Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med kärnmjölken?  (läst 19655 gånger)

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
Vad kan man göra med kärnmjölken?
« skrivet: 21 jan-13 kl 21:38 »
Hej! Jag brukar göra eget smör. Vispar grädde, häller bort kärnmjölk, knådar i vatten och blandar i olja och lite havssalt. Men jag har för mig att man kan använda kärnmjölken till andra saker? Dumt att kasta bort om jag kan skapa nånting av den :) så frågan är, vad kan man göra av kärnmjölken? (använder 1-1½ liter grädde).

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-13 kl 21:47 »
Helt suveränt som degvätska  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-13 kl 22:06 »
När jag var på studiebesök på ett litet familjelantbruk i polen så drack de saft spädd med kärnmjölk... helt ok men speciellt...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-13 kl 22:15 »
När jag var på studiebesök på ett litet familjelantbruk i polen så drack de saft spädd med kärnmjölk... helt ok men speciellt...
Vill minnas en dryck av Skånemejerier(?) som kallades "Naturens Under" gjord på kärnmjölk & nån juice. Försvann efter nåt år.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #4 skrivet: 22 jan-13 kl 04:34 »
Sedan finns det väl kärnmjölk och kärnmjölk! Beroende på om man har syrat grädden innan man gjorde smör på den, så lär ju kärnmjölken kunna innehålla ganska mycket mjölksyrbakterier.

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #5 skrivet: 23 jan-13 kl 11:12 »
Är inte så sugen på degvätska eller specialsaft.. :/ jag har inte syrat nånting, bara vispat vanlig köpt vispgrädde. vad tänkte du att man kunde göra om den var syrad?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #6 skrivet: 23 jan-13 kl 13:31 »
I stort sett allt smör från mejerierna är ju gjort på syrad grädde, just för att man skall få mera smörsmak när det bildas bla diacetyl. Förr syrades den naturligt genom att man sparade grädde några dagar, numera tillsätter man syrningskultur (läs på smörpaketet) . I praktiken kan man hemma tillsätta filmjölk som innehåller både Lactococcus och Leuconostoc.

http://gittosmat.taffel.se/2012/10/23/fet-alkemi-gora-guld-av-gradde/


Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #7 skrivet: 23 jan-13 kl 13:34 »
Varför vill du inte använda det som degvätska? Det är toppenbra till det! Brödet blir jättegott!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #8 skrivet: 23 jan-13 kl 13:52 »
Och kanelbullar, blir godare än med mjölk faktist, av nån anledningen.

alt.2 Ge bort till nån som vill baka bullar och bröd på det. men häll inte ut det för guds skull.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #9 skrivet: 25 jan-13 kl 12:49 »
I stort sett allt smör från mejerierna är ju gjort på syrad grädde, just för att man skall få mera smörsmak när det bildas bla diacetyl. Förr syrades den naturligt genom att man sparade grädde några dagar, numera tillsätter man syrningskultur (läs på smörpaketet) . I praktiken kan man hemma tillsätta filmjölk som innehåller både Lactococcus och Leuconostoc.

http://gittosmat.taffel.se/2012/10/23/fet-alkemi-gora-guld-av-gradde/

Jo jag har hört det. Ska testa syra nästa gång :) blir hållbarheten på smöret lika bra trots att grädden blivit "äldre"? Kan man använda gräddfil istället för vanligt fil? (gräddfil finns på 3dl medans fil bara finns på 1 liter och jag vill inte äta resterande 9 dl).

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #10 skrivet: 25 jan-13 kl 12:52 »
Varför vill du inte använda det som degvätska? Det är toppenbra till det! Brödet blir jättegott!
Äter så lite mjukt bröd att jag inte ids baka längre :P har dock ett fantastiskt egenuppfunnet brödrecept och jag kan säkert använda vätskan när jag väl bakar igen. Men smör gör jag typ en gång i månaden och bröd kanske en gång per år.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #11 skrivet: 25 jan-13 kl 20:42 »
Äter så lite mjukt bröd att jag inte ids baka längre :P har dock ett fantastiskt egenuppfunnet brödrecept och jag kan säkert använda vätskan när jag väl bakar igen. Men smör gör jag typ en gång i månaden och bröd kanske en gång per år.
Du kan frysa den fil/gräddfil du inte behöver för stunden.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #12 skrivet: 25 jan-13 kl 23:53 »
Du kan frysa den fil/gräddfil du inte behöver för stunden.
Jo men frågan var ju om gräddfil går lika bra som fil.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #13 skrivet: 26 jan-13 kl 06:02 »
Jo jag har hört det. Ska testa syra nästa gång :) blir hållbarheten på smöret lika bra trots att grädden blivit "äldre"? Kan man använda gräddfil istället för vanligt fil? (gräddfil finns på 3dl medans fil bara finns på 1 liter och jag vill inte äta resterande 9 dl).

Hållbarheten på smöret beror BARA på hur bra man tvättar smöret och får bort mjölkproteinet. Jag tror att det är samma syrningskultur till filmjölk och gräddfil, i båda fallen bör det vara främst Lactococcus och Leuconostoc, som skapar mest diacetyl=smörsmak

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #14 skrivet: 26 jan-13 kl 12:45 »
Hållbarheten på smöret beror BARA på hur bra man tvättar smöret och får bort mjölkproteinet. Jag tror att det är samma syrningskultur till filmjölk och gräddfil, i båda fallen bör det vara främst Lactococcus och Leuconostoc, som skapar mest diacetyl=smörsmak
Okej tack för svar :) ska testa nästa gång!

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #15 skrivet: 26 jan-13 kl 12:57 »
Det här blev jag också nyfiken på. Letade runt en del och hittade det här receptet. Verkar som att kan kan använda det på samma sätt som filmjölk i många recept. Här är ett recept på pannkakor: http://www.tasteline.com/recept/Blabarspannakakor_med_karnmjolk

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #16 skrivet: 26 jan-13 kl 13:00 »
Just det ja! Koldskål består ju av kärnmjölk och det är ju en härligt läskande dryck på sommaren. Här är ett recept: http://oresunt.wordpress.com/2012/07/10/koldskal-smagen-af-dansk-sommer/

toernrosa

  • Inlägg: 69
    • Västerbotten
    • Naturlig skönhet mm.
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #17 skrivet: 26 jan-13 kl 23:19 »
Just det ja! Koldskål består ju av kärnmjölk och det är ju en härligt läskande dryck på sommaren. Här är ett recept: http://oresunt.wordpress.com/2012/07/10/koldskal-smagen-af-dansk-sommer/

Det lät väldigt gott! Har lite problem med språket men jag ska testa :D tack tack.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #18 skrivet: 11 nov-14 kl 23:47 »
var på en marknad o visade hur man kan tälja skedar o liknande. Vid sidan om varen äldre kvinna som kärnade smör. Hon frågade när vi packade ihop om jag ville ha kärn mjölken. "till vad?" . "till träet sa hon".
 Kom hem o la skeden i kärnmjölk.
Gjorde salad av rödbetor. Använde skeden.
 Diskade.
 Den var som ny.
 Då på den tiden fanns det ett mejeri som gjorde smör. Där bestälde jag sedan då o då till o ytbehandla träet med.
 När de väl slutat pröva jag med yougurt mjölk ja de mästa men inget var som kärnmjölken. När man vill dekorera på svarvade skålar är det lätt att färgen kryper genom i ändträet men med kärnmjölken blir cellerna som förseglade.
 Mamma gjorde  nått hon kallade för Buttermilch speise .
 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

stellasmatte

  • Inlägg: 38
    • Norrbotten
SV: Vad kan man göra med kärnmjölken?
« Svar #19 skrivet: 15 mar-15 kl 18:34 »
Jag älskar kärnmjölk!  Betalar 1.70 euro för 7,5 dl i Finland.  Värt varje krona. Vet inte om det går att få tag i kärnmjölk i sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser