Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag gjorde ett körsbärsvin & lyckades. Vad har jag gjort fel?  (läst 2039 gånger)

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Jag har läst flertalet gånger om när folk har misslyckats med sina vinprojekt & blev sugen på att prova på själv ;D.

Då vi har körsbär över hela tomten då träden spridit sig & det sticker upp små tunna spröt med bär på precis överallt, så blev det körsbär jag samlade ihop i en kastrull. Det första misstaget skedde redan när jag skulle koka upp körsbären & under en sekund gjorde något annat.

Det kokade över & knallröd saft hade skvätt på vita väggar, golvet var fullt & färgen verkar än idag vara permanent.
Men jag gav inte upp.
Jag slängde över allt i en vinhink, av brist på bra jäst så slängde jag i en påse med turbojäst egentligen till för mäsk samt lite socker, inte alls mycket då körsbär enligt Google innehåller en hel del själv.

Men poff sa det senare på kvällen & det sprutade som en brandsläckare rätt upp i taket från hålet på hinken då jästen var alldeles för skarp.
Det skummade över & sprutade om vartannat & jag fick återigen städa, städa & städa.
Efter mycket om & men så fick jag bort skummet som var kvar & förde över vätskan till en ny hink & öste än en gång i lite mer socker. Nu efter en månad eller så, så provsmakar jag & tjejen & vi båda är överraskade av hur jävla bra det smakar!!!
Vad kan ha gått fel? Jag trodde att man var tvungen att lagra vin en längre stund för att det överhuvudtaget ska gå att dricka? Det här smakar ju som det ska, alternativt så finns där en liten punkare i oss ;D

Nästa projekt ska bli vin eller cider på gårdens alla äpplen tänkte vi, vi har överdrivet med äpplen & känner att det inte bara kan bli äppelmos av allihop.

Så, har ni några bra tips utöver en bättre jäst för vin när det gäller äpplen?
Tips på bra återförsäljare på flaskor & glas uppskattas även det.


Tack så länge.  Robert
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Praktiskt taget all jäst som används för bakning eller dryckestillverkning är egentligen samma sorts jästsvamp, Saccharomyces cerevisiae . Att man säljer "olika sorters" jäst för olika ändamål rör sig mest bara om förvirrande marknadsföring eller möjligen om att det finns med någon slags tillsatser utöver jästsvamparna. Se Wikipedia, i synnerhet de tyska sidorna, för vidare detaljer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
En gång i tiden när jag gjorde öl så sparade jag halvliters mörka glasflaskor och köpte plåtkapsyler som man pressar på. Fungerade bra.

Frun har gjort vin, och har då en samling vinflaskor som återbrukas med nya korkar i. Skall du göra mycket och inte har sparat flaskor så sätt en lapp på strategiskt ställe att du hämtar vinflaskor, de brukar ju inte ha pant.


Lycka till, det finns mycket att jäsa.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Praktiskt taget all jäst som används för bakning eller dryckestillverkning är egentligen samma sorts jästsvamp, Saccharomyces cerevisiae . Att man säljer "olika sorters" jäst för olika ändamål rör sig mest bara om förvirrande marknadsföring eller möjligen om att det finns med någon slags tillsatser utöver jästsvamparna. Se Wikipedia, i synnerhet de tyska sidorna, för vidare detaljer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4st
Citera
Det finns många olika sorters jästsvampar med varierande egenskaper.
Vinjäst avlas för att få fram olika önskade egenskaper som t.ex. alkoholtolerans och hur torrt vinet blir.

När jag jäser vitt vin brukar jag använda någon av dessa:
Steinberger
Steinrhein
Det beror på vad min bryggeributik råkar ha hemma. Som jag ser det är det nog bara etiketten som skiljer.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

johber

  • Inlägg: 30
Har själv planerat att göra cider och läst olika tester och åsikter om vilken jäst som är bäst. Det finns bra specialforum.

Enligt personer på dessa forum har jästsorten stor betydelse för smaken. Såklart finns det många faktorer som temperatur, fruktsort, mognadsgrad,  vatten, renhet etc mm som är viktiga för smaken.

Flädervin är enkelt att göra och att få till bra men är kanske lite för enkelt och har mest vanligt strösocker som råvara.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Jag har också förstått det som att jästen visst är viktig & att man inte bör som någon nämnde använda bakjäst i något man sedan ska kunna dricka. (Som inte går igenom en destillation)

Att destillera är också kul men inte tillåtet så det kanske man inte diskuterar här ;)

Min plan är iallafall att prova på både vin & cider av äpplen inom kort. Mest för att det är roligt & att alkohol är kul att ha hemma. På senare tid har jag också lärt mig att låta alkoholen få stå då dagen efter inte lockar som förr & ett fullt skafferi alltså är riskfritt i mitt hus.
Som yngre har man väl fått i sig ett & annat ofärdigt glas menar jag😅😅


17 gram socker per % & liter har jag lärt mig att formlen är. Vill man ha ett vin på 17%. 25 liter kör vi med.
Så ska man ha 17g x 17% x 25L. Vilket blir 7225g socker i hela satsen. Nu innehåller även äpplen socker & man får räkna bort den delen för att inte söta för mycket. Vill man vara exakt (vilket man nog bör) så har man en oechslemätare där man mäter sockerhalten i musten & på så vis tillför korrekt mängd socker.

Sprit kan jag dock tycka är roligare att göra, har man sin utrustning så kan man ju även göra smaksatt sprit från grunden. T.ex av äpplen.

Förövrigt tycker jag nog det mesta man gör själv är kul & det man egentligen inte får göra ännu mer. 😅
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
Att göra olika spritsorter från grunden och se om man hittar några kul smaker är en sådan pensionärshobby som jag och en granne funderat på att roa oss med när den dagen kommer. Men det gäller att börja med ett fint vin eller en bra jäsning av något korn, för en kedja är inte starkare än sin svagaste länk. Jag minns så väl det feljästa vildhallonvin jag destillerarade för länge sedan i hopp om att det skulle gå att rädda, huvva... Så man måste få till det där med jäsningen först.

Det där med laglydigheten när det kommer till petitesser skall man inte bråka om, den spritskatt staten förlorar på mig blir inte mycket.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Visst är det så, ska man göra sprit med smak i så tror jag att man måste få till vinmäsken rätt bra. Om man inte gör gin & smaksätter spriten under själva koket.
Till skillnad från när man (inte jag givetvis ;D) gör vanlig ren sprit & i stort sett allt med alkohol fungerar att destillera.

Kul hobby är det hursom!
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
Jag vill ha så torrt vin som möjligt vilken jäst ska jag använda då? Appropå jästsorter.

Jag gjorde ett vin av krusbär för länge sedan som fanns med i en kemibok bara för skojs skull. Inga fancy jästsorter eller ens jästnärsalt eller annat iblandat bara socker, bakjäst och lite vatten med krusbären. Det skulle stå i öppet kärl de första dagarna efter att krusbären krossats och sockret lösts upp i krosset. Efter dessa dagar skulle massan silas och då blandades jästen i.
Det blev det godaste "hemvinet" jag någonsin provat, smakade som ett mycket gott vitt torrt vin.
Väntar på att mina krusbärsbuskar ska ge mig så mycket bär att jag kan testa detta igen.

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
Det finns hur många olika sorters jäst som helst. Jag ska nog prova på en champagnejäst snarare än en vinjäst. Varför vet jag inte, men har läst att det ska jäsa rent & fint. Typ  ;D

Angående torrt & inte tror jag också har med mängden socker man har i satsen. Har man mer socker än vad jästen tål alkohol så kommer det finnas socker kvar i satsen även när det slutat jäsa.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Jag gjorde ett körsbärsvin & lyckades. Vad har jag gjort fel?
« Svar #10 skrivet: 03 sep-23 kl 00:33 »
Utan att egentligen veta, så tror jag även att olika stammar av jästsvamparna jobbar olika bra med den sista skvätten socker, även om alkoholhalten inte har blivit obehaglig för dem. De är nog som folk, vissa känner sig klara med husbygget när det är funktionellt, andra sätter dit sista listen innan de ger sig.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Jag gjorde ett körsbärsvin & lyckades. Vad har jag gjort fel?
« Svar #11 skrivet: 03 sep-23 kl 21:09 »
jag kör äpplen i en råsaftcentrifug. Ingen pasteurisering eller så. Efter en vecka i rumstemp börjar saften jäsa alldeles själv,  blir cider. Ibland har jag hällt i socker så att det kan bli vin, starkare.  Ett år köpte jag vitvinsjäst för att det skulle bli extra bra. Men det självjästa, alltså med vildjäst, var bättre.

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Jag gjorde ett körsbärsvin & lyckades. Vad har jag gjort fel?
« Svar #12 skrivet: 04 sep-23 kl 18:02 »
Utan att egentligen veta, så tror jag även att olika stammar av jästsvamparna jobbar olika bra med den sista skvätten socker, även om alkoholhalten inte har blivit obehaglig för dem. De är nog som folk, vissa känner sig klara med husbygget när det är funktionellt, andra sätter dit sista listen innan de ger sig.
Det kan ju tänkas. En annan aspekt är sockrets dubbla egenskaper. Om det finns lite för mycket socker i bryggden, kan jäsningen sakta in eller rentav upphöra. Socker är ju också ett konserveringsmedel. Det känns i så fall på smaken: jättesöt.
Det kan avhjälpas geom att tillsätta extra vatten. Då kan jäsningen komma igång igen. Förutrsättningen är att det finns plats i jäskärlet. (I en del recept står: fyll ända upp - från början ..., men gör inte det.)

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Jag gjorde ett körsbärsvin & lyckades. Vad har jag gjort fel?
« Svar #13 skrivet: 04 sep-23 kl 18:37 »
Det finns hur många olika sorters jäst som helst. Jag ska nog prova på en champagnejäst snarare än en vinjäst. Varför vet jag inte, men har läst att det ska jäsa rent & fint. Typ  ;D

Angående torrt & inte tror jag också har med mängden socker man har i satsen. Har man mer socker än vad jästen tål alkohol så kommer det finnas socker kvar i satsen även när det slutat jäsa.
Okej, Robert, du är på god väg att lära dig vinbryggning, men det är en liten bit kvar.
Den säkraste metoden är att mäta sockerhalten i musten och därefter beräkna sockermängden. Den står då i (ungefärlig) proportion till den alkoholhalt som du vill åstadkomma.
Skaffa en hydrometer och lär dig att använda den. Googla duktigt på Oechslegrader och Oechslevikten.

Genom att tillsätta en mikroskopisk mängd bisulfit i starten, slipper du dessutom många misslyckanden. Köp jästsorter som tål detta.

(Jag har bryggt vin och cider i mänga år, men nu är jag så gammal att jag får minska på bryggeriet.)
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser