Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saab funderingar  (läst 8166 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #40 skrivet: 09 nov-18 kl 11:37 »
Kan det vara så att din saab var/är utrustad med larm eller imobilizer (stavning) för som sagt jag tvivlar starkt på elektromagnet och det står ingenting om magneter alls i handboken jag har förövrigt så är startspärren en fyrkantig låda som sitter delvis under förarstolen, backspärren är om jag förstått det rätt helt mekanisk utan några kablar alls.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det fanns inget extra på min SAAB det var en helt vanlig snikmodell

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #41 skrivet: 09 nov-18 kl 11:43 »
Som sagt inga magneter. Troligast är det väl slitet tändlås och på undersidan av tändlåset ska det sitta några plas historier som tydligen "brukar" gå sönder även någon fjäder ska det sitta där vilka kan gå av eller hoppa bort

Postat med Alternativ.nu´s app


Det förklarar inte hur kablarna löste problemet. När växelspaken kommit ur läge men med backspärren låst så fanns inga möjligheter i värden att få växelspaken tillbaka till backposition eller ens att vrida nyckeln och starta bilen. Men när kablarna skruvades ur så kunde man blåsa på växelspaken för att den skulle gå in i backläget igen. Skruva tillbaka kablarna och starta bilen och allt funkade precis som det skulle. Backspärren funkade perfekt så kan inte ha varit trasiga plastdetaljer eller borthoppade fjädrar då problemet borde ha funnits kvar. Men allt var precis som det var innan det hände första gången

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #42 skrivet: 09 nov-18 kl 11:47 »
Karlsdotter
Märkligt att jag hittat någon bild på någon rund historia med ca 15 cm i diameter och 7-9 kablar monterade, jag har hittat något som var halmåneformat som skulle ha kunnat stämma in på din beskrivning med den skilladen att den var just halvmåneformad och hade endast 2 kablar monterade. Vad var det för årgång å motor?

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #43 skrivet: 09 nov-18 kl 11:51 »
Jag tror att jag har en 99-handbok från sent 70-tal och några 900-verkstadshandbokshäften från slutet av 80-talet, bl a elschema, hemma. Får som sagt kolla under helgen.

Förresten, vet du om de båda bilarna var svensksålda från början eller var de privatimporterade? Om de var privatimporterade skulle det ju kunna tänkas att de var utrustade för något annat lands eventuella märkliga myndighetskrav, som man sällan har sett här i Sverige.

Det står i ett inlägg på förra sidan i tråden att båda var 99:or med förgasarmotor, årsmodell '81 resp 84.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #44 skrivet: 09 nov-18 kl 11:53 »
Torbjörn jag syftade på karlsdotter angående elektromagneter och årgång

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #45 skrivet: 09 nov-18 kl 11:55 »
Och det är Karlsdotters bilar som årsmodelluppgifterna avser.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #46 skrivet: 09 nov-18 kl 12:12 »
Oki[emoji9]
Vad gäller glödtändningen, är det rätt tändstift som sitter monterade? Har du för högt värmetal s kan motorn glödtända. Har du kollat så inte tändfördelaren kärvar och har fastnat i fel läge?

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #47 skrivet: 09 nov-18 kl 12:19 »
En sak till jag kom att tänka på är att det kan vara så att den drar tjuvluft då blir förbränningen för varm och saker typ ventiler kan bli nog varma för att motorn skall glödtända. Tjuvluft letar man ju bäst med startgas där man tror/anar att det kan läcka man sprayar stattgasen vid packningar å anslutningar och ökar varvet så har man hittat en läcka

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #48 skrivet: 09 nov-18 kl 12:47 »
Nej, tjuvluft kan inte orsaka för hög förbränningstemperatur. Värmeutvecklingen blir som högst vid lambda = 1, dvs då det går jämnt ut med bränsle och luft. Vid magrare blandning, som man får då motorn drar tjuvluft, späs ju blandningen ut med onödig kalluft så att temperaturen sjunker. Det är precis som att elda en kamin med luckan öppen - det brinner bra men rökgaserna späs ut med kalluft och det går inte att ta vara på värmeenergin.

Små tjuvluftproblem brukar framför allt märkas på dålig tomgång, i synnerhet om luftläckan finns på ett ställe som bara berör en enda cylinder. När man kör med belastad motor och har gasspjället mer öppet så att mer luft kommer in "rätt väg" och undertrycket i insugningsröret inte är så stort, spelar tjuvluften mycket mindre roll.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #49 skrivet: 09 nov-18 kl 13:17 »
Tjuvar i luften är det i alla fall.
Pippifåglarna snor isolering.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #50 skrivet: 09 nov-18 kl 13:18 »
[emoji106][emoji23]

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #51 skrivet: 09 nov-18 kl 13:20 »
Mina SAABar var helyllesvenskar. En var såld via bilfirma i S-vall där jag är uppvuxen. Har haft flera SAABar från modell 96/98 till 99or. Som mest 3 samtidigt.
Men sålde av dessa bilar slutet på 90-talet-början 2000talet

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #52 skrivet: 09 nov-18 kl 13:22 »
Det sitter en liten bimetallfjäder under förgasaren som kan ge rätt lustiga symptom om den är trasig

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #53 skrivet: 09 nov-18 kl 13:27 »
Nån har markerat fördelarens läge genom ett streck och kamkedjan är ny.
Om de inte justerat tändningen efter byte av kamkejan, kan inte tändningen vara för tidig och den glödtänder därför?

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #54 skrivet: 09 nov-18 kl 13:53 »
Du har ju en tändförställning och en vakumklocka som skall ändra tändningen beroenda på vilket varvtal motorn håller och om den delen kärvar så kan du få totalt fel tändning i alla fall

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #55 skrivet: 09 nov-18 kl 15:04 »
Det sitter en liten bimetallfjäder under förgasaren som kan ge rätt lustiga symptom om den är trasig

Hmm, Saab har väl aldrig haft någon förgasare med bimetallfjäder undertill? Däremot har ju Stromberg-förgasarna en temperaturkompensator på sidan av förgasaren, med en bimetallfjäder som ska öppna en shuntluftkanal när förgasaren är mycket varm. Detta för att inte tomgångsblandningen ska bli för fet då bensinen i flottörhuset är varm, lättförångad och tunnflytande. Jag vet inte när den infördes på Saab, på Volvos Strombergförgasare kom den till på 1971 eller 1972 års modeller och fanns sedan kvar Stromberg-tiden ut.

Bimetallfjäder i flottörhuset finns däremot på SU, som vad jag vet Saab aldrig har använt. Den ger samma funktion som Strombergs temperaturkompensator men genom att flytta munstycket i höjdled beroende på temperatur.
Pierburg/DVG flyttar också munstycket efter temperaturen, men inte med bimetallfjäder utan med en vaxtermostat.

Dock gäller för alla dessa anordningar att de har mest inverkan vid tomgång och gradvis mindre inverkan vid större gaspådrag och/eller högre varvtal.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #56 skrivet: 09 nov-18 kl 15:11 »
Du har ju en tändförställning och en vakumklocka som skall ändra tändningen beroenda på vilket varvtal motorn håller och om den delen kärvar så kan du få totalt fel tändning i alla fall

Postat med Alternativ.nu´s app


Centrifugaltändförställningen (vikter och fjädrar innanför brytarplattan) ställer om tändningen efter varvtalet, vakuumdosan efter gaspådraget.

Det är lätt att kolla med stroboskoplampa, om man (med lossad slang till vakuumdosan) tittar på tändinställningsmärket när motorn går på tomgång och sedan ökar varvtalet försiktigt, så ska det börja ställas tidigare strax över 1000 r/min, och som mest kanske tändläget blir 20-30 grader tidigare än vid tomgång.  Om centrifugaltändförställningen sätter in redan vid tomgångsvarv eller ännu lägre, så är någon av fjädrarna i mekanismen utmattad och det bör åtgärdas i så fall.  Om tändinställningsmärket börjar "fladdra" vid något visst varvtal så är kamkedjan så sliten att spännaren inte klarar att hålla den sträckt, då bör man sätta körförbud på bilen tills kedjan är bytt - fladdret betyder att det är nära haveri.

Vakuumtändförställningen kollar man genom att suga med munnen i en slang ansluten till fördelarens vakuumdosa medan motorn går på tomgång, då ska tändningen ställas tidigare.   En sak att se upp med är att Saab 99/900 ska ha en fördröjningsventil inkopplad på slangen mellan förgasare och vakuumdosa, om den saknas kan det bli en 2:a hos bilprovningen och om den är felvänd kan det bli diverse mystiska fenomen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #57 skrivet: 09 nov-18 kl 15:12 »
En liten kapslad plastlåda under förgasaren. Fanns på mina SAABar och jag fick byta den en gång annars nåt som inte brukade gå sönder. Satt inte inne i förgasaren utan strax under.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #58 skrivet: 10 nov-18 kl 19:13 »
Återkommer till helgen när jag har kollat i elschemor och verkstadshandböcker.

Nu har jag lusläst del 3:2 , "Elektriskt system, delscheman, funktion och felsökning" för Saab 900 '89-90 , utan att hitta ett spår av något som skulle kunna vara en elektrisk förregling för växelspakslåset.  Det närmaste är en summer som ska  varna om nyckeln sitter kvar i tändningslåset när man öppnar dörren, men den finns tydligen bara på bilar sålda i USA och Canada, på '89 även i Japan.
Har inte hittat Saab 99-handboken än.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #59 skrivet: 16 nov-18 kl 16:45 »
Sabben verkar laga sig själv.
Körde nästan tom tank och tankade fullt.

Nu har jag dragit en tung släp, så jag har fått legat mest på trean och ner på tvåan i uppförsbackarna.
Tempmätaren ligger normalt hela tiden och den glödtänder inte längre.

Det enda jag är lite missnöjd med är att den går lite dåligt på tomgång och är svag en stund, när den stått någon dag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 6 användare (1 dolda)
GE202, Dot, woodcraft68, Be, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser