Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i hönshuset.  (läst 7732 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Mögel i hönshuset.
« skrivet: 29 nov-11 kl 23:21 »
Våra höns bor i ett garage nu över vintern. Vi har sen vi flyttade hit (tidigare i år) fått kämpa med ögoninflammation på våra fåglar då och då.
Fåglarna har blivit bra men det har återkommit på vissa och sedan har fler individer fått det.

Vi trodde det berodde på drag eller förkylning.

Nu på senare tiden har vi märkt att det helatiden bildas mögel. HELATIDEN! Längst alla skarvar på golvet, i taket m.m Och troligen så är det pga detta som fåglarna får svullna ögon jämnt!

Värt att tilläggas är att vi gjort allt för att slippa detta, ställt in värmeelement som ska torka upp det, tömt burarna i flera veckor, hällt klor och andra medel i alla skarvar. Strött ut stalosan m.m men det är där ändå!
Vi bor i en "fukthåla" som vi kallar det, alla sidor av huset är antingen sjö eller sankmark. Även bostadshuset är fullt av mögel, runt alla fönster, taket m.m
Tidigare i år så var ett av sovrummen fullt av vatten på golvet, då läckte det in genom takpannorna, så han fick byta det. Men det var mögel i väggen också, men det skulle tydligen "torka bort".

Vi har planerat flytt, vilket ska bli så jäkla skönt. Men vad ska vi göra fram tills dess? hönsen mår ju dåligt i garaget, och vi har ingen annanstans i kan ha de.... Just nu har vi 3 höns inne i bostadshuset på behandling för deras ögon.  Något jag inte provat som fungerar så hönsen iallafall slipper bli sjuka av möglet!?

Värt att säga är också att värden vi hyr huset av skiter fullständigt i huset, det håller på att rasa ihop och han struntar i det.
Även hans andra hus är likadana.. Ska jag räkna upp allt som är fel i detta huset blir listan lång..  ::)

Nä, men snart flyttar vi.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 23:49 »
Ventilation och avfuktare kan hjälpa mot mögelproblemet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 00:00 »
Ventilation och avfuktare kan hjälpa mot mögelproblemet.
Ventilation har vi(?) men tror den är helt fel insatt och att det saknas saker?
Värden har bara sågat ett hål i väggen och på utsidan satt upp någon galler grej och på insidan har han satt en såndära vit plastgrej som man kan stänga och öppna.
Det är inget emellan, det ska det väl vara????
Avfuktare ska inhandlas snarast.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #3 skrivet: 30 nov-11 kl 00:11 »
Ventilation kan vara med självdrag, dvs utan fläktar, eller med fläktar. I normalfallet har man inga fläktar i ett garage, men har man fullt med höns där så blir ju fuktnivån högre än om man hade en bil där...

En avfuktare är effektiv, säljs på t ex Harald Nyborg och Jula för typ 2000 kr.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tringeling

  • Gäst
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #4 skrivet: 30 nov-11 kl 14:51 »
För att ventilation ska fungera behövs flera öppningar, minst två. För att luft ska kunna komma ut på ett ställe måste det samtidigt kunna komma in luft på ett eller flera andra ställen. Ett ensamt hål i väggen räcker alltså inte.

Men det beror också på vilken konstruktion av hus ditt garage/hönshus är. Det vill säga ifall det är byggt av enkla brädväggar eller ifall det är av tätare konstruktion. Som du beskriver med mögelväxt låter det som om det är ganska tätt.

Är ventilen du beskrev den enda öppningen som finns eller finns det fler öppningar?
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 14:55 av tringeling »

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #5 skrivet: 30 nov-11 kl 15:40 »
För att ventilation ska fungera behövs flera öppningar, minst två. För att luft ska kunna komma ut på ett ställe måste det samtidigt kunna komma in luft på ett eller flera andra ställen. Ett ensamt hål i väggen räcker alltså inte.

Men det beror också på vilken konstruktion av hus ditt garage/hönshus är. Det vill säga ifall det är byggt av enkla brädväggar eller ifall det är av tätare konstruktion. Som du beskriver med mögelväxt låter det som om det är ganska tätt.

Är ventilen du beskrev den enda öppningen som finns eller finns det fler öppningar?
Det finns 2 ventilationer. de sitter på samma vägg ca 2-3 meterifrån varandra. Den andra vetilationen är fastskruvad så jag vet inte om den är igentäppt på insidan eller ej.

Sen har vi två "galler" i dörren i kant med golvet som släpper in luft :P

Har man alla dessa ventilationer öppna så blir det svinkallt i hönshuset...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #6 skrivet: 30 nov-11 kl 16:17 »
Med tanke på att det 5-10 plusgrader utomhus tror jag knappast det blir svinkallt i hönshuset.... och förrästen.... hönsen tål kyla betydligt bättre än fukt och mögel. Öppna alla ventiler fullt!!!! Omgående!!! Hur många höns har du i detta utrymme?.... det kan hända att det behövs ytterligare ventilation, men om du öppnar ventilerna och sätter dit en avfuktare som får rotation på luften skulle jag gissa att det räcker.

Annars är ju svullna ögon-ögoninfektioner ett symptom på ILT. Har du haft några dödsfall? Du kan även skicka in ägg till SVA för annalys.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #7 skrivet: 30 nov-11 kl 17:51 »
Med tanke på att det 5-10 plusgrader utomhus tror jag knappast det blir svinkallt i hönshuset.... och förrästen.... hönsen tål kyla betydligt bättre än fukt och mögel. Öppna alla ventiler fullt!!!! Omgående!!! Hur många höns har du i detta utrymme?.... det kan hända att det behövs ytterligare ventilation, men om du öppnar ventilerna och sätter dit en avfuktare som får rotation på luften skulle jag gissa att det räcker.

Annars är ju svullna ögon-ögoninfektioner ett symptom på ILT. Har du haft några dödsfall? Du kan även skicka in ägg till SVA för annalys.
Jo jag vet, men ILT ska tydligen utbryta snabbt när man väl fått in det. detta med svullna ögon har pågått sedan i våras.
Inga som självdött.

Men jag menar i vinter, det kommer bli iskallt där inne om ventilerna är öppna.
Har ca 16 fullvuxna höns + 13 vaktlar och 5 kycklingar.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #8 skrivet: 30 nov-11 kl 18:40 »
ILT kan yttra sig på väldigt många olika sätt.... det kan småpyra i flocken utan att man får något utbrott. Ring och prata med SVA. Jag skulle gissa att de kan undersöka ägg utan att ta betalt för det. Då kostar det dig bara frakten och du får åtmindstånde klarhet i att det inte är ILT.

Du ska se att hönsen värmer upp hönshuset mer än du tror..... om det inte är en väldigt stor volym de har e klart. Se till att de inte har sittpinnarna så att det drar på dem från ventilen bara. Det är dessutom så att luften inte kan hålla lika mycket fukt när det blir kallt ute. Då minskar mögelproblemet. Hönsen kommer även då alstra mycket fukt, så du måste ha br ventilation även när det är kallt, men det bli inte ett lika stort problem. Dagtid, medans det är såhär varmt och fuktigt ute kan du försöka ha dörren på vid gavel dagtid. Gör en extra nätdörr, så rymmer de inte.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tringeling

  • Gäst
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #9 skrivet: 30 nov-11 kl 21:59 »
Ja, det är ju dessvärre så, att uteluften som tas in i ett stall på vintern kyler ned stallet. Principen är att kall uteluft tas in, värms upp, suger åt sig fukt, och sedan släpps ut igen. På vägen ut tar den förutom fukt med sig koldioxid och ammoniak. Det blir energiförluster genom att den utgående luften är varmare än den inkommande. I stora stallar finns sofistikerad utrustning för att återvinna värmen i den utgående luften. Det finns till exempel kobönder som värmer upp sitt bostadshus med hjälp av ventilationsluft från kossorna. Men sådana anläggningar är förstås dyra och inte aktuella för oss som bara har små hönshus.

Om hönsens egen värmeproduktion räcker till för att värma hönshuset till en acceptabel nivå beror på dels hur kallt det är ute, dels hur många höns som finns i huset och dels på hur välisolerat huset är. Så det är svårt att räkna ut exakt om, och i så fall hur mycket, tillskottsvärme som behövs i det enskilda fallet.

Men att spara på värmen genom att helt strypa alla luftöppningar är inte någon bra lösning. Det blir så dålig luft att både djur och människor i stallet mår dåligt. Dessutom tar huset skada, men det kanske inte är ditt största bekymmer just nu.

Precis som Jennyt skriver så håller inte kall vinterluft så mycket fukt, räknat i gram vatten per kubikmeter. När den sedan värms upp kan den suga upp mer fukt. Ju större temperaturskillnaden är mellan ute och inne, desto mer fukt kan den suga upp per kubikmeter och desto färre kubikmeter luft behöver man omsätta för att få bort en viss mängd fukt. Men luften behöver då i stället värmas upp mer. Så hur man vänder sig har man rumpan bak, som min mormor brukade säga.  ;)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 23:20 »
ILT kan yttra sig på väldigt många olika sätt.... det kan småpyra i flocken utan att man får något utbrott. Ring och prata med SVA. Jag skulle gissa att de kan undersöka ägg utan att ta betalt för det. Då kostar det dig bara frakten och du får åtmindstånde klarhet i att det inte är ILT.

Du ska se att hönsen värmer upp hönshuset mer än du tror..... om det inte är en väldigt stor volym de har e klart. Se till att de inte har sittpinnarna så att det drar på dem från ventilen bara. Det är dessutom så att luften inte kan hålla lika mycket fukt när det blir kallt ute. Då minskar mögelproblemet. Hönsen kommer även då alstra mycket fukt, så du måste ha br ventilation även när det är kallt, men det bli inte ett lika stort problem. Dagtid, medans det är såhär varmt och fuktigt ute kan du försöka ha dörren på vid gavel dagtid. Gör en extra nätdörr, så rymmer de inte.
Jag har pratat med sva och de sa att det var mkt trolig pga vetilationen och möglet. Vi ska avliva en och skicka in, för att få en säker diagnos =)

Jag läste på sva att det bara tar några dygn för ILT att bryta ut. detta har ju pågått sen i våras.
Näs- och/eller ögonflöde (detta endast i samband med svullnad runt ögonen)
Svullet huvud
Svullna eventuellt varfyllda bihålor (svullnad under ögat)
Det är 3 symptom som hönsen har haft. Dessa går att finna på "Luftvägsinfektioner" fliken på sva.
Alla har heller inte kladd ögonen, några är bara svullna. En är inte ens svullen eller har kladd i ögonen, men den har lite rödaktiga ögon (den med röda och slutna ögon har vi behandlat i flera månader med olika ögonmedel) om det vore ILT på den skulle den vart död för länge sen (?)
(från början behandlade vi rödögat i hönshuset, då blev det inte bättre, men nu har vi henne inne och har behandlat, börjar se bättre ut tycker jag =) )

Står även "Otillräcklig ventilation leder till hög luftfuktighet, mycket damm och hög ammoniakhalt i hönshuset. Fukt förlänger smittämnenas överlevnad. Damm består av små fjäder- och hudrester, foderpartiklar och träck som irriterar luftvägarna och lätt bär med sig smittämnen. Ammoniak förlamar flimmerhåren och försvagar på så sätt fågelns motståndskraft mot smittämnen."


Därav är jag ganska säker på att det är luftvägsinfektion pga möglet och felventilation. samt att ingen har dött.
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 23:25 av Serama »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #11 skrivet: 02 dec-11 kl 18:46 »
Kan glatt meddela att fåglarna bättrar på sig! Min ena meshöna var helt svullen på båda ögonen i förrgår. Jag behandlade henne med koksaltslösning endast. Och idag är hon inte ens svullen, äter, pigg och värper!! =)
Min sussexhöna är också pigg, äter, och har nästan inga svullna ögon! =)

Vi köpte en avfuktare idag som ska hängas upp i hönshuset!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 18:56 »
Ska avfuktaren hängas upp? Är det typ en torrboll då? För jag menade en elektrisk avfuktare, där vattnet samlas i en behållare och töms vid behov. En torrboll är alldeles för ineffektiv om man har så mycket fukt som du beskriver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 19:29 »
Ska avfuktaren hängas upp? Är det typ en torrboll då? För jag menade en elektrisk avfuktare, där vattnet samlas i en behållare och töms vid behov. En torrboll är alldeles för ineffektiv om man har så mycket fukt som du beskriver.
Typ en lång korv som ska hängas upp, sedan droppar fukten ner i en hink som töms vid behov.
Dem sa att den skulle funka :P tar ca 80kvm
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #14 skrivet: 02 dec-11 kl 19:33 »
Men är den elektrisk? Med en fläkt i så att luften cirkulerar? Eller är den kemisk och därmed förbrukad efter en viss tid?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #15 skrivet: 03 dec-11 kl 10:06 »
Jag har pratat med sva och de sa att det var mkt trolig pga vetilationen och möglet. Vi ska avliva en och skicka in, för att få en säker diagnos =)

Mycket bra beslut, att skicka in en fågel till SVA.
Har man mögel i foder eller i hönshus är risken stor att hönsen ska få Aspergillios(luftvägsinfektion).

En är inte ens svullen eller har kladd i ögonen, men den har lite rödaktiga ögon (den med röda och slutna ögon har vi behandlat i flera månader med olika ögonmedel) (från början behandlade vi rödögat i hönshuset, då blev det inte bättre, men nu har vi henne inne och har behandlat, börjar se bättre ut tycker jag =)

Röda ögon orsakas av framförallt tre saker
för mycket ammoniak i luften, ART(luftvägsinfektion)och Chlamydiosis(luftvägsinfektion).
Jag tror mest på bakterieinfektion orsakad av ammoniak på din rödögda höna.
« Senast ändrad: 03 dec-11 kl 10:10 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #16 skrivet: 03 dec-11 kl 10:21 »
Jag kör med två slags "torrbollar" skulle vilja ha en elektrisk men
kostar för mycket då den ska användas i djurstall.
har utdragsfläkten på timer så den sätter igång ca 4 ggr/dag
15 min varje gång.
« Senast ändrad: 03 dec-11 kl 10:33 av Lycka »
Hedemorahöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #17 skrivet: 03 dec-11 kl 10:27 »
Det borde gå att bygga ett schakt med filter, så att avfuktaren kan stå där, och därmed inte vara inne i fjäderfästallet (fjäderfä kräver ju ändå mera av elsäkerhet än vanliga ladugårdar). Så har jag tänkt göra när jag flyttat till mitt nya hem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #18 skrivet: 03 dec-11 kl 10:34 »
Det var ju smart.
Man lär sig massor under resans gång. ;)
Hedemorahöns

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #19 skrivet: 03 dec-11 kl 11:38 »
Mycket bra beslut, att skicka in en fågel till SVA.
Har man mögel i foder eller i hönshus är risken stor att hönsen ska få Aspergillios(luftvägsinfektion).
Det blev aldrig så! Hönan vi tänkt avliva pga att hon var så dålig är hon som är bra nu och värper.

Röda ögon orsakas av framförallt tre saker
för mycket ammoniak i luften, ART(luftvägsinfektion)och Chlamydiosis(luftvägsinfektion).
Jag tror mest på bakterieinfektion orsakad av ammoniak på din rödögda höna.
Tack för info =) men denna hönan har gått inne nu i flera månader, inne i bostadshuset alltså... borde det inte bli mycket bättre?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #20 skrivet: 03 dec-11 kl 22:19 »
Tack för info =) men denna hönan har gått inne nu i flera månader, inne i bostadshuset alltså... borde det inte bli mycket bättre?

När ögat blir rött så har ammoniaken orsakat en inflamation i ögat, som kan skada
hornhinnan så den inte kan repareras.
Djuret brukar då också ha allvarliga inre skador på lungor och luftsäckar av ammoniaken.

Symptom på ammoniakförgiftning är:
-rinnande ögon
-ansiktssvullnad
-svullna ögonlock
-röda ögon
-blundar
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #21 skrivet: 03 dec-11 kl 22:59 »
När ögat blir rött så har ammoniaken orsakat en inflamation i ögat, som kan skada
hornhinnan så den inte kan repareras.
Djuret brukar då också ha allvarliga inre skador på lungor och luftsäckar av ammoniaken.

Symptom på ammoniakförgiftning är:
-rinnande ögon
-ansiktssvullnad
-svullna ögonlock
-röda ögon =stämmer
-blundar = stämmer

oj då, ögonen ser helt trasiga ut på henne :/ bäst o avliva då antar jag :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #22 skrivet: 03 dec-11 kl 23:11 »
Hur ser ögat ut? Läst tråden och lite  nyfiken, tråkigt om du behöver avliva om hon på bättringsvägen. Kan man höra på andningen att lungorna fått stryk?

På hästar (och även andra djur) kan man häva infektioner i ögona som gått så långt att det blir som vita prickar / hinna. Men har det gått längre blir det mycket svårare...

Lilla hönan ska ju inte lida hoppas allt löser sig!

mvh/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #23 skrivet: 03 dec-11 kl 23:32 »
Hur ser ögat ut? Läst tråden och lite  nyfiken, tråkigt om du behöver avliva om hon på bättringsvägen. Kan man höra på andningen att lungorna fått stryk?

På hästar (och även andra djur) kan man häva infektioner i ögona som gått så långt att det blir som vita prickar / hinna. Men har det gått längre blir det mycket svårare...

Lilla hönan ska ju inte lida hoppas allt löser sig!

mvh/FM
Detta är inte meshönan som blev bättre och la ägg som vi pratar om nu. Nu pratar vi om en annan rödögd jag har. Ögonen är typ "grötiga" eller hur man ska kalla det :x

Hennees lungor är inte dåliga, endast båda ögonen. äter och dricker gör hon. Går runt, gör motstånd när man ska ta upp henne m.m så hon verkar inte lida direkt :/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Mögel i hönshuset.
« Svar #24 skrivet: 03 dec-11 kl 23:52 »
Ahh, blev lite virrig på vilken höna... Alltså nu är jag långt ifrån hönexpert, nybörjare på pippi, men skulle kanske typ en salva som Fucithalmic*vet hjälpa. Men behövs rådfrågas en vetrinär. Salvan är receptbelagd. Ja sen ska nog en hornhinnskada/inflammation hjälpas snabbt, då den snabbt blir värre. På häst där jag vart med om skada på hornhinna, blir det som en grå hinna på området.

Men prognos för höna kanske dålig, men det kan nog vet lr pippi proffsen svara på mer en jag  :-\

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser