Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta bockarna  (läst 5267 gånger)

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Slakta bockarna
« Svar #20 skrivet: 31 okt-07 kl 13:00 »
Intressant.....! Varför lägger man köttet i enzymer? För att det skall väga mer eller har det något "verkligt" syfte?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Slakta bockarna
« Svar #21 skrivet: 31 okt-07 kl 13:03 »
Vatten i kött. Det kan ta upp mer.

När vi av någon anledning gick med i EU blev det tillåtet med fosfattillsats i kött. En man blev illa sedd i charkbranschen utav dem som ansåg sig seriösa. Han importerade nämligen skinka från Rumänien, sprutade upp skinkan med fosfat/vatten så den ökade i vikt med 90 %, och sedan exporterades den som svensk skinka.

De ni!

Edgar

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Slakta bockarna
« Svar #22 skrivet: 31 okt-07 kl 13:13 »
Och vet man vilken omfattning detta sker nu? Gör alla så , dvs om man köper kött i butiken får man då detta "garanterat" med på köpet?? Intressant att veta.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Slakta bockarna
« Svar #23 skrivet: 31 okt-07 kl 16:09 »
Och vet man vilken omfattning detta sker nu? Gör alla så , dvs om man köper kött i butiken får man då detta "garanterat" med på köpet?? Intressant att veta.

Förekommer gör det nog. Pizzaskinka är jag misstänksam mot, med beror inte på att jag vet något om den, det känns bara så. Jag har slutat i charkbranschen, så jag har glömt hur det är, men har för mig att allt ska deklareras, och tycker därmed att även fosfater ska anges.  Någon som vet mer?

Edgar

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Slakta bockarna
« Svar #24 skrivet: 31 okt-07 kl 16:15 »
Pizzaskinka är jag misstänksam mot

Pizzaskinka innehåller väl mest avfallsprodukter ihopklistrat med gelatin, har jag hört. Ang. vatten i kött. Om alla kycklingarna eller köttbitarna i kyl/frysdisken väger exakt likadant finns det orsak att bli misstänksam. Bacon och fläsk som jag köper i Sverige brukar vattna sig vid stekningen. Det gör inte det jag köper i Tyskland. Svensk kassler ser också mysko ut, men den är ju väldigt, väldigt billig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Slakta bockarna
« Svar #25 skrivet: 31 okt-07 kl 19:35 »
När vi födde upp egna grisar gjorde vi ett blindtest med en köpt och en hemmaproducerad bit av samma styckdel.  Det blev en trevlig samvaro, och alla kunde känna en tydlig smakskillnad, fast åsikterna gick isär beträffande vilket som var godast.  Den köpta krympte väsentligt i stekpannan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser