Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varm höst, sena yngel - hur påverkas fodertillgången?  (läst 1052 gånger)

jotunulf

  • Inlägg: 40
    • Västmanland
Så här års brukar jag vara yngelfri, men inte i år. Då undrar jag ju vad detta gör för fodertillgången under vintern, och om det går att (om man bör) extrafodra nu eller om jag måste hålla extra noggrann koll på senvintern istället - hur man nu gör det om det blir kallt ... Tänk om fodret sinar rentav före rensningen? Eller är jag bara nojig?

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Varm höst, sena yngel - hur påverkas fodertillgången?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-18 kl 10:36 »
Hur vet du att du inte är yngelfri?

Oavsett, så om du bara har fodrat ordentligt så är det inget problem. Fodra inte mer nu, skapar nog bara problem. Kolla foderförråd tidig vår istället, det är inte förrän då det börjar förbrukas foder på riktigt.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Varm höst, sena yngel - hur påverkas fodertillgången?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-19 kl 10:52 »
Har dom inte rensat så är det inte lämpligt att ge foder, tycker jag. Lägg ut någon skiva eller dylikt framför kupan så du lätt kan se när de rensat, om du inte har snö förstås.
Här verkar oxå några samhällen dragit igång yngelsättning, åtminstone låter det så i sh som att de viftar och värmer. Tror dock inte att det rör sig om några större mängder yngel.
« Senast ändrad: 18 jan-19 kl 11:18 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser