Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakta getkilling  (läst 8173 gånger)

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
slakta getkilling
« skrivet: 23 jun-08 kl 16:17 »
På onsdag får jag ett av mina  3-månaders getkillingar slaktad åt mig-men bara det: att flå och ta ur ska jag göra själv. Det går nog bra, ha gjort det hos kaniner innan, och om jag klantar mig så har killingen ju inte ont av det, men ändå:
finns det nån bok, nån bra besrkivning, hur man flå en get?
Jag ska börjar direkt när det fortfarande är varmt.
Jag antar att jag ska hänga killingen i bakbenen och börjar flå därifrån ner till huvudet. Ska jag hugga av huvudet för att det är lättare då ?
Ska jag rundflå det, eller skär upp huden vid magen?
Efter flåning ska jag nog ta ur -någonting där som är mycket annorlunda än hos kaniner ?

Killingen är ju ganska ung, är skinnet brukbart, eller är det av mindre kvalitet pga det låga åldern (som hos kaniner) ?

Nåt annat jag ska tänka på ?

Tack :)





kaninkattohöns

  • Gäst
SV: slakta getkilling
« Svar #1 skrivet: 23 jun-08 kl 16:37 »
rådjur flå man ochså bakifrån och ner -men egentligen vet jag ingenting om det (än)...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta getkilling
« Svar #2 skrivet: 23 jun-08 kl 16:53 »
Somliga öppnar på magen, andra gör som med kaniner, vränger skinnet så långt det går.  Jag föredrar det senare, trots att det är mera pillgöra, för getter hårar ner allting i sin omgivning när dom är döa.  Jag brukar börja med att "sota" i fram och i bak:  Öppna och ta loss båda struparna, samt knyta till foderstrupen ordentligt.  Sen skär jag upp runt anus och kön (på flickor), och ta loss ändtarmen från bäckenbenet.  "Följ benet med kniven", enkelt att säga men just det tyckr jag är svårt.  Men, som Du säger, killingen har inte ont av det.

     Skillnaden mellan get och kanin undrar jag också över, efter att ha lärt mig ordentligt på get står jag nu inför att slakta kaniner för första gången i mitt liv.  Så där kanske vi kan byta erfarenheter?  Jag ska ju försöka hitta kaninkörteln!

     Skinnet från en ung killing är väldigt fint, men ömtåligt, lätt att dra sönder om du tar i för hårt.

     Vanligaste misslyckandet man gör är att punktera våm eller urinblåsa.  Eller skinnet.  Levern är säkert ömtålig och lätt att bara DRA sönder.  Du börjar bakifrån, gärna sedan skinnet är borta.  Skär loss från ryggraden, och försök få upp strupen genom hålet i diafragma.  Ja, diafragman skär Du loss, den är inte god att äta.

     Skärp om möjligt kniven varje gång Du gått mot ben, och var noga med att ej skära i Dina egna fingrar!

     Huvudet kan gott sitta, om Du flår större delen av det kan Du använda det till hundmat.  Om Du skär av det, kommer nacksenan att lyfta upp nacken, såvida Du inte skär av den.  Du skär enklast av det med kniv efter att kroppen har stelnat, mellan skallen och första nackkotan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #3 skrivet: 23 jun-08 kl 19:20 »
Jag tar av huvudet först och flår som en tub. Tycker det är lättare att hålla undan ev. hår och ragg så. 

Jo, jag skulle också skriva om våm och kissblåsa. För in två fingrar i ett litet hål och håll spetsen mellan fingrarna när du sprättar nedåt, för att inte punktera något. Och det hjälper att vicka lite med kniven när man ska igenom fogen i bäckenet. Diafragman åker ner i färsbyttan hos oss. Vid 3 månader borde skinnet vara rätt segt. Det blir en fint sittunderlag om inte annat  :)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: slakta getkilling
« Svar #4 skrivet: 23 jun-08 kl 21:22 »
Tricket med två fingrar innanför knivspetsen är värt att ta på största allvar. Själv använder jag helst min GRÖNA Scheizerkniv "Swiss-Hunter" och den lilla buköppnare som finns där och dessutom två fingrar innanför. Varför inte en barn-mössa eller två småbarns-vantar av skinnet?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #5 skrivet: 23 jun-08 kl 22:28 »
Det finns bilder på mig där jag har stuckit hål på våmen. Jag gör hemskt roliga grimaser  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta getkilling
« Svar #6 skrivet: 24 jun-08 kl 08:37 »

Fint tips, Gruff, att lägga fingrarna emellan!  Man vänder eggen utåt och håller emot våmmen m m med baksidan av den hand som inte håller i kniven.  Dock avstår jag gärna från att känna doften från Din våmpunktering!  Och att äta köttet som kommit i kontakt med våminnehållet.  Men getter är väldigt rena invärtes jämfört med grisar.

På ett så ungt djur borde nästan vilken kniv som helst kunna gå igenom brosket vid både bäcken och bröstben.

Gruff, flår Du alltså framifrån?  Hur håller Du emot?  Jag som börjar bakifrån kan ju hänga i först hälsenorna och sedan (på äldre/större djur) i sotningshålet (bäckenet).  (På ett ungt djur kanske detta hål inte håller.)

Foderstrupen bör vara under kontroll när Du skär av huvudet.  Läckage inte kul, även om köttet klarar sig.

Det ska bli spännande att läsa vilket av alla förslag till användning av skinnet som blev av.

Och lycka nu till, framför allt med att göra killingens sista tid i livet riktigt lycklig!  Kan hon få något riktigt gott?


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #7 skrivet: 24 jun-08 kl 09:09 »
Gruff, flår Du alltså framifrån?

Nejnej, som vanligt med galge i hälsenorna  :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: slakta getkilling
« Svar #8 skrivet: 25 jun-08 kl 09:53 »
Oj vilka bra tips, har aldrig tänkt på detdär med vommen, jag har ju bara slaktat kaniner och där finns inte det bekymret.

Men en fråga, kan man flå en killing med bara fingrarna eller måste man dissekera av skinnet?
På en kanin räcker det ju att använda tummarna till att pela loss det från kroppen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #9 skrivet: 25 jun-08 kl 10:50 »
Det mesta går med knogar och tummar. Men man får hjälpa till lite med kniv ibland.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: slakta getkilling
« Svar #10 skrivet: 25 jun-08 kl 10:56 »
Okej, antar att det är detsamma med lamm?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #11 skrivet: 25 jun-08 kl 13:55 »
Jo, precis....

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: slakta getkilling
« Svar #12 skrivet: 25 jun-08 kl 20:20 »
Imorgon är ju stora dagen, tack till alla som svarade  :)

Trollmor, jag kan nog inte säger mycket klokt om att flå kanin för att det har jag inte gjort så ofta heller, bara att där slakta jag dom själva ju, och jag tycker att jag fortfarande klantar mig när jag flå kaniner... det tar en evighet och jag behöver använder kniv ibland ändå... har dock aldrig fått hål i skinnet...

Det enda jag är duktig på är att ta ur fisk -det har jag gjort längst och oftast.
Det är jätteenkelt och man behöver ju inte flå fisken... behöver inte bli arg på sig själv för att ha fått hål i skinnet...
Även om jag alltid blev varnade att vara försiktigt har jag  varken med fisk eller med kanin  tyckt att det var svårt att "undviker" gallblåsan, den sitter ju ovanpå levern fastklistrat -och hos fisk behöver man ändå inte dra loss den för att jag iaf slänger levern hos fisk (men inte hos kanin...)

Kanin flå jag hängande i vedboden -men ta ur i köket på vasken.
-jag antar att med getkilling ska jag ta ur när den fortfarande hänger -eller ?

Han ska få lite morötter och knäckbröd ikväll när jag ta farväl av honom...  :'(


bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: slakta getkilling
« Svar #13 skrivet: 26 jun-08 kl 08:19 »
Lite OT, men hur mycket väger en 3 månaders killing...? Funderar på om min är extremt liten (göingeget), för jag skulle nog inte komma på tanken att slakta en sådan liten.. :-\ (mest för att det känns som att den skulle kunna växa till sig en aning). Eller är det bättre kött på yngre getter? Någon särskild vikt eller ålder som är lämplig.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #14 skrivet: 26 jun-08 kl 08:50 »
Någon särskild vikt eller ålder som är lämplig.



När dom är fertila och sätter på mamma och alla sina hel och halvsyskon. Visst, har man ett extra gethus och en bockhage hemifrån, så kunde man ju spara dom tills dom precis börjat lukta och ev. smaka bock. Har man dom för mjölkens skull är det ju bättre på detta viset än att slå ihjäl dom vid födseln innan dom ens har torkat eller till slut skänka bort dom till en osäker framtid på blocket. Dom väger knappt 10 kilo, har fina skinn och har i alla fall kommit till nytta. Flickorna, får gå in i det längsta i hopp om att någon hör av sig och vill ha mjölkgetter.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: slakta getkilling
« Svar #15 skrivet: 26 jun-08 kl 09:31 »
När dom är fertila och sätter på mamma och alla sina hel och halvsyskon. Visst, har man ett extra gethus och en bockhage hemifrån, så kunde man ju spara dom tills dom precis börjat lukta och ev. smaka bock. Har man dom för mjölkens skull är det ju bättre på detta viset än att slå ihjäl dom vid födseln innan dom ens har torkat eller till slut skänka bort dom till en osäker framtid på blocket. Dom väger knappt 10 kilo, har fina skinn och har i alla fall kommit till nytta. Flickorna, får gå in i det längsta i hopp om att någon hör av sig och vill ha mjölkgetter.

Ok, nu kommer allt till klarhet  ;). Men Gruff har du göingegetter? Min getkilling är såå liten tycker jag, hur mycket bör de väga levande vid ca 3 månader? Ska också spara henne och hoppas på att få sålt henne till liv... eller ev slakta gamla bocken och ersätta med en ny... :-\
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: slakta getkilling
« Svar #16 skrivet: 26 jun-08 kl 09:44 »
Ne, jag har svensk lant. Så frågan om göeingeflickors normalvikt vid 3 månaders ålder kan nog allmogefolket svara på bättre.

Man fäster sig ju så innerligt vid dom. Man bestämmer sig för ett antal. Sen står man där i alla fall på hösten och frågar sig "Haaaar vi inte råd med en till?"  :-[

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: slakta getkilling
« Svar #17 skrivet: 27 jun-08 kl 09:19 »
Så, nu var det gjort...

Klantade mig förstås (som om jag inte hade vetat det... :-[ )
Vid flåning rundflådde jag hela buken för att då senare inte veta hur jag skulle gå vidare... skar upp det hela då (framme) ändå, gjorde snitten vid benen och halsen för  att kunna bara "ta av" det då.
Är det kanske en bra ide att hacka av framfötter/klöver redan innan flåning ?
högg av huvudet ochså för att (inbillade mig) kunna ta av skinnet lättare då runt huvudet -och märkte då vad Trollmor hade menat med att "nacksenan lyfter upp nacken" -det är kanske bättre att huvudet få sitta kvar...
jag glömde ochså att knyta till foderstrupen -ska inte glömmer det igen heller...
och så fick jag tyvärr några hål i skinnet med kniven när det inte ville lossna och jag hjälpte lite till med kniven...  Ska garva det hela ändå och sen ser vad det bli av det...
Kaniner är iaf lättare att flå.
Jag tyckte hela tiden att det gå för långsamt, det kändes som en evighet -hur lång tid har jag på mig innan kroppen blir för kallt och det blir svårare att flå ? kände mig lite stressad av tiden eftersom jag inte visste hur fort det behöver gå, jag är ju van vid kaniner, det gå ju jättefort att flå dom där små kropparna.

Sen hade jag tack tummen framför kniven inget hål i våmmen eller någon annanstans -bara för att få ett hål i vommen när jag försökte lyfta ut hela från buken. Kaniner ta jag ju ur liggandes på köksbordet -den där lille killen hängde ju kvar. Jag skar upp buken utan problem, allt vällde ut snabbare än jag ville, och bröstbenet punkterade vommen (eller iaf nån magsäckgrej...) -så hur kan jag undviker det ? att dom inte få nån frukost ? han fick ju beta tills slaktaren kom runt elva... kändes elak att spärra in honom hungrig så länge...  men det var mycket mycket i magen, för mycket...

Men annars gick det bra. några hål i skinnet och en punkterad vom var det.
Killen var 14 veckor precis och vägde nog ca. 10 kg ben och kött.
Levern hade jag (kortstekt med lök) till lunch igår -det smakade gott iaf.

Nästa vecka är det tur för nästa killen, ska se om det blir lite bättre då... han har lite vackrare päls, kanske blir det inga hål i den... grannaste killen få leva längst  ;D härligt ljusbrun på ryggen, vit mage, jättevacker.


kaninkattohöns

  • Gäst
SV: slakta getkilling
« Svar #18 skrivet: 27 jun-08 kl 09:34 »

     Skillnaden mellan get och kanin undrar jag också över, efter att ha lärt mig ordentligt på get står jag nu inför att slakta kaniner för första gången i mitt liv.  Så där kanske vi kan byta erfarenheter? 

Jag ska ju försöka hitta kaninkörteln!


Är där någon här som har både kanin och get och har erfarenhet med att slakta båda ?

Jag har ju bara slaktad två kaniner i mitt liv, men  vad  då  är  KANINKÖRTELN  för nåt ?

(oj vad dum jag känner mig, men mina kaniner är glada och mår bra, men jag vet ändå inte vad Kaninkörtel är för nåt...  :-\ )

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: slakta getkilling
« Svar #19 skrivet: 27 jun-08 kl 11:22 »
Jag tyckte hela tiden att det gå för långsamt, det kändes som en evighet -hur lång tid har jag på mig innan kroppen blir för kallt och det blir svårare att flå ? kände mig lite stressad av tiden eftersom jag inte visste hur fort det behöver gå, jag är ju van vid kaniner, det gå ju jättefort att flå dom där små kropparna.

Ulva ringde mig i höstas när jag var på jobbet och sade att vi blivit med roadkill, ett litet rådjur som blivit påkört på vägen som går förbi här. Så jag packade ihop det jag höll på med och åkte de drygt åtta milen hem och tog hand om rådjuret. Då var det fortfarande varmt och inga problem att flå. Så det är nog ingen brådska.

Vildsvinsgalten som jag flådde kall var som att karva i trä.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: slakta getkilling
« Svar #20 skrivet: 27 jun-08 kl 21:43 »
Är där någon här som har både kanin och get och har erfarenhet med att slakta båda ?

Jag har ju bara slaktad två kaniner i mitt liv, men  vad  då  är  KANINKÖRTELN  för nåt ?

(oj vad dum jag känner mig, men mina kaniner är glada och mår bra, men jag vet ändå inte vad Kaninkörtel är för nåt...  :-\ )
Du behöver inte känna dig dum,det finns ingen kaninkörtel.

Jag har inte slaktat get själv, var 14 år senast så jag minns inte mycket av det. Men förutom vommen hos geten och avsnörning av matstrupen kan jag inte se nån större skillnad vid urtagning och flåning.

Det skall väl vara snitten runt anus/känsorgan för att lossa ändtarmen.   ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
SV: slakta getkilling
« Svar #21 skrivet: 30 jun-08 kl 00:51 »
Flåning gick faktiskt svårare (än hos kanin), tyckte jag. Och vid urtagning av geten hängde den ju (och det var jättemycket som bara vällde ut), men mina  kaniner ligger på vasken (och är mycket mindre) när jag ta ur dom. Jag har aldrig slaktad en Belgiskt Jätte, så den största skilnaden  är den mycket större storleken... mellan get och gotlandskanin.
 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: slakta getkilling
« Svar #22 skrivet: 30 jun-08 kl 07:30 »
Flåning gick faktiskt svårare (än hos kanin), tyckte jag. Och vid urtagning av geten hängde den ju (och det var jättemycket som bara vällde ut), men mina  kaniner ligger på vasken (och är mycket mindre) när jag ta ur dom. Jag har aldrig slaktad en Belgiskt Jätte, så den största skilnaden  är den mycket större storleken... mellan get och gotlandskanin.
 

Gör snittet lite kortare så väller inte maginnehållet ut så fort nästa gång.

Det finns en mycket bra kniv för ändamålet, en sk buköppnare. Den är smidig om man inte har så stor slaktvana.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: slakta getkilling
« Svar #23 skrivet: 02 jul-08 kl 19:07 »
Jaha, foderstrupen glömde Du en gång och aldrig mera, jättefint!  Nu vet alla som läser tråden det, de tackar Dig!

Knepet med att låta huvudet tynga ner halsen är ju mest kosmetiskt, kanske lite opraktiskt att ha nacken spretande om man ska flytta köttet före styckning.  Men det spelar ingen roll för köttkvalitén.  Ett annat sätt är att sticka in en kniv och skära av nacksenan, men det blir ju ett hål då, som syns för den som är insatt.

Kul att Du kan använda skinnet även med hål.  Hoppas de inte kom för nära mitten.  När Du sträcker ut skinnet blir varje hål allt större...

Hål i skinnet, hål på våmmen bara för att Du lyfte i den, tyder på ungt djur!  Men bröstbenet??  Ja, ja, vi lär oss alla något nytt hela tiden här på alternativ.nu.  I framtiden ska Du se upp för foderstrupen:  Den håller INTE för att lyfta i, Du måste lyfta i själva våmmen när Du flyttar den bort från slaktplatsen.  Om det är risk för flugor rekommenderar jag att Du flyttar bort magar och skinn från köttet så snabbt som möjligt, och täcker över blodet.  Då förlänger Du tiden det tar för flugor och getingar att hitta köttet.

Nej, varför svälta dem den sista stunden?  Om Du vill underlätta slakten så försök locka honom att dricka ordentligt några timmar före.  En torr kropp är mycket jobbigare att flå.

Om slaktaren går med på det, så låt killingen äta något riktigt gott när han skjuts!  Själv njuter jag storligen av att hitta havre i hela munnen och foderstrupen.  Jag föreställer mig att killingen dött lycklig.  Om det finns höns i närheten kan de få ett fint mål innan Du slänger magpaketet.

Lever till lunch?  Låter jättegott!  Tunga och hjärta kan kokas samtidigt; de tar ungefär lika lång tid.  Efter kokning skalar Du tungan som en potatis.  Om Du använder saltat vatten kan Du förvara "korvarna" i kylskåpet tills Du vill skära några skivor till smörgåspålägg.


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser