Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek eller annat?  (läst 1814 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Marek eller annat?
« skrivet: 13 jan-13 kl 10:25 »
För några veckor sedan blev min ca 6 månader gamla höna sjuk. Hon såg lite hängig ut. Dagen efter låg hon och kunde inte stå upp. Jag försökte ställa henne upp men hon bara ramlade åt sidan. Vingarna hände och huvudet var böjt bakåt. Jag tänkte inte så mycket på vad det kunde vara utan antog att hon skadat sig och jag tog bort henne.

I fredags blev nästa höna sjuk. En ca ett år gammal hona. Hon blev hängig, drack mycket men åt knappt. Hon såg inte pigg ut alls. Kammen såg torr ut.
Dagen efter kunde inte heller hon stå upp. Då ville hon inte varken äta eller dricka.  Jag tänkte att det kunde vara någon vitaminbrist eller något sånt. Så jag köpte vitaminer och gav henne, tvingade i henne vatten och lite lös äggula. Men hon blev bara sämre. På kvällen kunde hon inte ens hålla huvudet uppe, så jag tog bort henne.

Nu när jag tänker efter så tycker jag att dessa hönor hade ungefär samma symptom, vilket gör att jag misstänker något smittsamt. Jag minns också att jag hade en ca två månade gammal kyckling som dog med liknande symptom i våras.

Det enda som gör att jag är tveksam till marek är att folk säger att hönsen brukar vara pigga och äta och dricka även när de börjar bli förlamade. Men mina har varit mycket hängiga och slöa.

Mina andra hönor och tuppar verkar än så länge vara pigga och friska, men jag är ju orolig att de också ska bli sjuka nu. :(

tillyvonn

  • Inlägg: 377
  • lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Marek eller annat?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 16:09 »
Låter inte som Marek. De är vanligen pigga i huvet och äter friskt ända in i det sista vid Marek. Balansrubbningar är första tydliga symptom och darrighet. Sen kommer förlamning i ben och vingar.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Marek eller annat?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 17:25 »
Jag undrar vad det kan vara då. Någon som har någon tanke?
Det har ju gått väldigt snabbt. Över en natt så kan de inte gå liksom. Nu verkar inte fler ha blivit sjuka än iaf, så jag hoppas att det kanske bara var nåt tillfälligt.

Jag funderar på någon bristsjukdom? Kan det yttra sig så här?
Fast de äter allfoder och matrester och så får de snäckskal. Eller ska man kanske börja med vitamintillskott också?
Men om det vore brist på något så borde ju alla se lite hängiga och ofräscha ut.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Marek eller annat?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 20:15 »
Brist sjukdomar behöver inte drabba alla lika. Höns är olika individer och har lite olika behov. Vitamin och selen brist kan ge störningar i motorik. På drabbade hönor kommer det ofta smygande och dom blir mindre aktiva även om de verkar pigga. Men dom äter och dricker ofta sämre och då blir ju bristen snabbt värre. När det väl går helt över styr upplever man ofta att dom går från friska till jättesjuka över en natt.

Jag skulle i förebyggande syfte ge hela hönsflocken multivitamin i vattnet enligt dosering på flaskan 2 ggr/vecka ett par veckor frammåt. Skadar inte och kanske hindrar att någon anna blir dålig om dom är på gränsen till att få i sig för lite vitaminer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dajen

  • Inlägg: 246
    • Uppland
SV: Marek eller annat?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-13 kl 11:58 »
Jag har just nu en höna med exakt samma symtom, förutom att hon inte har huvudet böjt bakåt. Hon drar det däremot in mot kroppen. Har gett hög dos vitaminer rakt i näbben nu i två dygn, men än ser jag ingen bättring. Antar att jag måste vänta några dygn innan vitaminerna ger effekt, men då är frågan hur mycket hon hinner försvagas av brist på mat och vatten under tiden?! Hon äter LITE om man kommer med något verkligt gott, och jag sprutar i henne en del honungsvatten, men det känns inte som att det är tillräckligt nu i vinterkylan... Även jag har haft två hönor tidigare, en ung och en på 1,5 år som blivit lite slöa, magra och fått blek, torr kam. Trots värme och bra mat har de försvagats ytterligare och jag har avlivat dem efter ett par dygn, den ena för ca 2 månader sedan och den andra för 1 månad sedan. Hönan det gäller nu är 50% svarthöna så man ser liksom inte om hon är blek... :/
Om det nu är vitaminbrist - hur lång tid ska jag ge henne? Och varför FÅR de det i så fall - de får bra spannmål, värpkoncentrat och matrester, plus att jag köper grönt som ärtor, majs, sallad då och då, dessutom ger jag multivitamin ibland.  ???

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Marek eller annat?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-13 kl 12:03 »
...multivitamin i vattnet ... Skadar inte...
Kan man vara säker på det? Jag skulle verkligen vilja läsa mer om det men förmodligen är det ingen som har undersökt det? För mycket vitaminer och mineraler kan vara skadliga för människor förutom de vattenlösliga vitaminerna som vitamin C som man bara kissar ut igen om man fått för mycket, det gör ju inte fåglar på samma sätt och visst var det någon här som sa att det inte är bra med för mycket c-vit till höns?
Om de äter allfoder får de ju i sig allt de behöver, kan lite matrester förskjuta den balansen så pass att de får bristsjukdomar? När det är kallt äter de dessutom mer för att hålla värmen så då får de väl redan i sig mer av alla näringsämnen än vad som egentligen är nödvändigt?

Brist sjukdomar behöver inte drabba alla lika. Höns är olika individer och har lite olika behov...
Låter vettigt, men löser man det genom att ge alla individerna multivit? Då blir det väl för mycket för några?

pow

  • Inlägg: 33
    • Västerbotten
SV: Marek eller annat?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 02:03 »
det finns många olika former av mareks. den vanligaste är nervformen med förlamning och där fortsätter de äta och dricka, men det finns även bl a en encefalitform (inflammation i hjärnan) där man främst ser beteendeförändringar och rörelsestörning.

det finns även en ögonform (förändring av ögats färg, pupillen kan inte ändra stl, de blir blinda), en tumörform och en hudform (förstorade fjäderfolliklar) av mareks.

OM det är mareks blir inte alla fåglar sjuka, men de som är sjuka utsöndrar mycket virus så det är klokt att ta bort dem när de visar symptom.
Det är roligare att göra det själv.

m.grubb

  • Inlägg: 56
    • Småland
SV: Marek eller annat?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 05:40 »
Hej 09

Jag tycker att det låter som Marek.
Jag har haft samma syptom på Ungdjur, hos mig har 7 dött på 4månader. Samtliga födda denna sommaren.
Jag skickade till SVA och fick svar att det var Marek.
Jag har haft både de som har ätit och de som inte har gjort det. Dock har det alltid varit så att det inte har kunnat stå upp själva. Jag försökte med vitaminer och selin, men nu känner jag igen symptomen och händer det igen så kommer jag inte vänta så länge med att plocka bort dom som jag gjort innan.

Hoppas ändå på vitaminkur för din del, men gå gärna in på sva´s sida och beställ embalage för att skicka in på analys så att du har detta hemma. Skönt att få det uträtt iaf så man vet.
Appenzeller, dv kochin, silkes, Bantam, hedemora.... Mer lär det bli!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 3 användare
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser