Det är numera ganska väl dokumenterat att kylbranschens motvilja mot så att säga licensfria kylmedier INTE har någon som helst teknisk eller vetenskaplig grund, utan det rör sig endast om skråmentalitet.
Den brandbelastning som en bil-AC som är fylld med t ex isobutan istället för R134 innebär, kan jämföras med att ha ett par sprayburkar eller en mycket liten gasolbehållare liggande i bilen. Och det är inte ens en hundradel av den brandbelastning som bilens bränslesystem innebär.
Det har i praktiken visat sig en mycket stor fördel med att använda t ex gasol eller isobutan i äldre anläggningar, nämligen att småläckor (den storleksordning som innebär att man måste fylla varje år men det läcker inte tillräckligt mycket för att man ska kunna hitta läckan med vanliga läcksökningsmetoder) ofta tätar sig själva när man slutar med halogenkolväten och använder något gasolliknande istället.
Man bör helst inte alls använda uttrycket freon om kylmedier. Freon betyder nämligen inte någon viss bestämd sorts kylmedium (många tror att det är ett annat namn på det gamla sedan länge förbjudna R12), utan det är ett visst kemiföretags varumärke på alla olika slags kylmedier som de säljer.
Jag vill dock vara lite tråkig och avråda från försök att fylla sin egen AC om man bara tänker göra det på en enda bil och inte har för avsikt att skaffa sig djupare kunskaper om saken och kunna återanvända dem flera gånger. Och i all synnerhet om man saknar den grundläggande teorin från skolan om hur en kylanläggning fungerar ur mer vetenskaplig synpunkt - man måste ha klart för sig hur det hänger ihop med tryck, temperaturer, ångtryck, Carnotprocessen osv osv. Det är bra om man åtminstone kommer ihåg allt som sades i fysikkursen på gymnasiet.
Har man en bil med en AC som inte fungerar så måste man först av allt ta reda på om felet är just att det är slut på kylmedium eller om felet är något annat. Vissa typer av bil-AC har den irriterande egenskapen att kompressorn obönhörligen körs sönder om det är slut på kylmedium och man kör med bilen ändå (även om AC:n är avstängd). Detta gäller framför allt de VW och andra VAG-märken som saknar magnetkoppling för kompressorn och istället styr utvinklingen av den efter kylbehovet (den fungerar på samma sätt som en reglerbar axialkolvpump i t ex en hydrostatdrift).
Om anläggningen har varit helt tom på kylmedium och det kan tänkas ha trängt in luft eller fukt i den, så måste den vakuumpumpas innan man kan fylla. Och om den har varit helt tom, finns det förmodligen en läcka någonstans som är så stor att den måste hittas och repareras innan det är någon mening att försöka sig på fyllning.
Med tanke på den utrustning som behövs om man ska syssla med fyllning av AC, värmepumpar och andra kylanläggningar någotsånär seriöst (manometerställ, fyllningskärl, vågar, vakuumpump mm), så lönar det sig knappast att köpa in alla nödvändiga prylar bara för en enda fyllning. Då är det bättre att hänga med någon som redan är kunnig och har utrustning, och kanske göra sin egen fyllning under vederbörandes överinseende.