Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben  (läst 3655 gånger)

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Kalkben
« skrivet: 20 jan-07 kl 21:20 »
Har fått kalben på mina hedemorahöns (var drabbade redan när jag köpte dem, typiskt >:( men eftersom det inte såg alltför allvarligt ut, beslöt jag mig för att försöka få bukt med eländet)
Min fråga är, hur länge det tar innan jag fått bort kvalster och ägg?

Jag har behandlat med såpa och Idominsalva, samt Frontline (har hemma till hundarna - bra att ha till oönskade småkryp)
En av de äldre hönorna har väldgt angripna ben, svullna, - rejält svullna, men jag tycker det såg bättre ut redan efter en vecka.
Hon är lite tagen av detta, gått ner lite i vikt men äter.
Jag hoppas jag får behålla henne, vill inte mista någon av dessa fina djur.. :-\

Några tips el erfarenheter av detta?

« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 21:22 av 456 Rosa »

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kalkben
« Svar #1 skrivet: 22 jan-07 kl 08:03 »
Ingen som törs svara? ??? :o

Törs  ???
Det har antagligen inget alls med att "törsa svara" att göra
utan mera om en resignerad känsla av att varför kan inte 456 Rosa använda sökfunktionen själv..
och läsa de alla de trådar om kalkben som redan finns.
Konstigt, elakt , nej helt "forums"normal reaktion.

Kalkben har det skrivits, nötts o blötts kilometervis om här,
alla tips som möjligtvis kan finns står här redan.

En "morgonanalyserande" & snällt upplysande Grimla  :)
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 15:44 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vitryss

  • Gäst
Re:Kalkben
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 11:26 »
Sökfunktionen finns uppe på sidan till höger. Klicka på "sök", då öppnas en ruta där du kan fylla i "kalkben" eller "benkvalster". Det är som Grimla säger, i arkivets trådar handlar massor av dom om just kalkben och alla medlemmar har sin egen huskur och det är riktigt underhållande läsning. Vill hur som helst misstänkliggöra den ofta omtalade salvan Tetree-salva eftersom den inte alls är speciellt "naturlig" (om man läser innhållsdeklarationen) och fasligt dyr.
Om jag ska svara kort på din fråga gäller ungefär följande. Kvalstren ska kvävas ihjäl. Det är det som gäller. Du smörjer med valfri fet salva dag 1 dag 3 och dag 7. Kleta inte bara på salvan, utan massera in den och se till att den hamnar under de kottiga fjällen på benen som är ett tydligt tecken på att det finns benkvalster därunder.
Därefter använder du salva efter vad behov som finns.
Det är jättefint av dig att du sköter dina höns så nogsamt. Lycka till :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Kalkben
« Svar #3 skrivet: 22 jan-07 kl 11:42 »
Nu kom jag på vad min "DUNDER" kur heter.. Protectline, avsedd för loppor, löss o kvalster på hund o katt men effektivt som tusan (o enkelt) mot kalkben. Vet ej om den finns att finna fortfarande.. fanns på Odal...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Kalkben
« Svar #4 skrivet: 22 jan-07 kl 13:39 »
Har ingen erfarenhet av kalkben, men den här intressanta artikeln föreslår borstning av hönsens ben med såpa eller diskmedel och därefter insmörjning med vaselin.

Vitryss

  • Gäst
Re:Kalkben
« Svar #5 skrivet: 23 jan-07 kl 01:25 »
Om man vill tänka alternativt, är det bra att veta att Vaselin är en petroleumprodukt som antagligen är framställd för att smörja maskindelar med.
Varför inte använda rapsolja, smör, bivax? Man kan ju krydda den med något som luktar gott, nejlika och apelsin t ex. Då har man framställt ett benkvalstermedel som luktar jättedtyrt, men knappast kommer upp i 1.300-kronor-per-kilos-klassen som "köpsalva" kostar :)
(Då menar jag förstås inte Vaselin som säkert håller ett mycket lägre pris.)
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 01:28 av Vitryss »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Kalkben
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 11:19 »
Om man vill tänka alternativt,
Har man fått kalkben på hönsen eller andra stora parasitbesvär får man naturligtvis försöka göra det bästa av situationen. För att minska problemen i framtiden utan användning av desinfektionsmedel eller antiparasitmedel har jag ett bra tips. Föryngra inte hönsflocken nästa gång genom att låta en höna ruva fram kycklingar. Försök ordna en hönsgård en bit bort från den andra och börja där med maskinkläckta kycklingar. Se till att ingen kontakt sker mellan de olika avdelningarna. När de gamla hönsen i den första avdelningen är för gamla, äter man upp dem och låter deras plats vara tom ngt år. Därefter kan man sätta in en ny omgång maskinkläckta kycklingar där.
Tråkigt, kanske någon tycker att inte låta hönan gå med kycklingarna. Är parasitstatusen god så kan man visst ta några omgångar kycklingar emellan. Det viktiga är att det får bli avbrott i parasitcyklarna ibland om man ska kunna sköta djuren väl, utan onödiga kemikalier. Metoden fungerar inte enbart för skabb utan för de flesta parasiter.
En av mina grannar hittade en gång en bamse-spolmask mellan skal och äggvita i sitt frukostsprättägg. Han slutade inte äta ägg för det men jag tror att andra kanske skulle gjort ett uppehåll iaf.

Vitryss

  • Gäst
Re:Kalkben
« Svar #7 skrivet: 23 jan-07 kl 13:10 »

En av mina grannar hittade en gång en bamse-spolmask mellan skal och äggvita i sitt frukostsprättägg. Han slutade inte äta ägg för det men jag tror att andra kanske skulle gjort ett uppehåll iaf.

Det lär kunna hända och det måste vara en obehaglig upplevelse om man inte förstår vad det är fråga om.
För övrigt är dina råd riktade mot att eliminera en rad parasiter. Bra råd dessutom.
Benkvalster var hursomhelst ämnet :) och dom är lätta att bli av med! Benkvalster tål inte att bli kvävda av fett. Så - om man först kväver dom dag ett, och sedan väntar till dess nya kvalsterägg kläckts dag tre, kväver man dom också med hjälp av fett/fet salva/eller vad man nu hittar på och tror på, och sedan behandlar man dag sju för säkerhets skull. Sedan efter behov.
Är kvalsterangreppet långt framskridet är det bra att nogsamt använda nagelborste och hårt borsta benen, alternativt skrapa med badsidan av en kniv (alltså inte tälja med eggen :P).
Att byta sittpinnar ofta är faktiskt inte alls dumt, det gynnar säkert dessutom hönsens fotgrepp (att slippa sitta på exakt samma storlek av pinne år efter år).

Helenan

  • Gäst
Re:Kalkben
« Svar #8 skrivet: 24 jan-07 kl 21:05 »
Jag tror inte mina har benkvalster men man ser plattorna och kanten är lite vit på plattorna. Alla hönor ser lika dana ut överallt på benen. Släta och jämna och fina. Om man i alla fall för säkerhetsskull skulle vilja smörja in benen på dem borde man då inte använda en fet salva som absolut inte innehåller vatten när det är så pass kallt ute? Annars är väl risken att de får frysskador på benen? Vet någon någon salva som inte innehåller vatten?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Kalkben
« Svar #9 skrivet: 24 jan-07 kl 21:59 »
Idomin
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vitryss

  • Gäst
Re:Kalkben
« Svar #10 skrivet: 24 jan-07 kl 23:42 »
Jag tror inte mina har benkvalster men man ser plattorna och kanten är lite vit på plattorna. Alla hönor ser lika dana ut överallt på benen. Släta och jämna och fina. Om man i alla fall för säkerhetsskull skulle vilja smörja in benen på dem borde man då inte använda en fet salva som absolut inte innehåller vatten när det är så pass kallt ute? Annars är väl risken att de får frysskador på benen? Vet någon någon salva som inte innehåller vatten?
Om benen är fina och släta och glänsande har dina höns inte benkvalster, men dom uppskattar en rundsmörjning ändå. När man ändå har dom i famnen kan man klippa klorna på dom för dom nöts inte ner så bra på vintern. Kloklippning på höns tycker jag är lika självklart som att verka klövarna på får. Jag har sett höns som har fått deformerade fötter pga långa krokiga klor.
Ett alunstift för att stilla blodflöde är bra att ha i beredskap om man råkar kapa pulpan, vilket är lätt hänt :-\
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 23:44 av Vitryss »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kalkben
« Svar #11 skrivet: 26 jan-07 kl 11:44 »
Hej, gör ett litet kort inhopp här på sidan igen.
På min hemsida som inte är uppdaterad men ändå gäller i dessa frågor skrev jag mycket om foder och ohyra som var mina "gebit" där jag lade massor av engagemang. Välkommen dit om du vill och maila gärna om du har frågor. Många hörde av sig då jag var aktiv och bad om hjälp och jag behandlade framgångsrikt mängder av höns mot benkvalster.
http://hos.sandnet.se/stackmurs

Kram "Kicki"
« Senast ändrad: 26 jan-07 kl 11:45 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 7 användare (2 dolda)
Stengrim, xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser