Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?  (läst 7857 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« skrivet: 19 sep-18 kl 21:06 »
Åker antagligen till Kina under höst/vår. Funderar bl.a. på att köpa solcellsanläggning. Speciellt nu då tullen ändras. Eventuellt i off grid utförande. Vet ej hur det fungerar om man vill koppla mot nät. Måste man ha speciell märkning för att nätbolag skall godkänna? Andra krav? Vad gäller idag frå  staten trots privat köp?

Ställer frågorna lite öppet. Kanske nån har erfarenhet ;)

Och så undrar jag o  nån skulle vilja dela kontanter till Sverige.

 

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-18 kl 09:16 »
Låter intressant! Samlar information om det området sedan en tid inför beslut och ev investering.

Triger

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-18 kl 19:13 »
Ja, du behöver ett särskilt abonnemang för att få koppla in solceller på el-nätet.

Du måste ha en godkänd växelriktare som känner av så att det inte blir en så kallad ö-drift. Dvs att elnätet matas bakifrån trots att det ska vara avstängt. Sen är det krav på säkerhetsbrytare på både likströmssidan och växelströmssidan, det finns inbyggt i en del växelriktare har jag noterat. Sen är det lite märkning.

Vill du kunna köra både off grid och on grid så behöver du en batteribank och reservkraftsomkopplare, du åker säkert på att ha två växelriktare om du inte hittar någon växelriktare för solceller som kan hantera både ö-drift, inkommande solceller, och batteribanken och vara godkänd för saken. Teslas Powerwall verkar ju i och för sig klara den saken men den är ju inte gratis direkt.

Hur man söker bidrag och annat har jag ingen aning om. Kanske att du ska kunna visa ett begripligt kvitto på inköpet samt att en behörig installatör driftsatt det åt dig? Ingen aning. Fast själv skulle jag ju inte riskera behörigheten på att installera något som någon köpt billigt borta i Kina.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-18 kl 22:34 »
Det är länsstyrelserna som sköter ruljansen när det gäller solcellsbidrag, och det kan finnas småskillnader mellan olika län när det gäller hur slipstenarna ska dras. De flesta länsstyrelser har bra information om saken liggande ute på nätet, lämpligen börjar man läsa där.

När det gäller formaliteterna för inkoppling till elnätet så är en bra början att läsa på sitt nätbolags hemsida, olika nätbolag har lite olika idéer och olika tolkningar av regelverket.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-18 kl 11:44 »
Ja, du behöver ett särskilt abonnemang för att få koppla in solceller på el-nätet...


Det är egentligen inte något speciellt med abm utan elmätaren måste bytas och det gör elbolaget gratis när godkänd elektriker anmäler att anläggningen installerats.
Detta under förutsättning att du förbrukar mer än du producerar under ett år

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-18 kl 02:08 »
Det är väl inte alldeles "Off Topic"...jag såg nånstans här om dagen en reklam/artikel om solcells anläggning kopplat till väte-batterier...jag tror mig minns att det var ett av de större elbolagen som körde artikeln - men nu hittar jag inte var sig artikel eller namn på bolaget... :'(

Nån här som sett den - eller kanske vet något om ämnet? Det är ju än så länge kapaciteten på batterierna som hindrar lagring av el...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #6 skrivet: 26 nov-18 kl 08:37 »
En liten tanke bara. Idag får du 30% vid installation av anläggning.

Du bör låta auktoriserad fackman utföra installationen, det är mycket som ska stämma.
Vid brand ska anläggningen inte ge el, då kan brandmännen kan jobba säkert.
Det är mycket att tänka på.

Vi installerade en 15 kWh anläggning i dec-17 och det var verkligen rätt år.
60 paneler.
Det ger inte mycket alls nu men i somras var det fantastiskt att läsa av appen. Då sålde vi för lika mycket som vi betalade till EON.
Vi köpte in 10 kWh/dygn och  sålde 2500 kWh tre månader i sträck.
Kan rekommendera Solvind om du vill kolla.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-18 kl 07:44 »
Det är väl inte alldeles "Off Topic"...jag såg nånstans här om dagen en reklam/artikel om solcells anläggning kopplat till väte-batterier...jag tror mig minns att det var ett av de större elbolagen som körde artikeln - men nu hittar jag inte var sig artikel eller namn på bolaget... :'(

Nån här som sett den - eller kanske vet något om ämnet? Det är ju än så länge kapaciteten på batterierna som hindrar lagring av el...

Jag tror Ny Teknik hade en artikel om saken härom året.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #8 skrivet: 27 nov-18 kl 07:53 »
En liten tanke bara. Idag får du 30% vid installation av anläggning.

Du bör låta auktoriserad fackman utföra installationen, det är mycket som ska stämma.
Vid brand ska anläggningen inte ge el, då kan brandmännen kan jobba säkert.
Det är mycket att tänka på.

Vi installerade en 15 kWh anläggning i dec-17 och det var verkligen rätt år.
60 paneler.
Det ger inte mycket alls nu men i somras var det fantastiskt att läsa av appen. Då sålde vi för lika mycket som vi betalade till EON.
Vi köpte in 10 kWh/dygn och  sålde 2500 kWh tre månader i sträck.
Kan rekommendera Solvind om du vill kolla.

Bara för att en "elektriker" har alla papper i ordning och en gällande installatörsbehörighet (något som kallas auktorisation finns inte), så betyder det inte att hen har koll på de specifika föreskrifterna för just solcellsanläggningar. Om man inte anser sig kompetent att göra hela jobbet i egen regi, så är det bättre att låta en elkraftingenjör eller konsult som känner till regelverken projektera och rita anläggningen, och sen bara ge elektrikern i uppdrag att sätta upp alltsammans enligt ritningarna. Det brukar bli billigast så, och mindre risk att alltsammans måste  göras om.

En sak man bör se upp med är att de växelriktare man använder när solcellsanläggningar kopplas in till elnätet, precis som all annan switchad kraftelektronik, kan sprida radiostörningar omkring sig. Just i solcellsfallet blir det värre än annars eftersom solcellerna och de långa kablarna till dem sitter högt upp och fungerar utmärkt som "sändarantenner" för störningarna.  Elsäkerhetsverket har satt försäljningsförbud på  flera modeller av växelriktare just pga för höga störnivåer, och det lär ha hänt att PTS har satt körförbud för solcellsanläggningar sedan klagomål på störningar har kommit in. För att slippa sådana problem är det viktigt att följa växelriktartillverkarens anvisningar för installationer på likströmssidan, när det gäller ledningsdragning, ev användning av skärmad kabel mm. Och installatören måste hela tiden tänka radio- och högfrekvensmässigt, inte bara ta hänsyn till de delar av elläran som gäller likström och lågfrekvent växelström.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-19 kl 23:41 »
Nu har det ju  en tid sedan senaste inlägget, men i min stad  så så ska  butiken imorten  stänga 16 feb , de säljer ut allt,  bland annat 24 volts solpaneler, även regulatotorer och omformare  fanns  för några månader sedan,   från kina antar jag,, tyckte det va bra  priser vid 50 %   rea,, nu är det typ 70 % ,, ska dit å kolla om nåt kul finns kvar,   finns troligen inte paneler  för att helt tak,

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #10 skrivet: 11 feb-19 kl 22:58 »
hej igen !
idag va jag till importören.se i Norrköping och köpte de leksaker ja önskat mig sedan sensommaren 2018!

Det blev en
solpanels regulator mppt 20 amp ,  med djupurrladningskydd
 ett styck 250 watts  solelpannel
 anslutningskabel  mellan panel och regulator
och ett styck inverter  ren sinus  2000 watt'
ca 2600 kr för allt   

 lite häftigt är det,,  min dammsugare  på 1300 watt  starta som  vanligt med denna  omformare, men det går nog åt mycket batteri om ja ska  dammsuga hela lägenheten!

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #11 skrivet: 11 feb-19 kl 23:04 »
Åker antagligen till Kina under höst/vår. Funderar bl.a. på att köpa solcellsanläggning. Speciellt nu då tullen ändras. Eventuellt i off grid utförande. Vet ej hur det fungerar om man vill koppla mot nät. Måste man ha speciell märkning för att nätbolag skall godkänna? Andra krav? Vad gäller idag frå  staten trots privat köp?

Ställer frågorna lite öppet. Kanske nån har erfarenhet ;)

Och så undrar jag o  nån skulle vilja dela kontanter till Sverige.

Var på vippen att dra igång något professionellt i sammanhanget.
Regeringens/beslutsfattarnas nyckfullhet gör att man dessvärre inte vågar investera.
Helt plötsligt kan man stå där med panel och "folk som sitter på lådan"

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #12 skrivet: 11 feb-19 kl 23:58 »
mm Är nog en risk att köpa  solelanlägggning direkt fån  asienland,,  De  saker jag köpt från Imortören, är ju inte tänkt för nån ongrind anläggning,, det är för fritidshuset !Importören jobba så att det va en uppköpare som på plats i  Asien,, ofta Indien,, köper in  , och fyller en conteiner ,, som på båt sedan fraktas  till Sverige,, jag skrev i tråden för att troligen är det typ    kina,,eller taiwan    eller nåt som grejerna kommer ifrån

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #13 skrivet: 12 feb-19 kl 08:25 »
hej igen !
idag va jag till importören.se i Norrköping och köpte de leksaker ja önskat mig sedan sensommaren 2018!

Det blev en
solpanels regulator mppt 20 amp ,  med djupurrladningskydd
 ett styck 250 watts  solelpannel
 anslutningskabel  mellan panel och regulator
och ett styck inverter  ren sinus  2000 watt'
ca 2600 kr för allt   

 lite häftigt är det,,  min dammsugare  på 1300 watt  starta som  vanligt med denna  omformare, men det går nog åt mycket batteri om ja ska  dammsuga hela lägenheten!

2600SEK för allt?
Var det från http://importören.com ?
Har du lust att länka till produkterna?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #14 skrivet: 13 feb-19 kl 00:46 »
nä länka  inte,, de  säger de stänger butiken i Norrköping nu på Lördag 16 /2,,   säljer ut,,   men butiken ska  finnas kvar som internetbutik,,  är nog andra priser där.. 
 jag vet inte,, denna butik , med  lite udda möbler från asien och mycket annat, har  tidigare, några år sedan annonserat om att de ska upphöra, men butiken blev kvar, men kanske är det slut nu, de stänger
« Senast ändrad: 13 feb-19 kl 00:51 av Per Johnsson »

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #15 skrivet: 13 feb-19 kl 09:02 »
OK.... ?

Kan du tänka dig att lista märke & typbeteckning på delarna för oss som som inte bor nära Norrköping och hinner dit innan dom stänger och blir hänvisade till webben?

Funderar på ett litet off-grid system så all input är bra input.

Tackar på förhand.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #16 skrivet: 14 feb-19 kl 00:00 »
ja tack för frågan !
Men så tänkte jag med,, en liten offgrind  anläggning,, då behövs det  solcell,, regulator , och omformare,, batteri.
 jag bor så ja kan  inte montera denna solel panel  omformaren är på tok för kraftig,   elektronik  tar ju ström..
 vad som finns kvar i denna butik, det är nog så att  kan man inte ta sig ditt  och kolla vad som finns kvar,, det fann flera stora paneler  men även mindre typ böjbara, lite allt möjligt,,  en hel del omformare,,  olika storlekar , även regulatorer,,
 
Lite lurigt är,, Kina! eller vart  är dessa saker tillverkade, det framgår inte på  produkten ,förpakningen, eller i instuktions häftet som är på engelska, invertern    levererar 220 volt,

 anta  att butiken stänger  på lördag,, då är chansen borta för att köpa billig och  okänd  solelteknik,, ja har inte besökt deras webbsida ,
och  just nu finns det  en skrot i Norrköping som har en hög med begagnade 150 amp batteri

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #17 skrivet: 14 feb-19 kl 10:39 »
Om det står 220 V så är det med stor sannolikhet kinesiskt. De flesta andra länder skriver 230 V nuförtiden.

Hmm...menar du inte att batterierna är på 150 Ah ?

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #18 skrivet: 14 feb-19 kl 22:04 »
ja menar stora tunga batteri,, 43 kg

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solceller från Kina... Sammköp? Idéer?
« Svar #19 skrivet: 15 feb-19 kl 08:28 »
Om det är batteriernas kapacitet du syftar på så mäts den i amperetimmar, som förkortas Ah och ingenting  annat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser