Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med cementgolv  (läst 440 gånger)

javill

  • Inlägg: 11399
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Hur göra med cementgolv
« skrivet: 19 mar-24 kl 13:19 »
Det hålls fortfarande på att fixas med vår undantagsstuga. Det som återstår på tillbyggnaden är i huvudsak ytskikt inne och målande av bland annat dörrar och fönster.

Hur som helst så är det dags att ta tag i köket i den ursprungliga delen. Det har varit problem med dålig lukt i stugan. Till största delen orsakad av mögligt spån pga att det läckt till in vatten i takskarven till verandataket. Det åtgärdades och blev betydligt bättre men inte helt bra.

Vi misstänkte då att det kom från köksgolvet eftersom brädgolvet var täckt med en plastmatta när vi flyttade hit. Plastmattan tog vi bort.

Tanken har varit att ta bort brädgolvet rensa vad vi misstänkte var en mullbänk, lerklina grunden och fylla upp med perlit som isolering.

När vi nu fixade med tillbyggnaden och avloppet där behövdes en bit av köksgolvet tas upp. Då visar det sig att under brädgolvet fanns ca 5 cm bestående av lite allt möjligt, men mest spån och sen karbamidskum som någon mupp har sprutat in punktvis både här och i stora huset. Under det finns dessvärre ett cementgolv ca 5 cm tjockt, så inte helt förvånande att ”isoleringen” luktar när den varit instängd under en plastmatta.

Frågan är vad gör vi nu. Maken är inte så sugen på att hugga bort golvet. Något jag kan förstå, men samtidigt tänker jag att det behöver isoleras, men hur? Troligtvis är golvet gjutit på 20- eller 30-talet då jag vet att de gjöt golvet i ladugården. Så några tips och tankar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Hur göra med cementgolv
« Svar #1 skrivet: 19 mar-24 kl 15:01 »
Känns ju som att ett så tunt, och ytligt golv måste bort. Och vad finns under den plattan?

Lerklina grunden? Då kör du utan inblandning av organiska fibrer förstås.

javill

  • Inlägg: 11399
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur göra med cementgolv
« Svar #2 skrivet: 19 mar-24 kl 22:24 »
Känns ju som att ett så tunt, och ytligt golv måste bort. Och vad finns under den plattan?

Lerklina grunden? Då kör du utan inblandning av organiska fibrer förstås.

Det lilla jag kunnat se så verkar det vara någon dm ner till marken under. Tänker också att det borde tas bort.
Ja lerklining med typ ren lerputs tänker jag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Hur göra med cementgolv
« Svar #3 skrivet: 20 mar-24 kl 00:44 »
Vore ju skönt om det är torrt också, så det i princip bara är att fylla på med perliten. Fast även om det är torrt så går det nog åt att ösa ut en del spån. Lägger ni flytande trägolv på det, eller blir det en betongplatta? Jag göt en tunn platta till en extra toalett/dusch på befintligt trägolv här för ett par veckor sedan, och lade i 12mm PEX-slang. Kopplade in vattnet för ett par dagar sedan och är nu golvvärmefrälst ;D Så nu är jag ännu mer övertygad om att jag kommer fixa betongplatta på perlit här.

javill

  • Inlägg: 11399
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur göra med cementgolv
« Svar #4 skrivet: 20 mar-24 kl 12:59 »
Det blir trägolv på perliten i så fall. Grunden ligger på sluttande mark med berg i dagen. Kan ha varit mer fukt under förr efter regn då huset saknade hängrännor, men det har det fått nu. Tomten ligger högt och är väldigt torr så oroar mig egentligen inte för fukt så länge materialen är diffusionsöppna. Mullbänkarna under stora huset som ligger intill har varit snustorra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Hur göra med cementgolv
« Svar #5 skrivet: 20 mar-24 kl 13:11 »
Låter som drömläge.

Jag öste ut en ca 5cm platta för ett bra tag sedan. Den var oarmerad och gjord under krigsåren, så det var mer som att ösa puts. Så visst har ni ett dammigt grovjobb för att få bort eländet, men jag tror inte det blir så besvärligt. Det är snart vår :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser