Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metod för att så in vall  (läst 8515 gånger)

Sophia Ström

  • Inlägg: 5
    • -
Metod för att så in vall
« skrivet: 16 maj-17 kl 15:51 »
Hej!
Vi har plöjt upp och harvat en gammal havreåker på vår gård, som vi flyttade till i höstas. Nu ska vi så in vall som ska tjäna som slåttervall och bete till våra hästar. Har läst på om olika fröblandningar och känner mig på det klara med VAD vi ska så, men nu kommer frågan HUR.

Det vanligaste är väl att man sår in vall tillsammans med spannmål, och då med frölåda på såmaskinen. Nu har vi inget som helst intresse av att så in spannmål utan endast vallfrö. Vi äger en äldre traktor men ingen såmaskin. Min tanke var att införskaffa en centrifugalspridare att sätta på fyrhjulingen och så med, sedan köra med ringvälten över sådden. Men när jag läser på internet så står det att den metoden inte alls rekommenderas då den sprider ojämt och att utsädesmängden är svår att reglera. Radsådd ska vara det bästa, tydligen. Men hur genomför man det utan tillgång till dyra maskiner?
Vi är ju ingen högproducerande gård och gärder i fråga är ca 1,5 ha. Hur hade ni gjort?

Harvat, sått med centrifugalspridare, vält - allt under samma dag?

Fröerna i blandningen vill tydligen ha olika sådjup mellan 0,5-3 cm, hur noga är det? Vilket sådjup ska jag välja? Det är ju omöjligt att tillgodose alla fröers egna önskemål, då skulle man behöva så i omgångar ju. :)


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 17:49 »
Hyr in tjänsten att så! Med såmaskin för att få ett bra resultat. Det betalar sig i längden.
Det finns säkert en granne med såmaskin i närheten.

Och så gärna in med skyddsgröda. Det gör att resultatet av sådden blir mycket, mycket, bättre i de flesta fall.

Om man inte har extremt lättfödda hästar, så kan man ta en första skörd som extremt tidigt skördat helsädesensilage (hyra in tjänsten att göra rundbalar). Då får man man höga proteinvärden, men inte så jättehöga energivärden. Kvot på ca 5. Det blir ett utmärkt foder för att slippa hålla på med kraftfoder för de flesta hästar.

Lämplig skyddsgröda till häst kan vara korn eller havre, samt fodervicker. Observera att för det här "hästfoder-" ändamålet, så skördar man vallen precis när axen kommer fram, innan det bildats några kärnor alls. Skyddsgrödan ska alltså vara mer "gräs" och "grönt" än spannmål.

Om man är rädd för att fodret blir för näringstätt, eller inte vill ge hästarna ensilage, så brukar det vara väldigt lätt att byta bort helsädesensilage mot något annat foder (hö t.ex.) som man hellre vill ha.
Vilken ko- eller fårbonde som helst (och många hästuppfödare) blir jätteglada för ett erbjudande om byte. Någon kanske sår gratis åt er, bara för möjligheten att få byta till sig helsädesensilage, bal för bal (eller vikt för vikt).

Om så vädret står bi, så går det att ta en andra skörd med hö, eller ensilage på vallen redan i år, men räkna med mindre volym än när vallen kommit igång ordentligt. 

Sophia Ström

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 18:14 »
Tack för ditt svar!

Så tänkte jag också först, att hyra in tjänsten. Efter att ha talat med en bonde i trakten som tackade nej (något om att det var för mycket jobb med att ställa in maskinen för ett så litet fält?) så tänkte vi om. Men är det nästintill omöjligt att få till en vall om man sår med t ex centrifugalspridare?

Vi vill kunna ta eget hö, tillsammans med våra grannar som har ungefär lika stor areal, så vill gärna inte ha något i vallen som gör att vi måste plasta.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #3 skrivet: 16 maj-17 kl 21:07 »
Men finns det bara en bonde där du bor? Prata med flera, gärna lite längre bort, och prova med någon/några som inte har så stor gård, gärna också någon som har djur. Folk som har får t.ex. är ofta något mer småskaliga och förstående.

Eller hör med någon maskinstation i närheten (närheten kan vara flera mil), om maskinstationen inte kan komma och så, så kan det mycket väl vara så att man känner någon som kan.
Fråga också hos dina närmaste maskin- och fodersäljare, där känner personalen oftast massor med folk som "man kan ha nytta av".

Vissa, är riktigt "tråkiga" när det gäller att köpa tjänster, men de allra flesta är trevliga och hjälpsamma. Men har man kommit ny till en plats, så kan vissa, lindrigt talat, vara "skeptiska".

När det gäller en förstaårsvall, så kan du inte räkna med att kunna få något foder från den i nämnvärd utsträckning. I synnerhet inte om du försöker så enbart vallfrö.

Det kommer att vara glest och ojämnt första året, och för att få vallen att växa bra, så behöver man putsa, snarare än skörda. Torka till hö lär det också bli svårare med, än det är när vallen är etablerad.  Det blir både bara jordfläckar, och en hel del ogräs första året, när man sår rent vallfrö.

Jag förstår om man helst vill ha hö till sina hästar, det finns många som vill det, i synnerhet när man har få hästar. Själv lever jag med ganska många hästar, som äter av vårt egenodlade ensilage på vintern, och rundbalshö under höst/vår när det är för varmt för ensilage

Om du vill ha en fin och välfungerande vall, som håller 5-7 år, så är hur man gör i början väldigt viktigt.
Jag har provat att så i renbestånd (bara vallfrö), men det blir inte lika bra.

Byta bort helsädesensilage, mot t.ex. rundbalshö, eller några lass med småbal är väl inte fel? En insådd kan innebära att du får bättre skördar, mindre ogräs, och fördröjer tiden till nästa omläggning av vallen med flera år.

Vill du absolut så rent frö, så köp en begagnad såmaskin med frölåda, går att hitta för några tusenlappar, en billig begagnad kanske är lite skraltig, och några billar kanske inte fungerar riktigt, men kan duga.

Har du tur, så står det en gammal manuell vallfrösåmaskin någonstans i ett uthus nära dig! Det är en en-hjulig långsträck låda, med "skottkärrehandtag". Det tar inte så vansinnigt lång tid att så några hektar manuellt med en sådan. Svårast är att hålla reda på var man gått, så att det inte blir så många mistor.

Eller hyr en spridare för gräsmatteanläggning! Jag har sett modeller som bogseras bakom en fyrhjuling. Den släpper ner frö, istället för att slunga det. Olika gräs och örter i vallfrö blandningen är olika tunga och stora, så om man försöker centrifugalsprida, så blir det oändligt ojämnt. Det är också rena rama lotteriet att ställa in en sådan så att den fungerar för just en vallfröblandning.

Jag har sett centrifugalspridare användas vid renovering av vallar, men då sprider man oftast 1, max 2 sorter, med frön som är rimligt lika, och eftersom det redan är en gräsbevuxen vall, så är problemet med "ojämnt" bara litet. Det handlar ofta om att man vill så in baljväxter där dessa har gått ut sig.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Metod för att så in vall
« Svar #4 skrivet: 16 maj-17 kl 21:56 »
Eftersom det handlar om 1,5 ha antar jag att det blir förhållandevis dyrt, per ha, att ta dit nån som sår åt dig.


Det bästa är som sagt ovan om du kan hitta nån frösåmaskin men jag tänker att eftersom det är så pass liten yta kan du köra över den med en lätt traktor eller en fyrhjuling eller nåt i två vändor och så en normalsådd i varje vända. Dels så kommer den extra frömängden förhoppningsvis att ge dig en tillräckligt tät vall även där det råkat hamna mindre frö och dels kommer de två körningarna göra att få luckor hamnar på samma ställe.


Klart att du inte kommer att få en perfekt vall men jag tror att om du låter den stå så att den går i frö innan du slår av den första året så har du en ok vall år två. Som nämnt ovan kan det vara lite marigt med baljväxter (klöver t.ex.) men det vill du kanske ändå inte ha så mycket till hästarna.


Bara en tanke...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #5 skrivet: 17 maj-17 kl 01:16 »
Eftersom det handlar om 1,5 ha antar jag att det blir förhållandevis dyrt, per ha, att ta dit nån som sår åt dig.


Det bästa är som sagt ovan om du kan hitta nån frösåmaskin men jag tänker att eftersom det är så pass liten yta kan du köra över den med en lätt traktor eller en fyrhjuling eller nåt i två vändor och så en normalsådd i varje vända. Dels så kommer den extra frömängden förhoppningsvis att ge dig en tillräckligt tät vall även där det råkat hamna mindre frö och dels kommer de två körningarna göra att få luckor hamnar på samma ställe.


Klart att du inte kommer att få en perfekt vall men jag tror att om du låter den stå så att den går i frö innan du slår av den första året så har du en ok vall år två. Som nämnt ovan kan det vara lite marigt med baljväxter (klöver t.ex.) men det vill du kanske ändå inte ha så mycket till hästarna.


Bara en tanke...

För de grässorter som sprider sig med utlöpare, så är putsning väldigt viktigt på den nysådda vallen, för att få en tät och bra vall. Utlöparsorterna kan riskera att nästan kvävas om de inte blir putsade, och andra sorter tar över.

Dessutom så innehåller ju de flesta vallblandningar sorter som växer, och alltså går i ax, i väldigt olika tempo, men som alla är utvalda för att stimuleras att växa genom att bli "klippta".

Jag som odlat grovfoder i många år till mina hästar vill verkligen ha med baljväxter (vitklöver, något lite rödklöver, lusern, kärringtand) i vallen.
Det är ekonomiskt fördelaktigt för mig, och bra för hästarnas mag-tarmsystem, att ha ett grovfoder som i normalfallet täcker hela hästens proteinbehov, utan att behöva köpa en massa kraftfoder.

Med rätt vall, lagom gödning, och tur med vädret (så man slå vid rätt tidpunkt) så får man ett foder med lagom lågt energivärde, och ett lagom högt protein värde. Det går inte få med bara "gräs" i vallen.

Jag tycker att det är skamligt av fröleverantörerna, att fortfarande säljs "vallblandningar", som påstås vara avsedda för hästar, som endast innehåller EN gräsart, eller kanske två. Fröleverantörerna verkar inte ha uppdaterat sig på moderna rön om grovfoder till hästar. Men å andra sidan, så är också de stora fröleverantörena, delar av samma företag som säljer kraftfoder till hästar...

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Metod för att så in vall
« Svar #6 skrivet: 17 maj-17 kl 08:07 »
Hej, på skiften som är för små för att så med traktorsåmaskinen gör jag enligt följande.
-Harvning
-Sådd med centrifugalspridare
-Grund harvning
-Vältning

När man sår med centrifugalspridare är det bra att dela upp fältet i flera mindre delar. Börja med ex 200 m2. Mät upp så du får rätt mängd vallfrö till ytan, prova dig fram tills du behöver gå över det 2 gånger för att fröna ska ta slut, En gång på längden och en gång på tvären. . Sedan kan man göra såytorna större efterhand som man får fröna att gå jämt ut på en given yta.
Ska inte säga att jag fått några super vallar hittils, men det blir foder av det ändå med en rimlig insats tidsmässigt och ekonomiskt.

Sophia Ström

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 09:29 »
Tackar för era svar och synpunkter!

Jag vill så gärna att vi ska klara detta själva, utan att byta tjänster eller varor. Vi behöver ingen supervall, vi har tre hästar att mätta på 7 ha.

Blandningen jag vill så innehåller timotej, engelskt rajgräs, käringtand, kummin, lucern, ängsgröe, ängsvingel, rödsvingel, rörsvingel och svartkämpar.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #8 skrivet: 17 maj-17 kl 12:05 »
Det låter som om du hittat en riktigt bra hästblandning! Jag tror jag vet varifrån du beställer fröet också...

Jag hade lagt till en sort till med baljväxt, t.ex. vitklöver också, inte bara för att öka proteinhalten i fodret, utan också därför att de är kvävefixerande, och därmed ger näring till vallen utan gödsling. Som KRAV-bonde tvingas man bli ganska noggrann med vallarna, efter dessa endast får gödslas med stallgödsel, och denna gödsel aldrig tycks räcka till.

Svartkämpar har jag också i de flesta av mina vallar, och det är art som överraskat mig positivt, den både växer bra och älskas av djuren! Den växer dessutom utomordenligt bra här hos oss.

De har den goda egenskapen att ha en djup pålrot, och för oss som drabbats av torka förra året, så hade svartkämparna stor del i att det till slut ändå blev något med vallskörden alls.

Kärringtanden har också överraskat positivt, men tyvärr minskar den i mängd så småningom, så efter 5 år så finns det bara lite kvar av den.
Till kommande omläggning av vallar, så kommer jag definitivt att så både kärringtand och svartkämpar igen!

PS, i den blandningen som nämns finns fröer som är millimeter stora kulor (kärringtand), och andra fröer som är avlånga 5-10 mm långa fröer.
Köps den som jag tror, så kommer det hela i separata påsar för varje sort, som man sedan själv får röra ihop och i vissa fall ympa med bakteriekultur. Möjligen kan man så flera gånger, och alltså sortera i storlek/relativ vikt, så att repspektive fröslag blir jämnt spritt.
« Senast ändrad: 17 maj-17 kl 12:10 av skogaliten »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Metod för att så in vall
« Svar #9 skrivet: 17 maj-17 kl 12:08 »
Tycker att skogaliten har fått med allt viktigt, men vill bara påminna om hur fel det kan gå. När vi sådde vår första "specialfrövall" så sprutade vi inte innan och så sådde vi med flygplansvinge (vallfrösålåda) de rara fröerna som vi så noga valt ut. Alltså utan skyddsgröda. Den vallen blev det i stort bara penninggräs på :(

Nu för tiden är våra djur bara lågproducerande betesvårdare och inte så många, men jag kan fortfarande bli sugen på att så in rätt växter.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Metod för att så in vall
« Svar #10 skrivet: 18 maj-17 kl 07:13 »
Hej Sophia och välkommen hit (är det ingen som har sagt än) :) !
Jag tycker att du i huvudsak tänker rätt. En av mina grannar, som är bonne på redigt, sår all sin vall med fyrhjuling och centrifugalspridare, och han brukar få så mina vallar också. Resultatet blir mycket bra, även om det förstås krävs endel inställningar och tester innan det blir perfekt. Han sår, och så vältar jag direkt efteråt. Gräsfrön ska ju inte myllas ner, till skillnad från spannmål.
Men en sak bara; skyddsgröda! Det är inte alls tvunget att så in spannmål och sedan göra helsädesensilage, du ville ju ha hö! Jag, som också tar hö, brukar ha ettårigt gräs som skyddsgröda istället, t ex westerwoldiskt rajgräs. Det är konkurrenskraftigt mot ogräs, torktåligt och ger dessutom mycket bra skörd detta första år. Du behöver alltså inte hålla på och putsa ner den fina förstaårsvallen.

Min arbetsordning ser ut ungefär såhär, beroende på jordart och så:
Tallriksharvning
Plöjning
Tallriksharvning igen om plogtiltorna behöver tryckas till
Harvning med fjäderharv en eller flera gånger
Dyngspridning
Sådd
Ringvältning

Det är också en ordning som funkar med lite äldre (och billigare) redskap, om man har såna tillgängliga.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Metod för att så in vall
« Svar #11 skrivet: 28 aug-19 kl 06:35 »
Jag har planer att så om ett antal hektar med ny vall.
Blev lite förvånad när jag läste att man behöver så in skyddsgröda. Om jag förstår saken rätt är skyddsgrödan till för att konkurrera ut ogräs under tiden vallväxterna etablerar sig?

Eftersom jag inte är intresserad av spannmål funderar jag på andra metoder att lyckas med vallen.
Jag har sett någon rekommendera westervoldiskt rajgräs till skyddsgrödan och det lockar mer.

Jag har tidigare pratat med Olssons frö och dom rekommenderade blodklöver som skyddsgröda. Någon som testat detta?

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Metod för att så in vall
« Svar #12 skrivet: 28 aug-19 kl 13:04 »
Har inte testat blodklöver, men använt Westerwoldiskt rajgräs flera gånger, och är väldigt nöjd med det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser