Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodla med masonit?  (läst 1962 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Täckodla med masonit?
« skrivet: 18 sep-19 kl 23:45 »
Ja lite udda fråga.
Blev erbjuden ett 20-tal masonitskivor. Tackade nej för att jag inte har någon användning för dem, men sen slog tanken mig. Kan man använda dem som täckmaterial i frilandet?

Masonit ska ju bara vara malt trä utan lim eller annat läbbigt.

Tanken är att lägga ut dem på all kvickrot och nässlor. Till våren slå hål med spade och sätta ner plantor. Ingen  aning om hur lång tid det tar för dem att förmultna. 

Vad tror ni om det?
Det går i alla fall snabbare än att samla kartong till täckmaterial. Och snabbare att täcka större ytor.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Täckodla med masonit?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-19 kl 06:58 »
Är det oljehärdad masonit så kan den leva ganska länge...men täcker bra, kanske för bra.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Täckodla med masonit?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-19 kl 07:39 »
Vad är det för slags olja som används i oljehärdad masonit?

 

von tratt

  • Inlägg: 1740
    • Skåne
SV: Täckodla med masonit?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-19 kl 08:13 »
Tallolja, oftast ev. alltid.

Jag tror nog att det kan bli bra. Man skulle kunna experimentera med olika storlek och mått på bitarna för olika funktion... Från stora skivor där man vill kväva ogräs till rent flis. Medelstora bitar som går att flytta (bort) och kanske remsor i vissa fall? Du kanske framforskar en idealisk triangulär modell som revolutionerar odlingspraktiken  ;D

(Allt som inte är smulor lär väl gynna sniglar. Små bitar kommer fåglarna att kika under, fördel eller nackdel? Stora bitar leder undan regnvatten på kanske olämpligt vis.)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Täckodla med masonit?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-19 kl 11:21 »
Tack för kloka och intressanta tankar!
Jag gör ett försök. Sen kan jag starta business och sälja masonit som trädgårdsskiva och ta dubbelt upp mot bygghandeln då. Återkommer!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, tuslus, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser