Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med ruvandet bara 1 kyckling  (läst 3764 gånger)

Rosita Ottosson

  • Gäst
Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« skrivet: 25 nov-05 kl 10:06 »
Hejsan
Skulle verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig med vad det har blivit för fel. Min Orpington Höna låg från början på 12 ägg 2 st gick sönder som hon åt upp. 10 kvar som lystes 9 st befruktade som hon fick ruva på. I onsdags var det dags och det pep som bara den men  bara en kyckling har sedan dess kommit fram och lever. 1 kyckling var död på kvällen  På torsdags morgonen låg det 2 st tillplattade ägg och nästan helt skalfria med outvecklade kycklingar som fick kastas Det luktar något så fruktansvärt illa under hönan allt har surnat och det är så tråkigt. Idag fick det kastas ett ägg till med allt galet och outvecklat. Resterande ägg har det inte hänt något med men nu är det fredag förmiddag SKA JAG KASTA DEM SOM ÄR KVAR NU? För det verkar inte hända mer. Jag vet inte vad som har hänt varför har det blivit så här  Det är första gången som hönan ruvat fram något så hon är förstagångs mamma är det därför??

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #1 skrivet: 25 nov-05 kl 10:52 »
Så tråkigt för dej och hönan!
Jag vet inte riktigt vad det kan bero på. Har hört att orpington kan vara lite klumpiga. Kanske har hon stött i äggen för mycket då hon klivit in och ut så de dött nånstans efter vägen. Ägg som ruvas är väldigt stötkänsliga. Eller så kan hon ha varit ute för långa stunder så vissa ägg hunnit bli för kalla innan hon kommit tillbaka. Startade hon på alla ägg samtidigt? Vissa hönor är så stora att de lätt förstör sina egna ägg. Vill de ändå ruva fram kycklingar skulle jag nog ha startat en äggkläckare eller en dvärghöna samtidigt. När det då kläcks så kan man ge alla kycklingar till orpingtonhönan. Lite taskigt kanske mot dvärghönan, så en äggkläckare är nog att föredra. Jag startar sällan en kläckare utan att lägga ägg under en eller två hönor samtidigt. På så sätt får de maskinkläckta kycklingarna växa upp med en höna och hönorna får ett gäng kycklingar även om deras ruvning skulle ge dåligt resultat, som med din orpingtonhöna.
Hoppas nå'n annan kan ge några andra råd. Kanske nå'n har erfarenhet av ruvande orpingtonhönor. Jag skulle nog gett henne bara några ägg och lagt resten i en kläckare. Sedan kan hon ändå få ta hand om alla kyclkingarna.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #2 skrivet: 25 nov-05 kl 11:49 »
Har hört att ett ruttet ägg som ligger kvar bland ägg med levande kycklingar kan ta död på dem.

Han som berättade det är noga med att hålla luktkoll och ta bort direkt.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosita Ottosson

  • Gäst
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #3 skrivet: 25 nov-05 kl 22:12 »
Ja hönan "Amelia" startade på alla äggen samtidigt Jag hörde en farbror idag som sa att de kan kvävas om äggskalen är för tjocka?? Förr i tiden brukade många hjälpa till att göra hål i äggskalen sa han så att de fick luft. Skulle jag gjort så kanske? Jag ska verkligen göra som han sa som Bondmoran berättar om "Ifall det sker fler gånger detta eländet" Annars så är den lilla ensamma kycklingen jättegullig och piper på Idag Kokte jag ägg och tog ut gulan som jag mosade och gav lite spenat  som jag töade  och vatten såklart.  

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #4 skrivet: 26 nov-05 kl 11:53 »
Jag tycker inte man ska vara där och göra hål eller hjälpa kycklingen ut. Det där ska de klara själva. Det enda jag hört om det där med ägg med tjockt skal är ankägg som man ska kläcka i maskin. Eftersom äggen då inte naturligt nöts mot varandra så kan man ta det finaste sandpapperet och försiktigt putsa äggen lite. Men jag har aldrig hört talas om att man skulle göra det med hönsägg.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

orloff

  • Gäst
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #5 skrivet: 26 nov-05 kl 18:39 »
Man ska ju lysa äggen för att ta bort ev. obefuktade ägg. Ägg som slutar växa eller på annat sätt stannar av under ruvningen ger ifrån sig gaser som inte är bra för "riktiga" ägg. Kan ju ha påverkat att det inte blev fler kycklingar. Kycklingen äter hela ägget, du behöver inte ta bort vitan.

Rosita Ottosson

  • Gäst
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #6 skrivet: 26 nov-05 kl 21:19 »
Okej då tar jag med hela ägget i fortsättningen. Det där med gaserna är intressant. Vad rekommenderar ni annars till kycklingen att äta? Idag spenat och hackad havregryn uppblött i vatten Kokta hackade ärtor
Finns det små påsar med kycklingfoder? för att köpa en 25 kg säck till 1 kyckling  känns ju galet men jag gör det om det inte finns mindre för de behöver väl det fodert speciellt eller man kan göra något själv kanske?

Trevlig fortsatt helg på er

lilleulv

  • Gäst
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #7 skrivet: 27 nov-05 kl 07:38 »
Det går bra med undulatblanding. I somras hade jag 2 hönor med varje sin kyckling. Det är inte så onormalt.
Lilleulv

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #8 skrivet: 27 nov-05 kl 19:21 »
Glöm inte att föräldradjuren har mycket att göra med kvaliten på kycklingarna. Om de kanske var i början på ruggning eller bara lite dassiga när ägget lades eller när tuppen parade hönan kan det gå ut över hur bra kläck det blir.
Om föräldrarna exempelvis ätit dåligt eller har någon brist av något slag (säger inte att dina har det) kan kycklingarna antingen dö i ägget eller när de är ett par veckor. Man glömmer lätt detta. :)
Lycka till med din lilla bebis! :D

Rosita Ottosson

  • Gäst
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #9 skrivet: 28 nov-05 kl 09:36 »
Tack ska ni ha som har tipsat mig om allt möjligt här.Jag ska köpa underlatfrön idag och sen fortsätta med kokta ägg, spenat och lite smått och gott

och till G tack för lyckönskningar
Förstagångs kycklinguppfödare som man är
det är tur man har det som hobby och inte
lever på det här ;)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #10 skrivet: 28 nov-05 kl 13:03 »
På vissa butiker säljer de foder också på lösvikt. Jag har "granngården" och en "butik klöver" närmast mej. På ena stället kan jag tex köpa snäckskal på lösvikt, men inte på det andra. Det är alltså värt att fråga. Jag har tidigare köpt kycklingstart på lösvikt också.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Re:Problem med ruvandet bara 1 kyckling
« Svar #11 skrivet: 07 dec-05 kl 23:02 »
Hej Rosita!

Gällande foder till kycklingar har vi med framgång gett mjöl/korn/müsli till våra kycklingar.
Under den första tiden fick de mest flerkornsmjöl, med lite vetegroddar/veteklipp samt havregryn i. Vi blötlade blandningen.
Allt efter som ökade vi andelen müsli och hel havre, för att sedan gå över helt till havre som de vuxna hönsen får.

Kycklingarna fick även finklippt gräs för att få i sig grönt.

Alla har vuxit sig stora och fina... ;-) Fördelen med detta sätt tycker jag är att jag inte ger "färdigblandning" som jag inte riktigt vet vad den innehåller. Jag kommer dessutom ganska långt på en liten påse mjöl.... alltid har man lite mjöl hemma, lite havregryn etc. Behöver inte vara mer komplicerat än så. Det är ju mest frågan om att de inte kan äta hela havrekorn för att de är så små....

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser