Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Temperatur i vedspis?  (läst 8387 gånger)

Flekka

  • Inlägg: 42
  • Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
Temperatur i vedspis?
« skrivet: 02 okt-08 kl 07:38 »
Är det någon här inne som vet hur hög temperatur en vedspis kommer upp i? Tänkte lägga små lerföremål varvade med spån i en plåtlåda (typ äldre modell matlåda) i rökgången under järnhällen och se hur det blir...alternativt inne i elden...

Har testat detta förut i en kamin jag hade, brände då figurer att bära runt halsen och hållfastheten verkade bli ok. Men hur varmt kan man räkna med att det blir egentligen?
Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

koko

  • Gäst
SV: Temperatur i vedspis?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-08 kl 10:28 »
Det kommer förmodligen att fungera utmärkt om du som du planerar, gör små saker och använder "grov" lera (med mycket chamotte).
Jag tror att tempen där inne blir 600-800 grader. Skulle vara spännande att mäta, men har aldrig gjort det...

Flekka

  • Inlägg: 42
  • Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
SV: Temperatur i vedspis?
« Svar #2 skrivet: 03 okt-08 kl 06:00 »
Igår kväll gjorde jag en testbränning i vedspisen. Tre små föremål packade i sågspån i plåtlåda fick ligga på botten av eldningsutrymmet.

Skrven blev svart och blank, fin, men tyvärr sprängdes den! Jag får elda lite lugnare nästa gång, det var väl antagligen det som inte klaffade. Ändå tyckte jag att jag var så försiktig! Nu vet jag iallafall att det kommer att bli vackert den dagen jag plockar ut hela föremål ;D
Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

pauland

  • Inlägg: 10
SV: Temperatur i vedspis?
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 13:08 »
Det lät som ett spännande projekt! Berätta gärna mer, hur ska man göra och varför?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Temperatur i vedspis?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 20:10 »
Raku görs ju i öppen eld, och utomlands på vissa ställen lägger man in lergodset i en hög med ris och eldar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: Temperatur i vedspis?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 19:35 »
jag har testat lite förra året att bränna i vedspis och kakelugnen hemma.
Jag testa med små "pärlor" som jag hade skröjbränt. Lade dessa i en lite burk m spån och börja elda försiktigt och höjde sen temperaturen. det gick bra!
Sen testa jag att lägga i pärlor som inte var skröjbrända och första testet sprängdes. men sen lade jag in kulorna löst i gammal aska på botten och börja elda...det funka! fast det är bara dom små testen jag gjort
 nu i morgon ska vi bygga en rakuugn på skolan....sen ska jag göra en hemma också  :P

LillaMor

  • Inlägg: 219
SV: Temperatur i vedspis?
« Svar #6 skrivet: 04 nov-08 kl 16:35 »
Hur har det gått med ugnen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 3 användare (1 dolda)
Guilliotine, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser