Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  panel på vedbod  (läst 4041 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
panel på vedbod
« skrivet: 02 feb-19 kl 15:43 »
Hej. jag ska slå på panel på min nya vedbod till sommaren. vad är ett lagomt mellanrum mellan panelen så man får genomdrag?
blir 6" bred panel.

ha det gott :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: panel på vedbod
« Svar #1 skrivet: 02 feb-19 kl 15:53 »
Tittar jag på min egen gamla vedbod är det inte speciellt brett, ca 5 mm eller knappt det. Det behöver bara lufta lite sakta men ska inte regna eller snöa in.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: panel på vedbod
« Svar #2 skrivet: 02 feb-19 kl 16:44 »
Jag har runt 10mm. Som sagt, så länge luften kan cirkulera duger det. Om man sätter panelen som man brukar göra på hus, men låter bli att sätta lockläkt utanpå, så blir det lagom

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: panel på vedbod
« Svar #3 skrivet: 02 feb-19 kl 18:51 »
Jag brukar ta en planktjocklek på ett ungefär.

Jag har en mindre samling distanser för ändamålen med en liten "krok" i toppen så man kan hänga den i tvärgående regel för stående panel.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: panel på vedbod
« Svar #4 skrivet: 02 feb-19 kl 19:28 »
Spika på hemsågat rått virke så tätt du kan så krymper det när det torkar så blir det lagom.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: panel på vedbod
« Svar #5 skrivet: 02 feb-19 kl 21:01 »
Spika på hemsågat rått virke så tätt du kan så krymper det när det torkar så blir det lagom.
Kanske men då kommer virket ligga i spänn mot spiken resten av vedbodens levnadstid. Därför kan det vara bättre att det är åtminstone halvtorrt när man spikar upp det, lite rörelse kommer det ju ändå bli

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: panel på vedbod
« Svar #6 skrivet: 03 feb-19 kl 07:32 »
Byggde vedbod för ett par år sedan.
Markmatta direkt å marken med en dm bärlager 0-30.
stående stolp med vågräta reglar för panelen. en 2x3 regel på högkant löst ditskruvad för att få panelen i rätt höjd. när panelen är på plats tas regeln bort för att ge god ventilation nertill.
panel sågad på bonnsågen, torkad i trave under minst ett år, under tak under vintern. sätts så tätt som möjligt.
när panelen är på plats sågas panelen med motorsåg jäms med översta regeln innan takstolarna kommer på plats. För att ge god ventilation även upptill.
Lastpallar på golvet för att få bra ventilation under.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: panel på vedbod
« Svar #7 skrivet: 03 feb-19 kl 10:33 »
Har bakar som panel på vedboden.
Det blir springor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: panel på vedbod
« Svar #8 skrivet: 03 feb-19 kl 11:44 »
Hej tack för alla svar, nu blev man lite klokare :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: panel på vedbod
« Svar #9 skrivet: 27 feb-19 kl 10:41 »
Jag har ca 20 mm och det snöade in i januari. Jag får väl sätta upp en rullgardin på insidan eller nåt... :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser