Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger äppelpress!  (läst 52552 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #60 skrivet: 02 okt-12 kl 23:44 »
...Tjaaa då har man byggt färdigt äppelkrossen :D ....många skruvar blev det i träcylindern  :o ...krossen drivs av en borrmaskin...en ren borrmaskin verkar funka bäst...borrmaskiner med slagfunktion har ett visst glapp längs med,vilket inte en ren maskin har...maskinen är fäst i en hållare från ett gammalt stativ...funkar kalas  :) .... Bygget kostade bara skruvarna ca 70kr...fanns gamla plyfaskivor 21mm tror jag det är...Nu är man komplett  ;D ... som sagt en hel del jox innan man är klar med byggena... :D

BILDER!!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #61 skrivet: 03 okt-12 kl 17:17 »
BILDER!!
Bilder kommer på krossen :D ..






Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #62 skrivet: 03 okt-12 kl 21:15 »
..Sen om man kollar mina bilder på krossen så har jag inte byggt in några kullager,verkar inte behövas,man får se i praktiskt bruk hur det fungerar. Sparat marginaler för det om behov skulle uppstå. Designmässigt om man vill få bort tråkig skivyta kan man pilla dit handtag,men som sagt behövs inte för funktionen.  8)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #63 skrivet: 03 okt-12 kl 21:59 »
Fina bilder!  Designmässigt undrar jag mera hur man gör den ren efter dagens användning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #64 skrivet: 03 okt-12 kl 22:52 »
Fina bilder!  Designmässigt undrar jag mera hur man gör den ren efter dagens användning?
..Tackar :D ...Tänkt ta en trädgårdsslang och spola av med,även spola underifrån...Hjälper inte det går det att skruva loss dom snedställda skivorna för bättre åtkomst...Tänkte fästa dom på ett annat sätt utan skruv,bara ha dom lösa i typ fack...Man får se hur det blir när man krossat äpplen  :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #65 skrivet: 08 okt-12 kl 01:25 »
 :D ...Så då har man pressat lite...som sagt krossade äpplena först i min hembyggda kross..fungerar utmärkt..bör man nog inte vara utan..

Bild på krosset..


 :D ...sedan var det bara att traska till den hembyggda pressen...och pressa.. ;D ...min press klarar att fyllas med två spannar kross..pressas ut ca 6 liter på det...totalt pressade jag ut 30 liter äppelmust...Må säga att det gick mycket smidigt...ser ut som att kvaliteten blir bättre med en press än med en råsaftcentrifug...får nog fixa fler dunkar.... 8)


stbeh

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
    • Min Blogg
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #66 skrivet: 08 okt-12 kl 08:03 »
Träcylindern, har du tillverkat den själv eller?
Går själv sedan tidigare i byggartankar men har ännu inte fått tag på lämplig träcylinder.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #67 skrivet: 08 okt-12 kl 16:36 »
Träcylindern, har du tillverkat den själv eller?
Går själv sedan tidigare i byggartankar men har ännu inte fått tag på lämplig träcylinder.
..Javisst har jag byggt den själv  :) ...Cirkelsåg,spikband,skruvar behövs,naturligtvis något  trämaterial.... Övrigt:Pressat på äppelsorten Belle de Boskoop.nog ett riktigt cideräpple  :D ..

Kringlan

  • Inlägg: 174
    • Östergötland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #68 skrivet: 08 okt-12 kl 17:12 »
Vad duktig du varit som byggt så snabbt!  :) Och vad kul att resultatet av pressningen blev så bra, vad fick du för utbyte per liter/kilo äpplen?

Jag står just i detta nu och borrar hål i stommen för bultarna med nyfunna långborren; en gudagåva efter att ha gjort de första hålen med för kort borr, det var ett evigt pusslande.

Några frågor, vad använde du för träslag till presskorgen och träbrickan under? Och vilken dimension på stavarna i korgen?

Slutligen; håller det tätt mellan träbrickan och den svängda sargen? (som för övrigt är mycket snygg)
Mvh Karin

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #69 skrivet: 08 okt-12 kl 20:17 »
Vad duktig du varit som byggt så snabbt!  :) Och vad kul att resultatet av pressningen blev så bra, vad fick du för utbyte per liter/kilo äpplen?

Jag står just i detta nu och borrar hål i stommen för bultarna med nyfunna långborren; en gudagåva efter att ha gjort de första hålen med för kort borr, det var ett evigt pusslande.

Några frågor, vad använde du för träslag till presskorgen och träbrickan under? Och vilken dimension på stavarna i korgen?

Slutligen; håller det tätt mellan träbrickan och den svängda sargen? (som för övrigt är mycket snygg)
Mvh Karin
  Utbyte per kilo vet jag inte,enda mått jag har är två skottkärror äpple...en 10liters spann krossad äpple,utbyte ca 3 liter saft..nästa gång får jag väga spannen med kross. Träslaget till korg eller träbrickan är jag  osäker på,kan vara allt från al till bok,kanske ask...hårt är det iallafall,köper man luckor kan man kolla på baksidan där det är hål fräst för gångjärn så man inte köper spånskiva,att det är trä :o..Läcker ingenting,limmat och skruvat. Dimensionen på stavarna är 25mm tjocka sedan sågade 4 centimeter breda,sedan 35 centimeter långa....  Visst lite pyssel med bygget...men glädjen blir stor när man ser att det fungerar som tänkt  :D ...Hoppas nu ditt bygge flyter på...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #70 skrivet: 09 okt-12 kl 13:27 »
Håller verkligen med, riktigt snyggt. Och funkar tydligen bra också, och det är ju inte helt oviktigt.

Får mer och mer ångest för att jag inte hinner bygga nån press i år. Men nästa år...  :)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #71 skrivet: 09 okt-12 kl 15:16 »
Har missat denna tråd helt, jag har pressat must i 3-4 år nu med ett hemmabygge.

Pressen är nuförtiden i grova ekplankor som är ilaxade i ekbalkar uppe och nere, ursprungligen var den i furu, men sprack av kraften. Jag använder en 6 tons domkraft, har dock klarat mig bra på endast en 2 tons.

Jag har en platta med urfrästa spår i som är unders, sen lägger jag krosset i genomsläppliga tygdukar, ca 3 st ovanpå varandra, sen en formplywoodskiva ovanpå det. Sen dit med pressen.
Jag brukar inte pressa mer än vi hinner dricka upp på 3-5 dagar. Så runt 5l, eller ungefär en pappkasse med äpplen.

Saker som påverkar utbytet av mängd saft är hur mogna äpplena är. Det verkar släppa mer saft ur krosset om äpplena inte är direkt ifrån träden, eller i alla fall inte i början av "plocktiden". Sen försöker jag musta så snabbt som möjligt så man får ljus must. Tycker den ser väldigt fin och aptitlig ut.

/Attis

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #72 skrivet: 10 okt-12 kl 22:53 »
Har missat denna tråd helt, jag har pressat must i 3-4 år nu med ett hemmabygge.

Pressen är nuförtiden i grova ekplankor som är ilaxade i ekbalkar uppe och nere, ursprungligen var den i furu, men sprack av kraften. Jag använder en 6 tons domkraft, har dock klarat mig bra på endast en 2 tons.

Jag har en platta med urfrästa spår i som är unders, sen lägger jag krosset i genomsläppliga tygdukar, ca 3 st ovanpå varandra, sen en formplywoodskiva ovanpå det. Sen dit med pressen.
Jag brukar inte pressa mer än vi hinner dricka upp på 3-5 dagar. Så runt 5l, eller ungefär en pappkasse med äpplen.

Saker som påverkar utbytet av mängd saft är hur mogna äpplena är. Det verkar släppa mer saft ur krosset om äpplena inte är direkt ifrån träden, eller i alla fall inte i början av "plocktiden". Sen försöker jag musta så snabbt som möjligt så man får ljus must. Tycker den ser väldigt fin och aptitlig ut.
Har du några bilder? Vet vad du menar med ljus must...Själv tycker jag inte det spelar så stor roll..

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #73 skrivet: 10 okt-12 kl 22:58 »
Håller verkligen med, riktigt snyggt. Och funkar tydligen bra också, och det är ju inte helt oviktigt.

Får mer och mer ångest för att jag inte hinner bygga nån press i år. Men nästa år...  :)
..Du är nog inte ensam om din ångest...Huh vad många det är som har äppelträd...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #74 skrivet: 10 okt-12 kl 23:02 »
Kringlan...Vägde en spann kross..lite över 6kg vägde den..fick ut runt 3liter saft..så det verkar som pressen gör sitt jobb  :D ...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #75 skrivet: 10 okt-12 kl 23:32 »
..Har några bilder till...Köpt dunkar o dylikt  :D ..man får börja sprida sina köp lite ;D...betala kontant 8) ..Så man inte får irriterande leksakspoliser efter sig :o .... Pressat  cirka 50liter till...finns inte många äpplen kvar i trädet...press och kross är nu inkörda  :D .. Pastöriserat runt 40liter som jag förvarar i jordkällaren,30 liter på jäsning... av övriga 10 liter ska 5 liter mixtras med  8),resterande dryck nog pastöriseras...





Klar saft...


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #76 skrivet: 25 okt-12 kl 01:30 »
...Fick lite noja,kanske bättre förvara musten i flaskor. Köpte ett gäng 1 liters patentkorksflaskor på Ikea,19kr styck...Naturligtvis fick man höra av den kvittrande kvinnan i kassan..."Nu kan du förvara det hembrända till jul"   ;D ... Nåväl man får tåla lite,trots man är oskyldig till bränneri...Tog helt sonika och bar in dunkar i mörkret :D och provsmakade den jordkällarkalla musten,ljuvlig must  :D...Värmde återigen upp musten i omgångar till ca 80 grader,hällde på flaskor,nu känns det bättre,borde det hålla,kanske ett år. Läste att must ska lagras ca 3 månader innan konsumtion.... :D ....Hmmm...går snabbt att trolla bort lite must  8) .. Glömde en sak...använder bara rapsolja att smörja in ciderpressen med..
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 01:34 av Tännlappen »

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #77 skrivet: 16 aug-14 kl 20:19 »
Tråden är gammal - och jag är ny här.. :) tänker enddå att fortsätta frågan om äppelkross. Jag har kollat alla inlägg om ämnet, och byggd en kross, men frågan är: hur stor avstånd mellan väggen och skruvhuvuderna på valsen? betyder det något om väggen är sned eller rak? Jag tror jag har för stor avstånd, mina äpplen fastnar/går i hinken i för stora stycken.
Skulle väl tro att så liten avstånd som möjligt gör tricken?


jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #78 skrivet: 06 mar-16 kl 12:30 »
Fann denna intressanta tråd nu. Men ser inga bilder :(

duett73

  • Inlägg: 42
SV: Bygger äppelpress!
« Svar #79 skrivet: 28 apr-16 kl 11:06 »
Orkade inte lasa hela traden
Som kross anvander vi en rengjord kompostkvarn kopt billigt pa blocket.
Lagren haller tva till tre ar sedan blir det for mycket must I dom. da koper man en till beg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 2 användare (1 dolda)
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser