Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa  (läst 3985 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #20 skrivet: 26 jun-22 kl 19:44 »
Skogsvilde har du några bra tipps för att separeringstoan ska fungera bra.
Hålla koll på att det inte blir stopp.
Vi har enormt med kalk som man pissar ut och det blir ett klägg.
Men trycker man genom vatten så försvinner det och det går i ett halvår till.
Bygger man med rejält fall så slipper man dessa problemen.
Vi har väldigt lite fall i badrummet tyvärr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nytech

  • Inlägg: 16
    • Södermanland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #21 skrivet: 19 mar-23 kl 13:32 »
Hej,

Jag skulle gärna vilja ha en mer hållbar hantering av avloppsfrågorna. Tyvärr är det inte helt lätt att hitta, och när vi köpte vårt fallfärdiga hus för några år sedan tittade alla rörmokare och installatörer på oss som om vi var fullständigt galna när vi frågade efter alternativ.
I brist på annat blev det till sist ett helt "vanligt" system i både kök och badrum  :( (Helt galet att det är standard att använda dricksvatten för att spola bort all smuts och sedan inte kunna återanvända det överhuvudtaget - vem kom på en så dum idé?!)

Hur som helst, nu är huset beboeligt och vi har mer (nåja) tid och pengar att fundera ett varv till över sakernas tillstånd. Och då dyker en hel massa nya och gamla frågor upp:

1. Skulle det vara möjligt att "göra om" vår vanliga wc till en urinseparerande toalett? Då skulle vi ju åtminstone kunna använda en stor del av näringsämnena i odlingen, (Urin kräver ju också mycket mindre i hanteringen än latrin gör), och borde även kunna spara en hel del vatten.
Jag har tittat på lite olika lösningar med nedgrävd tank, men som jag förstår det behöver vi då dra helt nya avloppsrör från toaletten och ut, plus att då gräva ner en tank i trädgården. I min naiva hjärna tänker jag att en borde kunna ansluta urinseparationen "utvändigt" - alltså med en wc-stol med två skålar och där den våta delen leds i rör på väggen och ut till en tank utan att behöva bila upp hela badrumsgolvet igen... För mycket uppfinnar-Jocke??

2. Jag har läst om gråvattenfilter som numera faktiskt inte verkar alltför krångliga eller dyra, t.ex. Eco-Matic. Verkar vara en smart lösning från min lekmannasynpunkt, men då kommer ju ungefär samma fråga som med toaletten - finns det någon möjlighet att bygga upp ett sådant system utan att behöva riva halva huset?

3. Finns det några installatörer som kan sådant här, på riktigt, och helst har någon form av intresse för frågan? Jag har pratat med olika företag och rörmokare under nästan 20 år nu och de flesta har överhuvudtaget inte velat diskutera den typen av lösningar. Det blir väldigt tungt och krångligt att hela tiden försöka uppfinna hjulet själv, och till slut gav vi ju upp. Vi bor på Gotland, men jag skulle kunna tänka mig att söka upp någon på andra sidan sjön om det är vad som krävs...

Har någon erfarenheter, tips eller råd?
Befintliga produkter, egna hemmabyggen och galna påhitt, jag tar tacksamt emot alla ledtrådar kring detta resursslösande avloppsmysterium!

På fråga ett skulle jag titta på en vatten tank för dagvatten, ha en soldriven pump som pumpar vattnet till er behållare på toaletten (ca 10 L /spolning), kan man sen separera urin/fast kan man leda urinet till en större behållare och sen anv urinet för gödning.

Fråga 2 jag pratade med hav och vatten myndigheten för nogåt år sedan, där sa man att det inte finns några nationella riktlinjer för vad du får och inte får släppa ut i "diket", kanske inte att föredra. Jag har byggt  eget avlopp som jag fått godkänt av kommunen "en (1) bruikare) och det var en plasttunna som jah har olika skikt i. Överst vanlig sand "tvättad är att föredra" sen i botten aktivt kol 22 Kg och det släpper jag ut vid garaget (ingen lukt eller andra otrevligheter tack vare det aktiva kolet)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #22 skrivet: 19 mar-23 kl 14:26 »
Va intresant! Hur ofta kommer du att behöva byta kolet? Det vill säga hur länge kanden här tunnan fungera innan du servar den?
kretslopp

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Skapa ett mer hållbart avloppssystem i villa
« Svar #23 skrivet: 15 maj-23 kl 11:34 »
Skogsvilde har du några bra tipps för att separeringstoan ska fungera bra.

Jag förstår inte vad alla gör för att missa i en modern Separett. Vi kör det i nybyggt hus. Grävt ner en ibc med bur och 100mm cellplast runt för urinen utanför väggen. Luktar inget särskilt (förutom när man öppnar och ska tömma). Fördelen med separett (eller liknande) tycker jag är att det inte luktar något när någon som vart dålig i magen gått på dass. Noll lukt efter. Dock har våran en tendens att dras åt fel håll när köksfläkten kör, men det är ju inte separettens fel. Har du en badrumsfläkt i rummet så lär de inte gilla varandra med andra ord. På 2 vuxna och en 5-åring så klarar vi oss minst 9 mån på den tanken med lite strödda besök från bekanta


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser