Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvaponisk odling  (läst 16670 gånger)

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
Akvaponisk odling
« skrivet: 02 dec-08 kl 12:09 »
Är det någon här som sysslat med "aquaponics" i större eller mindre skala, eller som är intresserad av detta och tänker starta? Är på g att starta mina första system, och det vore kul att höra hur det gått för andra.

(Jag är inte säker på att förklaringen behövs just här, men aquaponics är fiskodling där man låter vattnet filtreras genom en odlingsbädd där man odlar grönsaker och örter. Systemet ger alltså både fisk och grönt.)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #1 skrivet: 02 dec-08 kl 12:58 »
Hej!
Egentligen så har jag inte prövat men jag har odlat tilapia till mat och provade lite med växter i sandfiltret. Det hela fungerade utmärkt. Problemet är att det behövs mycket stora filterytor om man ska rena vattnet ordentligt. Vi slutade för jag insåg att jag behövde investera allt för många miljoner för att få lönsamhet. Jag är helt övertygad att det går att få lönsamhet på kombinationen fiskar och växter om man har ett växthus över. Problemet kan vara myndigheter och småskalig fiskslakt.
MVH
Jan Lindgren

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Akvaponisk odling
« Svar #2 skrivet: 03 dec-08 kl 12:55 »
Heh, jag bor i Uppsala, där får man alltid räkna med att myndighetskontakten tävras.

Har du sett "barrelponics" systemet? Det är uppbyggt av tre tunnor, där en är vattentank, en (kluven i två halvor) tjänar som odlingsbädd och en är fisktank. Ger egentligen mer växter än fisk eftersom det är ett system tänkt att lära ut grunderna i aquaponics, men går att expandera till större enheter.
Film

Här finns handboken för grundenheten

Ett växthus och ett lämpligt hus vore drömmen! Hoppas kunna investera i ett sånt, men eftersom jag bor i lägenhet just nu blir det minisystem till en början. Fördelen med det är väl att man ännu inte behöver slåss med myndigheterna ;) .

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #3 skrivet: 03 dec-08 kl 14:36 »
Hej!
Jag tycker att han gjort systemet väl invecklat. Jag har gjort lådor som jag klätt med dammduk och använt u-formade rör för att leda tillbaks vatten. Gamla badkar är också mycket användbara. Ett system som jag använt bestod av en låda 120x120x60cm klädd med dammduk för fiskarna därifrån pumpade jag över vattnet till ett badkar. För att filtrera vattnet och hålla tillräckligt högt pH så lät jag vattnet gå genom en näckroskruka fylld med musselskal. I badkaret hade jag en massa vattenväxter som tog hand om en del av näringen. Vattnet fick sedan gå tillbaks genom ett u-rör som fungerade som hävert. Systemet hade för lite växter så jag fick byta en del vatten ibland. I minidammen så hade jag avelsdjur av tilapia. Vi arbetade med hybrider av Oreochromis hornorum och O. mossambica. Snabbväxande tuffa fiskar.
Får jag råd och tid så ska jag göra ett litet uterum där jag kan avdela 50 kvadrat till ett liknande system. Dock så ska jag denna gång ha lite mer köldtåliga fiskar eller kräftor.
Om du letar lite på alternativ så hittar du information av Björn Oliviusson. Han har jobbat med vattenrening och växter.
MVH
Jan Lindgren

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Akvaponisk odling
« Svar #4 skrivet: 06 dec-08 kl 22:53 »
Tack för tipsen!

Vilka växter använde du i odlingarna?

Tilapia verkar för övrigt vara akvaponins falukorv; extremt vanlig och går att använda till det mesta :).


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Akvaponisk odling
« Svar #5 skrivet: 06 dec-08 kl 23:52 »

Intressant.  Men oj, vilken tid filmen tog genom modemet!


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #6 skrivet: 07 dec-08 kl 12:16 »
Hej!
Jag anser att Tilapian är vattnets hushållsgris. Alla intresserade kan ha den. Den är dessutom mycket läcker smörstekt. Den smakar lite abborre men har inte lika mycket ben som abborren så det blir benfria fileer. Den äter det mesta dock inte vitklöver.
Jag hade hoppats att kunna ge klöver som proteinfoder men det gick inte. Gräs åt de. Fiskfoder är dyrt så jag provade om de åt brolilerfoder och det gjorde de. Däremot så kollade jag inte om tillväxten blev tillfredställande på hönspellets.
Tilapia är en av de få matfiskar som filtrerar svävalger vilket gör den till en av de bästa matfiskarna för småbruk i varma u-länder. Om man vill kan man där mata dem genom att slänga lite konstgödsel, naturgödsel eller växtavfall i dammen. Fiskarna lever och växer av alla alger som bildas.
Försök har visat att en investering av 200 dollar räcker till att bygga en bevattningsdamm och odla tilapia. Odlingen är så lättskött att även aidssjuka kan hjälpa till med familjeförsörjningen. Familjerna får bättre näring och håller sig friskare och barnen får tillräckligt md proteiner för att växa normalt. En framtidsvision i vissa delar av Afrika.
Det var min lilla kärleksförklaring till tilapia.
MVH
Jan

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Akvaponisk odling
« Svar #7 skrivet: 10 dec-08 kl 19:18 »
Den låter definitivt värd kärleksförklaringen, och verkar vara en lämplig fisk att odla inomhus (jag kommer dock att börja med guldfisk, eller måhända billigare stimfisk för akvarium). Vi teståt tilapia som vi hittade på Coop, den smakade dy, men det har jag alltid trott antingen berodde på uppfödningen* eller att vi tillagade den slarvigt.

Äter den mask, typ mask man kan få ur maskkomposten?

*Den var odlad i "klara bergssjöar" i Kina. Jag blir alltid misstänksam när jag läser romantiska beskrivningar på ett matpaket.

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Akvaponisk odling
« Svar #8 skrivet: 15 dec-08 kl 12:19 »
Hej!

Vi är en grupp som i nuläget håller på att söka pengar för att starta en visnings och utvecklingsanläggning för aquaponisk fiskodling i Norrtälje. Vi har kommit en bit på väg och fått en del pengar men vi hoppas att fiskeriverket ska bistå oss och dit har vi ännu inte skickat någon ansökan.

Om allt går som planerat så ska vi kunna förmedla all nödvändig kunskap för att starta en egen odling, kommersiellt eller privat. Vi kommer att utveckla olika typer av ekologiskt foder och testa olika fiskarter som tilapia, pangasius mm. Vi kommer att hålla kurser, seminarier och ta emot besökare. Om planerna håller så kommer vi att starta under våren 2010. Håll alla tilgängliga tummar!

MVH/Björn Oliviusson

Ps. Tilapia (och nästan alla andra fiskar) älskar daggmask. Dela gärna i mindre bitar. Ds.

Parkettodlaren

  • Inlägg: 50
    • Parkettodlaren
SV: Akvaponisk odling
« Svar #9 skrivet: 16 dec-08 kl 12:26 »
Om jag kunde skulle jag till och med hålla stortårna. ;D

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvaponisk odling
« Svar #10 skrivet: 25 dec-08 kl 15:52 »
Daggmask/kompostmask är proteinrikt och ofta populärt, svårt att använda i praktiskt betydande skala, så länge de har ett marknadsvärde från någon tusenlapp per kilo är det väl bättre att sälja maskarna och mata med annat, särskilt om man håller tilapia, som funkar bra på vegetabilier.

Tilapia anses allmänt relativt okänslig för "off flavor", och om den odlats i dåligt vatten ska det enligt uppgift räcka med några veckors hållande i bättre vatten för att bli av med dysmaken. Själv är jag skeptisk till att som påstås av någon som är ute efter mina pengar.

Aquaponisk anläggning i Norrtälje låter intressant, vad ska ni köra för system och arter?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #11 skrivet: 25 dec-08 kl 16:43 »
Hej!
Vi hade våra tilapia i en relativt stor damm i en lagård. Det var svårt att hålla bra kvalite på vattnet eftersom uppvärmningskostnaden blev för hög vid vattenbyte. Jag tyckte att de smakade alldeles utmärkt trots vattenkvaliten. Betydligt bättre än de man köper. Vi köpte färdigt fiskfoder så det kan vara maten som gjorde att de smakade så bra. Vi fortsatte inte med projektet då det hade krävt en satsning på några miljoner för att få det lönsamt. Ett stort välisolerat växthus med mängder av sandbäddar för att odla växter och rena vattnet. Lokal för att slakta och rensa fisken. Jag är alldeles för feg för att göra sådana satsningar.
Jag tror att hela övningen kostade oss ca 70 000 kr och det var det värt. Vi hade skoj och lärde oss mycket.
MVH
Jan Lindgren

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #12 skrivet: 25 dec-08 kl 17:02 »
Jag har funderat på att odla någon fisk som lever på  alger, i samband med ett experiment med intensiv algodling.

Ska först få igång en algodling, och då ligger det ju närma till att föda upp lite fisk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Akvaponisk odling
« Svar #13 skrivet: 25 dec-08 kl 17:38 »
Tilapia, iaf Oreochromis-arterna äter alger, både svävalger och fastsittande, men man kanske inte ska räkna med alger som enda föda, däremot kan fisken bidra med näring och Co2 till algerna. Blast och rens från växter när man odlar aquaponiskt äter du flesta arterna i släktet Tilapia oftast mer gärna än vad Oreochromis-arterna Sen kan man ju odla Lemna sp. eller Azolla sp. som tillskott åt båda släktena.

Helt klart är det lättare att hålla vattenkvaliteten uppe med ett bra färdigt fiskfoder än med "färskmat",  men det ska inte vara ett oöverstigligt problem i en väldesignad aquaponisk anläggning.

Funderar själv på att göra en extremt liten "testanläggning", först och främst är det intervallteknik jag är intresserad av att prova, och förmodligen är det keramisk poröst "grus" som växtmedium som gäller.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #14 skrivet: 25 dec-08 kl 18:32 »
Tilapia odlas på många platser, men det verkar vara varmare klimat än här. Klarar sig dessa fiskar bra i vårt klimat?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #15 skrivet: 25 dec-08 kl 20:12 »
Hej!
Tilapia växer bäst vid ca 30 C, minitemp 13 C. Helt olämplig för utomhusbruk i Sverige.
Tilapian älskade Lemna men tyvärr så åt de inte Riccia som annars är extremt snabbväxande.
 Ska man ha bra resultat så använder man bara hannar eftersom de växer snabbast. Man har att välja på könssortering , hormonbehandling eller hybrider med O. hornorum.
MVH
Jan Lindgren

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #16 skrivet: 25 dec-08 kl 20:31 »
Jag skulle helst vilja ha en fisksort som växte på vegetabilier, klarade klimatet här. Med bra tillväxt sommartid och utan problem kunde övervintra.

Ser det som en stor nackdel att behöva värma vatten till fisken, vatten bör ju oxå cirkulera genom ett reningsförfarande och då blir värmekostnaderna skyhöga, för att inte tala om att hålla byggnader.

Har man inte utrymme som inte behövs till annat, och tillgång till massor av spillvärme, kan det väl inte bli billiga fiskar?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Akvaponisk odling
« Svar #17 skrivet: 26 dec-08 kl 08:19 »
Började läsa tråden...

Och drog mig till minnes om att i Storbritanien så finns det nånn som odlar bäcköring?
Och vattenkrasse i samma anläggning...
Öringarna smutsar ner vattnet till en del och det går vidare ut i dammarna där vatten krassen växer och trivs...  Och tar upp näringen som fiskarna producerat.. 
Sen tillbaka till fiskarna... 
det intressanta var att fiskarna knappt fick någon mat utan åt det som kom med vattnet från krasse odlingen....

Sen var det dy fisk...   Karpar...   Dom odlades i dammar som man gödslade med kodynga som man rört upp i vatten...   
När det var dax för skörd flyttade man över fiskarna i tankar med strömmande bäckvatten där dom fick fasta i 5-6 dagar... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akvaponisk odling
« Svar #18 skrivet: 26 dec-08 kl 10:28 »
Torrdasset och karpfiskar är ett beprövat syatem i bla Viet Nam.

Det är på gång att storsatsa på tropiska fiskar bland skånska bönder. Ett företag lovar god lönsamhet, och hoppas att Kävlinge ska bli en central för fiskslakt.

Jag ställer mig tveksam till att detta kan gå bra, det är en energislösande produktion, och kalkylerna beräknas efter ett pris på ca 160:- kg i butik.
Det priset får man ut idag, men med ett mångdubbelt utbud av produkten, kommer med stor sannolikhet priset inte att kunna hållas uppe.
Ökade energipriser talar för att hitta ett system som har lägre produktionskostnader.

En massproduktion kan knappast inrikta sig på gourmetrestaurangernas behov.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Akvaponisk odling
« Svar #19 skrivet: 26 dec-08 kl 11:30 »
Hej!
Min tanke med att odla tilapia är att ha ett växthus där man värmer fiskdammarna som i sin tur värmer växthuset. Den största vinsten kommer från växtodlingen. Grönsakerna går att sälja som "ekologiska" till ett överpris. Fisken skulle i så fall snarast ge ett ekonomiskt tillskott genom att utnyttja utrymmet bättre. Fiskar under odlingsborden.

All växthusodling skulle få bättre lönsamhet om man hade spillvärme som kunde utnyttjas. Det kanske går när vi blir tvungna att bygga ur kärnkraften.

Jag tror att tropisk, färsk fisk i Sverige bara kommer att bli en delikatess för de rika och ett kul nöja för oss fattiga. Däremot så har fiskodling enorma möjligheter att minska undernäringen i världen. Jag tror att tilapia är den bästa fisken att odla, särskilt i kombination med ankor och andra husdjur. Det torde också vara en av de få fiskar som kan matas med lite konstgödsel. Den amerikan som jobbat mest med tilapiaförädling kallar sina fiskar för penny fish. Tilapian kostar så lite att föda upp i ett extensivt system. Ska man låta dem leva på svävalger så får det inte vara för många fiskar i dammen.

Det finns också en del malarter som odlas. Tex channel catfish i USA eller clarias i Asien. Jag tror att även den europeiska malen odlas på en del ställen. Den kanske vore något för fiskodlare i Sverige att prova. Det är dock mycket svårt att vänja folk att äta en ny fiskart.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser