Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fukt i olja  (läst 412 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Fukt i olja
« skrivet: 01 mar-24 kl 09:27 »
Har en hydraulisk billyft i ett ouppvärmt utrymme som jag värmer med en kamin när jag ska vara där. Det är alltså förutsättningar för kondens i lyftens olja. Har genom åren bytt oljan i förbyggande, men undrar om det finns något praktiskt sätt att själv mäta fukthalten eller om jag på något sätt kan se till att oljan blir torrare igen? Känns ju både dyrt och lite dumt att byta oljan om det inte behövs
Lars

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Fukt i olja
« Svar #1 skrivet: 01 mar-24 kl 09:52 »
Jag tror egentligen inte det är något större problem med kondens i oljan. Jag har haft vedklyven stått  många år i utsatt läge utan att jag sett något problem. Den går i och för sig varm några gånger per år...

Men vill du ha bort fukt ur oljan så tappar du ur den i en gryta och ställer den på svag värme på spisen någon timma så blir du av med vatteninnehållet.

Du kan också sätta en fuktspärr på ventilationshålet till hydraulsystemet. En genomskinlig burk med torkmedel i (som har färgomslag då den blir mättad). Torkmedlet regenererar du i ugnen vid 105 grader.

Markus_K

  • Inlägg: 93
    • -
SV: Fukt i olja
« Svar #2 skrivet: 01 mar-24 kl 11:06 »
Upplever du problem om du får lite kondens i oljan på ett hydraulssystem?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fukt i olja
« Svar #3 skrivet: 01 mar-24 kl 11:36 »
Har du kunnat bevisa att du har vatten i oljan?

En metod som fungerar är att tappa ur så mycket som möjligt och slå det i en pannmur och hetta upp det till 100 grader och koka bort oljan.
Räkna med ett dagsverke.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Fukt i olja
« Svar #4 skrivet: 01 mar-24 kl 14:40 »
För rätt många år sen nu fick jag problem med att en backventil började läcka tillbaka, något som jag då trodde berodde på korrosion. Oljetanken är inte speciellt tät i uppkanten och stora temperaturväxlingar i rummet borde kunna ge betydande kondens, kanske tillomed vatten i tankens botten? Sen jag bytt olja oftare nu har jag inte något att klaga på hur det fungerar.
Finns det något sätt som jag själv kan mäta fukthalten i oljan på?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fukt i olja
« Svar #5 skrivet: 01 mar-24 kl 15:13 »
För rätt många år sen nu fick jag problem med att en backventil började läcka tillbaka, något som jag då trodde berodde på korrosion. Oljetanken är inte speciellt tät i uppkanten och stora temperaturväxlingar i rummet borde kunna ge betydande kondens, kanske tillomed vatten i tankens botten? Sen jag bytt olja oftare nu har jag inte något att klaga på hur det fungerar.
Finns det något sätt som jag själv kan mäta fukthalten i oljan på?
Ta ut ett kg olja och koka den i 30 minuter.
Mät hur mycket som försvinner, då får du reda på fuktkvoten.

Det är emulsionen du mäter då.
Se vidare inlägg för andra möjligheter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fukt i olja
« Svar #6 skrivet: 01 mar-24 kl 15:15 »
Du kan ha en vattenavskiljare i botten på tanken.
Gärna en genomskinlig bytta med en kran i botten så du kan dränera ut vattnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fukt i olja
« Svar #7 skrivet: 01 mar-24 kl 16:04 »
Om oljan drar åt sig så mycket vatten att det är något att bekymra sig för, så blir den rejält grumlig. Så länge den är klar och genomskinlig, är ev vattenhalt inget att bekymra sig över.

Annars rekommenderar jag Skogsvildens metod att koka ur vattnet ur oljan, även om jag kanske inte skulle hålla till i en pannmur utan hellre ställa en stor gryta på elkokplatta utomhus, en bra bit från byggnader och ömtåliga saker, med tanke på brandfaran. Håll koll på temperaturen under kokningens gång, om det är stora mängder vatten i oljan och värmetillförseln inte alltför stor så kommer temperaturen att stiga ganska jämnt till 100 grader och inte gå vidare uppåt förrän det mesta av vattnet har kokat bort. Låt inte temperaturen stiga över 120 grader och håll ganska låg värmeeffekt så att inte oljan riskerar att bränna fast i botten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser