Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till lerklining  (läst 2593 gånger)

Alternativ till lerklining
« skrivet: 05 jun-20 kl 08:31 »
Hej
Vi har nyss köpt en gammal gård från 1873 som vi ska renovera.
Väggarna är idag lerklinade och tapetserade.
Lerkliningen är dock helt slut och ramlar ner i stora sjok om man pillrar på dem.
Lerkliningen har förutom miljönässiga fördelar att de bygger väldigt lite, kanske någon centimeter på de mest utstående stockarna.
Nackdelen är att det känns oövervinnligt jobbigt att jobba med.

Gips känns enklare, men kommer bygga mer då jag måste övervinna timmerväggarnas ojämnheter genom något tunt lager av reglar/panel/plywood etc. Vilket äter boyta samt ställer till det gällande foder etc.
Sen har väl gips inte samma känsla eller fukt/värmeegenskaper som lerklining.

Så mina frågor:
1. Är min rädsla för lerklining obefogad, kommer jag ha ungefär samma arbetsbörda mellan metoderna?

2. Finns det någon mellanväg som är möjlig?
Exempel: Spackla igen ojämnheter med fet lerklining och sen gipsa direkt på timmer/lerspackel?

3. Eller har ni något annat tips för att skapa jämnt underlag för att kunna gipsa direkt mot timmer?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #1 skrivet: 05 jun-20 kl 09:39 »
Du får garanterat problem genom att gipsa direkt mot timmer. anledning är att timret rör sig i takt med årstider o luftfuktighet. det gör inte gipset så du kommer att få sprickor m.m med tiden. Vill du ha gips på insidan bör du göra en fristående regelram att fästa gipset på. Och den bygger åtminstone 45 m.m + gips. alternativet är det som man oftast gjorde,pappspände väggarna. inte alls så krångligt som man tror. Finns flera instruktionsfilmer på youtube.
Jag har ingen erfarenhet i mitt yrke av lerklining. Har heller aldrig stött på det i mitt geografiska område inom byggnadsvården.Så där kan jag inte hjälpa dej.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #2 skrivet: 05 jun-20 kl 12:22 »
Ska ni renovera med nya/moderna sätt eller gamla beprövade metoder?
Fundera hur ni vill bo om ni inte gjort det redan? Gammal stomme med moderna kläder eller gamla metoder rakt igenom. Sedan kommer dina val bli enklare.

Genvägar när man renoverar hus brukar oftast resultera i senvägar.

Pappspänn eller regla som mäster föreslår eller slå panel. Pappspänning går snabbare än att lerklina särskilt om du inte är van och har rätt utrustning. En "fusk"lösning jag skulle godta i mitt gamla hus hade varit att ha stående panel t ex råspont tills jag visste vad jag ville göra

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #3 skrivet: 05 jun-20 kl 12:40 »
Om man räknar så här.
Även om det tar lång tid att genomföra lerkliningen så har den kanske om man räknar lågt 3 gånger så lång hållbarhet som gips.

Jag tolkar det som att du har stockväggar, det innebär att när du isolerar mellan gipsen och väggen så riskerar du att du flyttar daggpunkten i väggen och i värsta fall får byta ut väggen inom inte allt för lång tid.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #4 skrivet: 05 jun-20 kl 17:34 »
Jag tror din rädsla för lerklining är obefogad. Det påminner om att leka med lera och du kan återanvända lerkliningen som sitter där idag = mesta materialet gratis och busbra för miljön.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #5 skrivet: 05 jun-20 kl 17:55 »
Jag tror din rädsla för lerklining är obefogad. Det påminner om att leka med lera och du kan återanvända lerkliningen som sitter där idag = mesta materialet gratis och busbra för miljön.

Precis..   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #6 skrivet: 03 aug-20 kl 11:55 »
Lerklina är roligt, billigt, karaktärsdanande och det blir otroligt fint tillskillnad mot en död gipsvägg. + att det har många andra positiva egenskaper rörande innemiljö och har en fin symbiotisk relation till timmer. Det är meningen att du ska lerklina.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #7 skrivet: 03 aug-20 kl 13:41 »
Håller med i det mesta. Jag renoverade ett timmerhus med gips och det blev mycket jobb med yxan för att få reglarna att sitta bra mot stockväggen. Men det värsta var att allt blev för rakt och nytt invändigt, det tog ett bra tag att vänja sig vid. Död gipsvägg var ett bra uttryck.

Grannen lerklinade, och hon fick till trevliga väggar. Hon är inte hantverkare och det var första gången hon gjorde det.


Spännpapp har en viss charm, men ihop med ungar tycker jag inte det är en bra lösning. Inte ens i tak.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Alternativ till lerklining
« Svar #8 skrivet: 03 aug-20 kl 17:52 »
Sätt inte gipps, du kommer att ångra dig. Lerklining ät det roligaste sätter jag har byggt på hittills. Har man en gång börjar vill man ha det överallt  :D och så lerfärg.

Hyr en tvångsblandsre, eller köpa en fast dom kostar en del. Du kan som det skrevs, återvinna lerkliningen. Tillsätta lite nytt så det blir lite ny armering i det bara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 6 användare (2 dolda)
Frida Hagman, xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser