Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raku  (läst 13110 gånger)

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Raku
« skrivet: 15 jan-09 kl 21:06 »
Tjenis Penis

För nåt år sedan köpte jag en skulptur av en konstnär på hans vernissage. EN rakubränd mansrygg. Och vad jag minns så hade han foton på väggen av tillfället då han bränt prylarna och vad jag vidare minns hade han inget märkvärdigare än en tunna att bränna i. Fungerar detta?
Alltså, kan man framgångsrikt bränna keramik i en tunna?!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Raku
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 20:14 »
Man kan bygga många olka enkla varianter av raku-ugnar.

Här är en enkel, kallmurad av tgl och några eldfasta plattor


Brände han i tunnan ? I filmen ovan görs reduceringen i tunnan och bränningen i "tegelhögen".

Godset är också skröjbränt innan det åker i vedugnen.

Blev sugen på raku för många år sen när UtbildningsRadion hade en "kurs" på TV för många år sen, har inte blivit av än men snart så ...   ;) Dom byggde sin ugn av leca-block, armeringsjärn och en eldfast skiva.


micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Raku
« Svar #2 skrivet: 20 sep-09 kl 08:51 »
Går bra att bränna i tunna  ;)
den här har jag byggt av ett gammalt oljefat
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Raku
« Svar #3 skrivet: 20 sep-09 kl 08:52 »
några bilder till...
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

lotta_malm

  • Inlägg: 14
SV: Raku
« Svar #4 skrivet: 21 sep-09 kl 10:26 »
Ballt!
Jag funderar också på att börja med raku och har hittat en ritning på nätet hur man gör en rakuugn av ett gammalt oljefat. Det krångliga verkar vara att godset måste vara skröjbränt innan och eftersom jag inte har någon sådan vanlig keramikugn undrar jag om det finns något annat sätt att skröjbränna?
Lotta
Happi

micke_osd

  • Inlägg: 189
  • Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
SV: Raku
« Svar #5 skrivet: 21 sep-09 kl 23:26 »
Tja...nog borde du kunna skröja i tunnan! får du upp den i 900-100grader så... skaffa käglor så du får nån koll på temperaturen!
Annars kanske något studieförbund har någon keramikverksamhet/kurs där du kan komma åt en ugn!? det är betydligt enklare och förmodligen billigare att få det bränt i en elugn med automatik....säkert bättre resultat! sen är det bara det roliga kvar!  ;D
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Vind

  • Gäst
SV: Raku
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 19:22 »
Hej Wynja

Jag har bränt raku hur enkelt som helst... vi byggde en enkel ugn av lecablock, (tegel kan också funka) Lecablocken, de Gråa, lätta och bör tåla hög värme. Vi byggde en ram i fyrkant, sedan en del ovanför med plats för godset. Tror vi hade en sorts skorsten baktill i övre del av ugnen, som var vridbar om det blev för varmt öppnade vi den på ngt sätt. I den här långbränningstekniken behöver man inte alls skröjbränna innan. Men se till att det är kruttorrt innan det ställs in i ugnen. All lera vi använde var rödlera, med inbakad chamott=viktigt då man långbränner raku, eftersom den gör att det inte spricker lika lätt som utan. Vi långtorkade lergodset i vanlig ugn, ungefär som när man torkar skorpor, låg värme en natt med glipa på ugnen. Vi hade dessutom målat godset med vit lera som färgsätts med olika ämnen, kolla med färghandeln, det finns färdigblandade. Eller i olika pigment av metaliska ämnen, om jag minns rätt.
Sedan lade vi in  ved, eldade och eldade, lät det komma upp i värme, tog några timmar. Vi hade en hink med blöt=fuktig halm bredvid ugnen, där vi reducerade godset, vilket gör att färgerna förändras och kan bli helt fantastiska. Det tog tid att bränna minst 8-12 timmar minns inte riktigt nu. Och viss försiktighet i handhavandet med godset efter bränningen, de måste kyls försiktigt, och tänger att ta med. Men härlig långbränning. Och vi hade en keramikertermometer för att kolla av temperaturen, man bränner i lägre temp än annars, längre tid...men det är en kul grej o blir såååå vackert. Något skörare dock än i vanlig keramikugn. Har en keramikerkompis, proffs, som jag kan fråga om ritning. Eller så kan du-ni ev få tfnr till honom.
Gropbränna i jorden, funkar ju också.  Lycka till!
« Senast ändrad: 09 okt-09 kl 19:33 av Vind »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 5 användare
uggletorpet, sayerbýr, hofboss, Sundance, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser