Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig hönsmamma trampar ihjäl!  (läst 6813 gånger)

Helenan

  • Gäst
SV: Dålig hönsmamma trampar ihjäl!
« Svar #20 skrivet: 12 jun-06 kl 22:15 »
Jag har trott att man ska låta hönan fixa så mycket som möjligt själv men det här har inte gått så bra.

När kycklingarna var någon vecka tittade jag in i hönshuset på morgonen och då såg jag en av kycklingarna stå stilla och vingla på golvet med slutna ögon. Mamman var mycket upprörd och gick runt och sprätte på golvet och den andra kycklingen försökte komma undan genom att klättra på väggarna. Så klev mamman flera gånger på kycklingen samtidigt som hon sprätte. Jag gick in och to kycklingen fort och la den under en värmelampa men den dog.

Den andra kycklingen och mamman flyttade jag till en egen bur en bit bort från höns huset. Där verkar den ha det bra och höna och mamma får gå fritt när jag är hemma. De andra hönorna kommer ofta dit och käkar upp kycklingens maträster. Men så i dag (jag har sett det ett par gånger förrut) så klev mamman av misstag på sin kycklings fot varvid kycklingen skrek högt mamman blev helt galen och burrade upp sig och jagade den stackars vettskrämda kycklingen runt gräsmattan tills hon plötsligt lugnat ned sig och fortsätter att mata kycklingen igen. Man blir ju livrädd och tror hon ska ha ihjäl kycklingen! Brukar hedemora hönor vara lite dåliga mammor eller är det just mina som är knäppa eller är det normalt beteende???  ???

Helenan

  • Gäst
SV: Dålig hönsmamma trampar ihjäl!
« Svar #21 skrivet: 16 jun-06 kl 08:28 »
Någon som har erfarenhet av hönsmammor som jagar sina kycklingar. I morse gav hon sig på kycklingen igen. Jag tror hon hade brottom ut och blev skrämd av knäppet när grinden öppnades och satte efter sin egen kyckling som skrek för livet!


RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
SV: Dålig hönsmamma trampar ihjäl!
« Svar #22 skrivet: 16 jun-06 kl 09:46 »
Ja, mina har vid något tillfälle gjort samma sak, men det löste sig tillslut, dock fick jag isolera hönan med kycklingarna från de andra hönsen, så de fick lite lugn och ro..
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser