Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor tappar ullen  (läst 9741 gånger)

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
Tackor tappar ullen
« skrivet: 10 apr-18 kl 16:43 »
Mina tackor tappar ullen på större delen av kroppen, börjar vid ryggen och söker sig vidare. De tappar den en gång efter lamningen (början av januari) men den växer tillbaka under våren. De får hö, mineralgranulat, saltsten och havre. De mår annars mycket bra, några löss eller mask har jag inte sett. Baggen har inte tappat ullen. Någon brist, eller vad kan det vara? Nu andra vintern i rad.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #1 skrivet: 10 apr-18 kl 18:47 »
Vissa gamla lantraser tappar ullen på våren/försommaren. Naturligt... men det är något människan försökt avla bort genom årtusendet. Vi har själv ett par gotlandstackor som gör likadant på våren.  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #2 skrivet: 10 apr-18 kl 19:41 »
Orsaken till att mer hårt avlade raser inte gör det är helt enkelt att vinter ullen hakar fast i sommar ullen så att den sitter kvar.

Om de fäller av naturliga orsaker så är det bara att vänta och vid behov gå över med en sax och klippa bort tovor.

Man borde kunna se på någon fläck om huden ser frisk ut.


Edit, mufflon (som baggen i min avatar) fäller också pälsen naturligt i början av året. .
Alla moderna tamfår härstammar såvitt jag vet från samma genstam som mufflon, en del raser ligger närmare de äldre anlagen, till exempel gutefår, därför får de en annan typ av sommarpäls som håller mer grova täckhår och mindre finull; vinterullen hakar då inte fast i den nya skiktet.

Edit, om baggen inte fäller men är av samma ras så beror detta troligen på att han har anlag för en längre form av finull så att vinterpälsen sitter kvar i denna, detta kan inträffa även för renrasiga djur.


« Senast ändrad: 10 apr-18 kl 19:47 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #3 skrivet: 11 apr-18 kl 07:12 »
Tack för svaren. Huden ser helt frisk ut, lite mjäll, men det är väl överkomligt. Baggen är faktiskt en korsning lantras/texel, medan tackorna är av finsk lantras.
Eftersom de mått så bra har jag inte funderat så mycket på det, men det måste ju vara kallt att stå utan päls i smällkalla februari i kallstall... Har haft på värmelampa åt dem, vilken de gärna ligger under.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #4 skrivet: 11 apr-18 kl 11:35 »
Aha, det förklarar saken Texel är en ras som får en hög andel finull, de behöver klippas, avkomman efter honom kommer troligen också att bli något större än lantrastackorna då texel är betydligt tyngre ras, min gissning är att de kommer att få fläckar med tätare ull och fläckar med mer täckhår (baserat på vår erfarenhet från mufflonkorsningar).

Dessa äldre raser är betydligt mer tåliga än de högframavlade, viktigast är att de har ett skapligt bra vindskydd där de kan torka någorlunda och tillräckligt med foder (hö(och/eller)ensilage (till skillnad mot färskt gräs så är det ingen fara att "överdosera" hö, de river bara ut det på golvet... men de blir inte sjuka av det. )) så att de kan hålla värmen genom att öka ämnesomsättningen kalla dagar, de äter då mer för att reglera temperaturen.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #5 skrivet: 11 apr-18 kl 12:43 »
Tror du beskriver våra, Rosa fåret ;D

Jag har klippt de flesta nu i dagarna och det är partier (speciellt på ryggen) där man inte kommer in med saxen. Jag ger våra endast grovfoder nu för tiden, och man märker att de ökar i intag när vinterkoftan kommer av. Jag har inga rena gutar kvar, så alla behöver klippas. Nåja, lagen säger att även de som fäller själva skall klippas, men har de tappat pälsen så inte har då jag klippt dem en gång till, men då jag hade många så hann de inte tappa ullen själva eftersom jag klippte innan de började fälla. Men en del gutar tappar bara delar, så det ser ut som någon lagt en bit tovad ull på dem. En del av gutetackorna såg verkligen ut som att de var på väg att bli tunnhåriga när de fällde.

Jag har aldrig haft några andra lantraser, så jag har inget att jämföra med.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #6 skrivet: 11 apr-18 kl 13:22 »
Jo, Man skall inte klippa täckhåren (hos de raser som har riktiga täckhår, de sträva håren som sticker upp över ullen, liknar rådjurspäls, till exempel getter har dominerande täckhår, de klipper man ju heller inte), de skyddar ju mot regn och smuts, dessutom riskerar man att rester av vinterullen stannar kvar i sommarpälsen och skapar problem (då det gör att täckhåren inte fungerar som de skall samt samlat smuts) I så fall är lagen felaktig och gör det sämre för djuren...  Det räcker att klippa bort tovor om de skapar problem och inte lossnar naturligt. :)

« Senast ändrad: 11 apr-18 kl 13:27 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #7 skrivet: 11 apr-18 kl 14:07 »
Till saken hör att finsk lantras inte är en primitiv ras, utan en ras som det lagts mycket avelsarbete på. Finsk lantras är en allroundras men ullen har varit, och är, beroende på linjer, väldigt viktig för avelsurvalet. Finsk lantras saknar täckhår och ska definitivt inte vårfälla ull förutom på ben, mage, ansikte.

Om tackorna tappar ullen efter lamning kan man snarare misstänka proteinbrist eller stress.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #8 skrivet: 11 apr-18 kl 14:17 »
Finsk lantras/finsk finull är mindre avlad än det svenska finullsfåret och har mer av det naturliga kvar. De kan tappa sin ull självmant under våren.
http://hardhill.farmnet.com.au/finneast-friesian-sheep/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #9 skrivet: 11 apr-18 kl 17:50 »
Det finns proteintillskott om det är detta det beror på, jag vet inte om det är som med gutefår, att vissa fäller ullen och andra inte?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #10 skrivet: 11 apr-18 kl 17:52 »
Jag funderar, om de har proteinbrist, borde det inte gå att se på muskelmassans utveckling?
(svårt att se på bilden, men det borde gå att känna på dem)

Vet någon mer om detta?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #11 skrivet: 11 apr-18 kl 21:20 »
Om de tappar i hull så är det enkelt att känna över ryggraden och kotor... Hullbedömning.

Det är ganska lätt att se med blotta ögat om ullen är fälld annars känna.

För flera år sedan hade jag ett par tackor som betedde sig på liknande sätt... efter lamning.  Korsning finull/mjölk/dorsett.

De tappade även i hull och fick ställas i egen box med extra kraftfoder.

Tog kontakt med veterinär och fick då lära mig att det möjligen kunde bero på åt  lammen s a s tog hårt på tackorna.  Separat gruppindelning i egen box utan konkurrens från övriga fåren och högre fodergiva hävde i mitt fall ullfällningen



Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #12 skrivet: 11 apr-18 kl 23:25 »
Aha, funderade om det gick att använda den metoden för korrekt slutsats.

(på ovansidan) Över bäckenbenet är det lättast att känna om massan är normal.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #13 skrivet: 11 apr-18 kl 23:34 »
Men man måste ha koll på sin ras. Gutarna ser bedrövliga ut om man jämför med texel. En som är van vid texel tror att guten snart dör av undernäring, men öppnar man en sådan tacka så har den fett så det räcker i buken.

Kan tänka mig att de raser som är avlade för avkastning har lättare att mjölka på hullet, gutarna går nog i sin istället. Här har jag inte sett någon nedgång på tackorna när betet varierat, men tillväxten på lammen påverkas kraftigt.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tackor tappar ullen
« Svar #14 skrivet: 03 maj-18 kl 13:58 »
Proteinbrist är en av de vanligaste anledningarna att tackor fäller ull. Det går åt mycket protein för högdräktiga och digivande tackor. Se över fodergivan och kontrollera hur mycket protein grovfodret innehåller. Komplettera med det som behövs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare
sayerbýr, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser