Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skånegäss för vakt och gräsklippning!  (läst 11812 gånger)

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« skrivet: 12 feb-14 kl 08:30 »
Kära alternativare, jag har några gåsfrågor (har sökt på forumet men inte hittat).
Tanken är att ha 2-3 skånegäss i trädgården, de ska klippa gräset och vakta trädgården när vi inte är hemma.

1. Hur stor är risken att räven ska ta stora skånegäss?

2. Går de in självmant i sitt hus på kvällen?

3. Hur djup balja behövs för att de ska kunna simma?


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #1 skrivet: 12 feb-14 kl 08:53 »
1. Risken finns men har dom bara blivit stora och går i sin lilla flock så ska räven nog vara bra hungrig för att våga fram.

2. Ja. Dom jag hade började tassa mot sitt lilla hus när solen började gå ner.

3. För att simma så behövs det ju någon decimeter men dom är ganska nöjda med en grund som dom kan stå i och bara tvätta sig.

Klippa gräset gör dom men dom sprider också väldiga mängder gödsel, så räkna inte med att spatsera runt på gräsmattan barfota..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #2 skrivet: 12 feb-14 kl 09:37 »
Kan tillägga att de inte bara klipper gräset, utan varenda smaskig planta de råkar på. Räkna inte med några rädisor eller tomater om du har gässen lösa! Dessutom bajsar de jättekorvar.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #3 skrivet: 12 feb-14 kl 11:34 »
Jag har gäss för gräsklippning,  och jag tror att de i viss mån skyddar mina höns från rovfågelsattacker,  för det har aldrig hänt vad jag kan minnas att några höns blivit tagna under tider då gässen gått hos dem.

Det kräver en del flexibel stängsling.  Mina gäss går i första hand i fruktträdgården.  Där finns inga prydnadsväxter eller grönsaker.  Där gör de oerhörd nytta .  Dels  med gräsklippning under träden,  där det kan vara svårt för mig att komma åt när grenarna hänger nertyngda med äpplen.  Och dels äter de raskt upp all fallfrukt,  som jag annars har ett jättejobb med att samla ihop och släpa till komposten  (ja, jag är med i "fruktförmedlingen"  eller vad det heter,  och på andra sätt försökt skänka bort det, men ytterst få har kommit.)

Grönsakslandet har jag inhägnat under perioder,  och det förstås även för hönsen.  Men så fort en gröda är färdigskördad  eller av annan orsak ointressant för djuren,  får alla tillträde dit,  och gör då förhoppningsvis en rejäl ogräsrensning.

På den gräsmatta där vi brukar vistas själva under sommaren, får gässen inte gå då.  Dels blir det väldigt mycket att mocka hela tiden,  och dels är de inte så trevliga mot besökare alltid. Att föra ett normalt samtal intill dem brukar inte gå så bra.  Men fram på hösten,  då det vanliga betet börjar tryta, kan de släppas där.

Det enda nackdelen för mig är  att gässen är ganska kräsna.  Vissa arter ratas totalt,( t.ex kirskål) så man får gå med trimmer e.d. ett par gånger i månaden och ta bort dem,  annars kan de ta över gräsmattan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #4 skrivet: 12 feb-14 kl 13:19 »
Har liknande funderingar, men då främst som växelbete med får. Hur stora gräsytor behöver ett gäng på tre skånegäss?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #5 skrivet: 12 feb-14 kl 13:31 »
Tack för era kunniga svar!

Äter gässen pioner?

Pioner är de enda blommor vi har. Vi är inte mycket för att hålla på med rabatter så det är inga problem med sånt. Köksträdgården har jag redan ordnat så att den ska stängslas in, det är redan klart och nätet ska bara skruvas upp. Sen ska det bli nån form av staket / stängsel i de kanter av tomten där vi inte redan har stenmur.

Ylven - Jag läste nånstans att 300 kvadratmeter per gås var lagom. Men sen har jag läst nån annanstans att det gick bra med 6 stycken / 1000 kvadratmeter.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #6 skrivet: 12 feb-14 kl 13:53 »
Våre gjess nibbler på alt som stikker opp fra gressplenen. Planter, småträd og busker fikk seg en ordentlig klipp för vi fikk reddet dem. Vi satte sånne grönne hundgaller som man kan kjöpe på biltema rundt hver busk og pinne vi vil ha ifred. Det syns faktisk veldig lite. Gjessene barberte en pion for meg også  >:(

Ellers er de strålende gressklippere og eplespisere, som sonja på slätten skriver. Skiten synes jeg ikke gjör noe. Bor mest i gummistövlene allikevel :) Dessuten er skiten bare tygget gress, så man dåner knappest om man får närkontakt med en og annen klatt.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #7 skrivet: 12 feb-14 kl 14:29 »
Dessuten er skiten bare tygget gress, så man dåner knappest om man får närkontakt med en og annen klatt.

Ett mycket bra argument.
Inte lika äckligt som köttände djurs bajs!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #8 skrivet: 12 feb-14 kl 14:41 »
Deras spillning är ju ganska enkel att hantera, mina gäss råkade beta på den gräsmatta där jag hade tänkt att ställa mina utemöbler. Det är bara fram med trädgårdsslangen och spola, sen kan man gå där utan att ens märka att det är väl gödslat.

Tyvärr äter dom inte Körvel, vilket var min stora förhoppning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #9 skrivet: 12 feb-14 kl 18:54 »
Räven tar dom.
Dom går inte in i sitt hus utan ligger ute om man inte jagar inte dom.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #10 skrivet: 12 feb-14 kl 19:25 »
Kära alternativare, jag har några gåsfrågor (har sökt på forumet men inte hittat).
Tanken är att ha 2-3 skånegäss i trädgården, de ska klippa gräset och vakta trädgården när vi inte är hemma.

1. Hur stor är risken att räven ska ta stora skånegäss?

2. Går de in självmant i sitt hus på kvällen?

3. Hur djup balja behövs för att de ska kunna simma?

Kan bara svara för mina tre skånegäss.
1, Nej räven har provat men fått dyng-stryk ;D
2, japp
3, Vi la en presenning i en sandlåda o det gillade dom ,,typ 30cm djup bara.

Vill du köpa mina så är dom till salu.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #11 skrivet: 12 feb-14 kl 19:32 »
Vill du köpa mina så är dom till salu.

Är de med genbank?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #12 skrivet: 12 feb-14 kl 19:36 »
Nej.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #13 skrivet: 12 feb-14 kl 19:44 »
Nej.

Vad synd. Annars lät det ju bra att de redan hade vanan inne med rävfight.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #14 skrivet: 12 feb-14 kl 21:01 »
Om man tänkt ha dem som vaktdjur så börjar de inte låta och vakta med någon reda förrän de är vuxna. Och när de är vuxna och inte växer längre äter de mindre och fungerar sämre som gräsklippare.

Det är mest halvstora som pillar sönder allt, de vuxna är trevliga och okomplicerade djur. De har bra minne så man bör alltid vara vänlig mot dem, de kommer ihåg det annars  ;D

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #15 skrivet: 12 feb-14 kl 21:12 »
Mine skriker og bäljer på alt som rörer seg. Like mye på en skata som gjester som megselv. Kanskje de blir mer selektive når de blir eldre, de ble klekket i juni ifjor. Et svare leven er det ihvertfall, men pussig nok trives jeg med dem. Vi har ingen naboer heldigvis.

De skriker og holder på inne i gåsehuset hele natten og. Sover ikke gjess??
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #16 skrivet: 12 feb-14 kl 21:16 »
Om gässen är kvar ute på kvällen efter att det blivit mörkt så kommer garanterat räven att ta dem. Och det är inte bara rävar som gillar gäss. Mina fullvuxna skånegäss som jag hade en gång i tiden blev ihjälbitna av en liten mink som tagit sig in genom ett hål från ett angränsande utrymme i lagården.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #17 skrivet: 13 feb-14 kl 12:58 »
Nej. Mina gäss har varit ute dygnet runt i hela deras liv. Räven får springa!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #18 skrivet: 13 feb-14 kl 13:10 »
Min stora gåshane blev dödad av räven förra veckan, plus min enorma kalkonhane  :'( Har haft mycket räv här som tagit höns och kalkoner innan men den fick väl för sig att den ville ha större byten.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Skånegäss för vakt och gräsklippning!
« Svar #19 skrivet: 13 feb-14 kl 18:23 »
Det blir lite ett lotteri hör jag. Planen är att lära dem att gå in själva för natten, tills de lärt sig får man väl valla in dem. Jag tror inte att vi har speciellt mycket räv här, det springer så mycket hundar så kommer räven så lär det bli på natten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser