Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg utan gula!!??  (läst 12834 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Ägg utan gula!!??
« skrivet: 26 apr-07 kl 10:51 »
 ;D när jag skulle stela ägg i går kväll så till min o barnens förvånging :o
kläckte jag ägget o ut rann bara äggvitan o INGEN äggula

Vad kan detta bero på??

Barnen va så farsinerade så dom snackar om det hela tiden hihi

Kram på er
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 11:34 »
Hej!
Var ägget extra litet? Min kompis brukar köpa väldigt små ägg som inte har någon gula av en gård, för hennes dotter vägrar äta äggula, hon får dessa ägg väldigt billigt för ingen annan vill ha dem!

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #2 skrivet: 18 apr-09 kl 14:47 »
Jag har en ca 8-9 årig höna av normalstorlek. De senaste veckorna har hon endast värpt ägg i dvärgstorlek som endast innehåller äggvita. Vad kan detta bero på? Jag har varit med om det ngn gång förut, men då har det endast varit ett ägg som blivit så, sedan har de återgått till normal storlek och innehåll.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #3 skrivet: 19 apr-09 kl 23:38 »
Jag har en ca 8-9 årig höna av normalstorlek. De senaste veckorna har hon endast värpt ägg i dvärgstorlek som endast innehåller äggvita. Vad kan detta bero på?

Små ägg som saknar gula kan bero på att t.ex. en blodklump hamnat i tratten och vandrar ner i äggledaren och körtlarna i den äggvitebildande regionen tolkar det som en äggula, och börjar att inlagra äggvita och sedan fortsätter äggbildningen som vanligt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #4 skrivet: 02 dec-10 kl 18:00 »
knäckte precis ett ägg och fick en smärre chock... ägget SAKNADE GULA.... endast vita i hela ägget...mycket har jag varit med om men aldrig detta....coolt...vad beror det på? ägget var från en vit hybrid....
Fjäderfän och kaniner

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #5 skrivet: 02 dec-10 kl 18:47 »
ja när äggen är ovanligt små frn en höna som lägger mycket större är det ju vanligt at de saknar äggula.. men om det var ett normalstort ägg du kläckte så hr jag aldrig hört talas om det. sånna ägg skulle jg vilja få!  ;D

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #6 skrivet: 02 dec-10 kl 20:15 »
ägget var lika stort som övriga...alltså normalstort ca 60gram... vi har haft höns i över trettio år och aldrig vart med om detta förut... 2gulor,skinnägg,jättesmå ägg mm har vi sett men inte ett ägg utan gula... det kanske är vanligt bland hybrider?
Fjäderfän och kaniner

Kryddan00

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #7 skrivet: 02 dec-10 kl 20:31 »
Marängägg! Så praktiskt.  :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ägg utan äggula!!
« Svar #8 skrivet: 02 dec-10 kl 20:39 »
Marängägg! Så praktiskt.  :)
haha..det var det jag skulle göra nyss...stod och knäckte ägg för att skilja vita och gula åt... å så var där ingen gula...fattar du att man blir snopen... ps.marängerna blev inget bra... :'(
Fjäderfän och kaniner

Jessica i Småland

  • Inlägg: 20
    • Småland
SV: Ägg utan gula!!??
« Svar #9 skrivet: 07 aug-11 kl 13:21 »
När jag växte upp och vi hade höns var det nästan alltid de första äggen som hönan la som blev utan gula. Alltså hennes premiär ägg :) Vet inte om det kan finnas andra anledningar? Säkert någon som vet!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Ägg utan gula!!??
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 22:10 »
Ägg utan gula kan även läggas av andra hönor än hybrider. Som redan nämnt brukar de oftast vara mindre än hönans vanliga ägg. Kan vara något skräp/vävnad från hönan som släppt och sedan kapslats in, precis som om det vore en gula på färd för att bli ett färdigt ägg. Lär inte vara något du behöver oroa dig för om inte hönan fortsätter att lägga gulelösa ägg då... ::) 125 gram är de största äggen man fått här, de är lagda av äldre hybrider, dock har det faktiskt varit en gula i dessa. :D Men en himlans massa vita...  :-X Föredrar små ägg just pgd. av det att stora ägg innehåller mer vita i förhållande till gula och jag är inte så förtjust i vita... Men nu blev det OT. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser