Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel som företag?  (läst 1778 gånger)

stigurt

  • Inlägg: 15
    • Blekinge
    • BlekingeGetter
Avel som företag?
« skrivet: 29 jul-10 kl 06:51 »
Hej!
Jag skaffade mina 2 första dvärggetter för några veckor sedan och snart kommer 2 till.
Tanken är att avla renrasiga getter och även göra lite ost men min fundering är ifall man måste registrera sig som företag för att kunna avla och sälja killingar?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Avel som företag?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 07:49 »
nej det behövs inte, om du inte kommer tjäna stora summor per år, och det är väl inte så troligt...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Avel som företag?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 15:08 »
Men det kan ju vara en fördel att vara företag så att man får dra av sina kostnader!

stigurt

  • Inlägg: 15
    • Blekinge
    • BlekingeGetter
SV: Avel som företag?
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 09:43 »
Ja, jag är lite inne på det där att kunna dra av momsen, verkar ju rätt smidigt fast frågan är om det är värt det, vet ni hur mycket pappersarbete det blir bara för att ha ett företag?

Existens?

  • Gäst
SV: Avel som företag?
« Svar #4 skrivet: 30 jul-10 kl 09:47 »
Det är betydligt överdrivet att det är så mycket jox med att ha ett företag. Fördelarna är ju rätt många.
Men vad handlar det om för omfattning?

Och även om du bara kör det som hobby så får du ju dra av kostnaderna, det är ju bara vinsten som beskattas. Och i avdragen ingår momsen.

stigurt

  • Inlägg: 15
    • Blekinge
    • BlekingeGetter
SV: Avel som företag?
« Svar #5 skrivet: 30 jul-10 kl 09:57 »
Det är betydligt överdrivet att det är så mycket jox med att ha ett företag. Fördelarna är ju rätt många.
Men vad handlar det om för omfattning?

Och även om du bara kör det som hobby så får du ju dra av kostnaderna, det är ju bara vinsten som beskattas. Och i avdragen ingår momsen.

Omfattningen kommer inte vara så stor nu i början, kommer avla på 3 tjejer, sälja getmjölk och i framtiden tillverka getost.
Om jag nu väljer att inte starta företag hur ska jag då registrera pengarna som kommer in vid försäljning?
En annan fundering jag har är att jag nu är deltid arbetslös och får aktivitetsstöd från försäkringskassan, tror du det finns risk att de tar bort min ersättning om jag startar eget även om jag inte får några stora vinster? Det kommer ju nya regler från försäkringskassan hela tiden, snart får man inte göra någonting mer än att ligga hemma i soffan så man uppfyller normen för arbetslösa ;)


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Avel som företag?
« Svar #6 skrivet: 30 jul-10 kl 10:11 »
...
En annan fundering jag har är att jag nu är deltid arbetslös och får aktivitetsstöd från försäkringskassan, tror du det finns risk att de tar bort min ersättning om jag startar eget även om jag inte får några stora vinster? Det kommer ju nya regler från försäkringskassan hela tiden, snart får man inte göra någonting mer än att ligga hemma i soffan så man uppfyller normen för arbetslösa ;)
Jag skulle sagt att det är inte värt risken att driva det som företag då förutom att det är extra jobb speciellt när man ska deklarara (då brukar jag bestämma mig för att lägga ner varje år).

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Avel som företag?
« Svar #7 skrivet: 30 jul-10 kl 13:15 »
Men ska du kunna sälja din mjölk och ostt lagligt, då måste du vara företag. Dessutom registrerat livsmedelsföretag. Då tappar du definitivt lusten :( Det är förenat med höga kostnader och kontroller. Jag kan inget om försäkringskassan, men i övrigt tycker jag att du ska vara företag. Finns många fördelar med det!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Avel som företag?
« Svar #8 skrivet: 30 jul-10 kl 13:28 »
Du får kolla med en handläggare på försäkringskassan, men vad jag förstår får du göra saker som är "arbetsliknande" max 10 timmar i veckan, och ändå vara heltidssjukskriven. Hur mycket pengar du tjänar ska inte spela någon roll, däremot får du såklart inte extra bostadstillägg och liknande om du har tillräckligt mycket pengar.

Om du är deltidsarbetslös får du såklart ha ett företag som tar upp den delen och vara sjukskriven på den del som du har läkarintyg på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: Avel som företag?
« Svar #9 skrivet: 31 jul-10 kl 06:35 »
När försäkringskassan och arbetsförmedlingen är inblandad så är ju rådet generellt att vara ytterst försiktig och se till att få skriftliga besked på precis vartenda ord från dom.
Det finns ju inget dom är så sugna på som att kasta ut nån från systemet, och att driva företag i för stor omfattning är ett säkert sätt att hamna utanför de flesta trygghetssystem.
Så i den situationen skulle jag bara köra det som hobby, på sin höjd.
Förmodligen svart helt..tyvärr är det ju så reglerna styr saker.

stigurt

  • Inlägg: 15
    • Blekinge
    • BlekingeGetter
SV: Avel som företag?
« Svar #10 skrivet: 08 aug-10 kl 10:46 »
Tusen tack för alla svar.
Ja, så fort det handlar om livsmedel så finns det ju ett enormt regelverk och massor med avgifter, men ytterligare en sak jag har funderat på är ifall det är lika kontrollerat ifall man tex står och säljer hemmagjord getost på marknader under sommaren?

Jag är inte delvis sjukskriven utan bara delvis arbetslös eller "mitt emellan massor av jobb" ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare (1 dolda)
Grendela, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser