Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1980-talets syn på hemberedskap...  (läst 2030 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
1980-talets syn på hemberedskap...
« skrivet: 06 nov-23 kl 21:35 »
...finns det en artikel om i Nordiska Museets årsbok från 1985, "Hushållens sårbarhet" av Teje Colling.
Länk: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1303068/FULLTEXT01.pdf

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: 1980-talets syn på hemberedskap...
« Svar #1 skrivet: 23 nov-23 kl 08:00 »
Vad har Du själv för syn på hemberedskap ?
När corona-pandemin kom tog tre saker slut i livsmedelsbutikerna: WC-papper, vetemjöl och havreflingor.
Urbaniseringen i Sverige (som började på 1100-talet)var till att börja med ganska ofarlig. På 1700-talet hade stadsbefolkningen i Sverige tillräckligt med mat och bränsle i lager för hela vintern.
I dag är situationen helt annorlunda. De stora städerna är inte ens självförsörjande med vatten.
Vad händer om Stockholmarna blir utan fjärrvärme och el under en kall vintervecka.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: 1980-talets syn på hemberedskap...
« Svar #2 skrivet: 23 nov-23 kl 08:41 »
Det var inte på grund av pandemin som det var brist på havregryn ett tag, det berodde på en brand i en kvarn som stod för en stor del av Sveriges produktion av havregryn.
Bristen varade för övrigt bara en dryg månad och det gick alltid att få tag på havregryn någonstans. Jag tror det bara var en av de stora svenska dagligvarukedjorna som hade totalt slut på havregryn av sitt eget märke en längre tid.
Vetemjöl märkte jag ingen brist på överhuvudtaget.
Toapapper fick somliga för sig att hamstra (inte i första hand i Sverige utan mest i andra länder, t ex USA) men helt utan anledning, det fanns god tillgång hela tiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: 1980-talets syn på hemberedskap...
« Svar #3 skrivet: 23 nov-23 kl 11:09 »
Vi hade en liten ofrivillig test av hemberedskap här för någon månad sedan, som fick mig att tänka på skillnaden 1980-2020. Djupvattenpumpen strulade så jag drog upp den och rengjorde, men det tog säkert 5 dagar innan den var igång igen. Alltså inget vatten i huset. 1980 hade det gått obemärkt förbi, jag hade hämtat en 25-liters dunk hos grannen. Nu sprang hela familjen (förutom jag då) dagligen till grannen och duschade.

Tror säkert att dagens svensk skulle kunna sitta bredvid ett potatislager och svälta ihjäl.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: 1980-talets syn på hemberedskap...
« Svar #4 skrivet: 23 nov-23 kl 22:07 »
Jag har reservsystem till allt. Brunnen har vattenhink i lina vid behov. Värsta är el till frysen. generator behöver bränsle och det finns ju inte att  få tag i hur som helst vid en rejäl kris. Dock vet jag inte i dagsläget vad som skulle kunna utlösa en sådan kris. tror inte på alla domedagsprofeter. T.om Ukraina har ju lyckats hålla civilsamhälle o industri igång trots dagliga bombningar. Något som övriga väst nu studerar och lär av bl.a våra svenska myndigheter som haft flera delegationer på plats. Då tycks det vara värre för ryssarna som har brist på det mesta. Känner flera ryssar och deras rapporter blir värre o värre. Men de saknar totalt stöd av något civilsamhälle då allt är centrerat till militära behov. Nyheterna i väst rapporterar inte så mycket inifrån Ryssland men det läcker ut ändå bl.a genom youtube. Städerna tycks ha det värst. Landsbygden lever fortfarande som de alltid gjort på 1800-tals nivå.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 1980-talets syn på hemberedskap...
« Svar #5 skrivet: 23 nov-23 kl 22:28 »
Jag har reservsystem till allt. Brunnen har vattenhink i lina vid behov. Värsta är el till frysen. generator behöver bränsle och det finns ju inte att  få tag i hur som helst vid en rejäl kris. Dock vet jag inte i dagsläget vad som skulle kunna utlösa en sådan kris. tror inte på alla domedagsprofeter. T.om Ukraina har ju lyckats hålla civilsamhälle o industri igång trots dagliga bombningar. Något som övriga väst nu studerar och lär av bl.a våra svenska myndigheter som haft flera delegationer på plats. Då tycks det vara värre för ryssarna som har brist på det mesta. Känner flera ryssar och deras rapporter blir värre o värre. Men de saknar totalt stöd av något civilsamhälle då allt är centrerat till militära behov. Nyheterna i väst rapporterar inte så mycket inifrån Ryssland men det läcker ut ändå bl.a genom youtube. Städerna tycks ha det värst. Landsbygden lever fortfarande som de alltid gjort på 1800-tals nivå.
Precis.
Man måste ha backup på ett eller flera sätt.
Jag som har haft problem med att brunnen sinar har gjort om mitt system så att jag kan koppla på en IBCtank och på så sätt få vatten i huset.

Jag är djupt imponerad av hur Ukrainas elektriker har lyckats hålla igång elförsörjningen i landet trots att den är så utsatt för angrepp.
Elen är tryggare än försörjningen bensin och diesel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 2 användare
von tratt, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser