöjningen är inte så stor som jag trodde men om det beror på för mycket ventilation eller att värmen "äts" upp av torkningen vet jag inte. Luften känns snustorr där inne och veden ser ut att må bra.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Torka ved i växthus
« Svar #9 skrivet: 25 jul-13 kl 07:59 »
Uppföljning: så här blev det. Temperaturhöjningen är inte så stor som jag trodde men om det beror på för mycket ventilation eller att värmen "äts" upp av torkningen vet jag inte. Luften känns snustorr där inne och veden ser ut att må bra.
Det blev ju jättebra! Inte för att det har nån betydelse utan mest för att få veta - har du ingen termometer som mäter luftfuktighet - har en sån, inte dyr, ute-innetermometer med denna funktion inbyggd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser