Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8 000 i manaden orealistiskt?  (läst 14694 gånger)

London

  • Inlägg: 9
8 000 i manaden orealistiskt?
« skrivet: 08 apr-06 kl 11:43 »
Hej!

Jag har under en tid följt diskussionerna här och även läst gamla inlägg inom de flesta tradar.  Mycket intressant och tankeväckande!!  Som sa manga andra funderar jag pa att ”downshifta” och flytta ut pa landet i södra Sverige.  Sedan ett par ar tillbaka har jag tuggat mig igenom John Seymour, kollat pa alla River Cottage-avsnitt manga ganger och skummat DN bostad efter gardar -ibland pa mer, ibland pa mindre allvar. Nu är det mer som gäller igen!  

Min fraga är om det är realistiskt att ga runt pa ca. 8 000 kronor i manaden efter skatt? Jag är ingen hardcore alternativare, och kommer med all säkerhet inte bli självförsörjande utan tänker börja i liten skala med grönsaksodlingar och lite far, kanske höns och eventuellt grisar.  Tänker ocksa behalla en bil.  Vill sa att säga bo närmare naturen, men inte börja virka mina egna mössor eller tillverka egna skor om ni förstar vad jag menar ;-) !

De 8 000 kan jag fa fran kapitalintäkter och de behöver inte finansiera boendet (som jag tänkt köpa utan lan) förutom reparationer, underhall och drift saklart.  

Jag har bott utomlands ganska länge och har lite dalig koll pa vad saker och ting kostar nu.  Men som student i början/mitten av 90-talet lyckades jag ju överleva pa 7000 kronor och där försvann ju dessutom nästan 2 000 till hyra?  Dessutom borde ju grönsakerna och mina djur minska matbudgeten lite i alla fall?  I värsta fall far jag ta nagot helgjobb för att bättra pa intäkterna lite om det är orealistiskt.

Tacksam för kommentarer fran alla inspirerande forumdeltagare! (särskilt tack at alla er som inte tröttnar pa att svara pa väldigt likartade fragor fran nybörjare som undertecknad...)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-06 kl 12:41 »
Glöm inte att dina djur också har en matbuget och hälsovårdsbuget  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

melles mamma

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #2 skrivet: 08 apr-06 kl 19:12 »
det är fullt realistiskt :D om du kan elda med egen ved. för annars är ju just elen väldigt dyr.

lycka till!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #3 skrivet: 08 apr-06 kl 21:23 »
Det står inget om hur många som skall leva på 8000 i månaden. Om det bara är en person så är ju 8000 massor av pengar, särskilt om man bor billigt.

London

  • Inlägg: 9
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-06 kl 09:58 »
Just det, glömde tala om hur manga  :-[...  I detta scenariot är det jag själv, om min flickvän hänger med kommer hon nog att fortsätta jobba och da är det inga problem med det ekonomiska ända tror jag.

Hmm, ved.  Det ved i sjutton  ;).  Far räkna lite pa det tror jag.  Tack för kommentarerna hittills!


fushion

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #5 skrivet: 09 apr-06 kl 11:11 »
Ja Ulric har rätt, 8000 räcker gott. Skönt för dig att ha en flickvän som ställer upp, hoppas att hon får valuta för allt arbete.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-06 kl 20:01 »
Ja, hjälp.....8000 i månaden och boendet redan betalt är ju värsta guldläget  :D ! Då har man ju tillochmed råd att värma kåken med el (även om det är ekologiskt vansinne)...men råd eller ej, den egna veden värmer alltid goast!

Det är väl ingen som kan bli helt självförsörjande från början, men man får väl ta det lite bit för bit, odla mer och mer, och gå i lära hos bönder man känner och få reda på hur man bäst sköter djur.
Kör hårt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

London

  • Inlägg: 9
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-06 kl 09:56 »
Tack för alla svar - da känner jag mig lite lugnare!! Nu kan jag aterga till att titta pa lämpliga sma gardar - tänkte kanske sla till ganska snart och hyra ut i ett ar eller tva innan jag / vi flyttar in själva.

Varma hälsningar fran ett smamulet London!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-06 kl 19:46 »
8000kr om du ej har amorteringar ska du kunna leva gott på. kräver eftertanke i konsumtionen, men inte hårt slantvändande i livsmedelsbutiken.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Fang Toboo

  • Gäst
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-06 kl 01:47 »
"kapitalintäkter"? Vad menas med det? Räntor?

London

  • Inlägg: 9
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-06 kl 14:23 »
Hej Fang Toboo,

ja, precis.  räntor och aktieutdelningar

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #11 skrivet: 26 apr-06 kl 09:54 »
Hej
Jaa som sagt 8000 är mycket pengar... Vi lever tre stycken på omkring 9-10000 i månaden totalt (alla kostanader, boende, bensin, mat, el, sophämtning, studielån, ja, allt!) Och då har vi ännu ej kommit igång på allvar med vår självhushållningsvision. Men man får ju räkna med en rejäl livsstilssomläggning såklart, snålande och sparande= HUSHÅLLANDE med resurserna är ju det som gäller. Och det är ju inte alltid lätt heller. Ibland vill man ju kanske ut och resa eller liknande och då kan det kännas knapert. Men det där med att virka sina egna mössor och liknande är väl ändå inte så dumt ;-)

glim

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-10 kl 22:43 »
Kan gå runt med 8000/mån. men då får inget oförutsett hända. Sjukdom hos människor och djur är ofta väldigt dyrt! Trasig tvättmaskin, trasig värmepump,mm. Bara några exempel på oförutsedda utgifter. Trots ett enkelt liv och mycket självhushåll är vi beronde av vård och annat ibland. Positivt är att vi ser fler möjligheter än många andra att leva billigt och gott. Att kunna lägga undan och hamstra både varor och pengar i goda tider är smart sätt att vara väl rustad vid sämre tider. Då kan man då oförutsedda utgifter dyker upp ,kanske leva ännu snålare under en tid.

Existens?

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #13 skrivet: 09 feb-10 kl 23:03 »
Ska man vara riktigt ärlig..så är ju det som suger pengar..att ha en massa djur..
Vill man ha det lite ekonomiskt så se till att gallra bort alla djur som är bara för nöjen och inte producerar nåt. Och de djur som ska producera bör vara såna som är billiga i drift, t.ex höns.
För hur gärna man än vill att saker vore annorlunda, så är det ofta billigare att köpa sin mat än att föda upp den själv. Om man då bortser från nöjet och vetskapen om var maten kommer ifrån. Utan sett rent ekonomiskt.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-10 kl 11:26 »
Citat från: Existens
Ska man vara riktigt ärlig..så är ju det som suger pengar..att ha en massa djur. Vill man ha det lite ekonomiskt så se till att gallra bort alla djur som är bara för nöjen och inte producerar nåt. Och de djur som ska producera bör vara såna som är billiga i drift, t.ex höns.
För hur gärna man än vill att saker vore annorlunda, så är det ofta billigare att köpa sin mat än att föda upp den själv. Om man då bortser från nöjet och vetskapen om var maten kommer ifrån. Utan sett rent ekonomiskt.

Precis. Tänk bara vad ett besök från vetrinären gör med dina djurkostnader. Ekonomi kräver stordrift. Jag kan tänka mig att potatisodling och liknande kan vara hyfsat lätta att räkna hem, men att få ekonomi i hållningen av fem ankor eller tjugo kaniner är nog näst intill omöjligt. Man får se till andra värden än de ekonomiska när man har småskalig djurhållning.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #15 skrivet: 10 feb-10 kl 12:20 »
Det beror väl lite på det där hur dyrt det är att ha djur. Till exempel ett hönshus kostar en hel del att bygga, men finns det redan ett hönshus och man inte skaffar fler höns än att de till viss del kan leva på kass från köket på vintermånaderna och på sommaren ersätta köpematen helt med vilt förekommande "grönt och kryp" vore väl det illa om man inte kunde få ekonomi i det.

Så fort man måste göra en större investering riskerar man att den inte hinner löna sig inom sin livslängd alternativt jämfört med ränta om man är riktigt småskalig.

Sen beror det väl också på hur pass god entreprenör man är själv, och hur mycket jobb man är beredd på att lägga ner.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #16 skrivet: 10 feb-10 kl 12:50 »
Visst går det, så mycket har jag sällan en månad.  När det gäller djurhållning, så ska ju den inte kosta, utan bidraga till din försörjning. Storboskap som hästar är väl lite väl vågat, fast du har ett betalt hus.  Det är säkrast med fjäderfä och/eller lite kaniner, och glöm inte trädgårdsodlingen.

Det finns inga större pengar att tjäna, men har du 8000 och ett inte allför dyrt boende, samt lite egenproducerad föda, så ska det absolut kunna gå.

Man får göra skäl för födan, men det är än då en livsstil som har många värden.

Det är ju just denna modell, som man skulle kunna kalla alternativ och praktisk självhushållning.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #17 skrivet: 10 feb-10 kl 13:05 »
inte skaffar fler höns än att de till viss del kan leva på kass från köket på vintermånaderna

Fast att föda höns på matrester är svårt, för vill man försöka leva ekonomiskt bör det bli så minimalt som möjligt med spill över... På våra hushållsrester skulle jag nog inte kunna föda mer än kanske 1 höna. (en med litet matbehov... ;)) Det skulle väl isf vara om man fick rester från affär eller dyl...

I övrigt får jag nog hålla med om att det är billigare att köpa än att föda upp själv, om man ser kött som kött osv. Men att köpa kött uppfött på de premisser som ens eget i affären däremot, är jag tveksam till om det blir billigare...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #18 skrivet: 10 feb-10 kl 13:10 »
 Det är nog som många skrivit att hålla djur blir dyrt coh man blir bunden av att sköta dem. Jag tror nog att det är en bättre ide att fånga lite husbehovsfisk om det finns möjlighet i närheten samt att göra småjobb. Som skotta tak (aktuellt just nu) eller göra dagsverk åt folk i takten. Om man behöver tillskott i kassan.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #19 skrivet: 10 feb-10 kl 13:23 »
Visst blir det rester över från hushållet som antingen komposteras eller ges till djur. Men oftast räcker det inte.  Proteinfödan kostar ju mest, och jag brukar kompostera med mask och det blir ett tillskott för höns.

Man kan inte heller jämföra en broiler med en egen tupp på något vis.  Vill man inte köpa fabrikskyckling får man hålla själv eller betala mycket.

Fyra ankor låter inte mycket, men de kan ge 600 ägg, och det är en del mat. Kläcker man sedan ett femtiotal och säljer 20 ällingar,  och hundra ägg, samt ordnar resten till frysen , så är likviditeten i projektet så gott som hemma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-10 kl 13:55 »
du skalar alltså inte morötter,potatis,palsternacks osv??

I(nte morötter faktiskt, dem bara tvättar jag, men visst skalar jag potäter och palsternacka etc. Men det vägrar iaf mina höns att äta...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #21 skrivet: 10 feb-10 kl 23:35 »
självklart måste hönsen ha hönsmat och det är ju inte så dyrt.
...

Ja, om man med hönsmat menar mat som höns äter.

Däremot är det knappast självklart att höns måste ha "färdigmat" i säck

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #22 skrivet: 11 feb-10 kl 08:15 »
I(nte morötter faktiskt, dem bara tvättar jag, men visst skalar jag potäter och palsternacka etc. Men det vägrar iaf mina höns att äta...
Ger du skalen råa eller kokta? Kokta potatisskal mumsar i alla fall mina hönor i sig och låter väldigt nöjda.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #23 skrivet: 11 feb-10 kl 11:22 »
"Färdigfodret" kostade sist jag kollade under 3:-/kg, hur mycket ägg får man ut av det, mer än ett halvkilo va?, Så runt 5:-/ kilo ägg i foderkostnad om man bara matar med färdigfoder, om man nu har den sällsynta oturen att hönsen inte äter köks-svinn. Sommartid och om man kan få gratis från affär, bageri eller liknande blir det ju ännu billigare. Att man på köpet får ägg från "glada höns" med minsta möjliga miljöpåverkan blir man inte ekonomiskt rikare av, men det är en fin bonus.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #24 skrivet: 11 feb-10 kl 11:31 »
"Färdigfodret" kostade sist jag kollade under 3:-/kg, hur mycket ägg får man ut av det, mer än ett halvkilo va?,

det skulle vara intressant att få veta var du köper foder, för till det priset vill jag ha mitt också :) (om jag inte minns helt fel så senast jag köpte så betalade jag ca 7kr/kg på granngården)


jag har läst en kalkyl för ekologisk äggproduktion i stor skala (3000 höns), där räknar de på 2,6 kg foder/kg ägg. Och en foderkostnad på 3,25kr/kg... men det är ju då köpt i bulk (10-20 ton åt gången) och när man köper de mängderna så får man det mycket billigare än vid 25 kilos säckar som vi "hobbyhönsister" för nöja oss med

produktionskostnaden i den kalkylen blir ca 13 kr/kg, och räknar man med en högre foderkostnad och även räknar in el, nät och andra tillbehör (som blir högre per kilo ägg om man har färre höns) så springer kostnaden per kilo ägg iväg...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #25 skrivet: 11 feb-10 kl 11:39 »
Ja jag kan inte få det till att det skulle kosta att ha djur. Man kan ju ha djur som hobby, såsom hästar och inte hitta några intäkter, men annars om det inte i första rummet är hobby, så har man ju djur som ger en något mer än nöjet.

Lättast är ju att inte ha mer än man själv behöver och förbrukar, det bör alltid gå ihop.
Ska man ha inkomster från försäljning, blir det inte självklart lönsamt i mycket liten skala, och mycket inköpta insatsvaror.

Själv har jag aldrig upplevt att jag förlorat på lite djurhållning, men jag har och andra sidan inte jämfört min tid med vad jag skulle kunna få om jag tog ett jobb den tiden jag lägger ner.
Och då jag inte skulle välja att jobba den tiden i allafall, så är jag rikare även ekonomiskt på att ha lite djurhållning.

Man bör förståss vara införstådd med att man har en daglig syssla, som måste skötas, och detta att finna en anledning att stiga upp på morgonen är ju inte så dumt. Man måste oxå vara hemma varje dag.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #26 skrivet: 11 feb-10 kl 11:43 »
Ger du skalen råa eller kokta? Kokta potatisskal mumsar i alla fall mina hönor i sig och låter väldigt nöjda.

Det är mkt troligt att hönsen gärna äter dem kokta, men jag har resonerat som så att det går åt för mkt el att koka dem  ::), så jag ger dem råa åt grisarna istället.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #27 skrivet: 11 feb-10 kl 12:13 »
Allfoder 25 kg säck à 159 kr => 6,36 kr/kg. Har man inte högproduktiva höns får man räkna med högre foderförbrukning, låt säga minst 3 kg foder per kg ägg. Då kostar bara fodret till ett kg ägg 19 kr, förutsatt att hönsen bara äter Allfoder.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-10 kl 12:17 »
Det är mkt troligt att hönsen gärna äter dem kokta, men jag har resonerat som så att det går åt för mkt el att koka dem  ::), så jag ger dem råa åt grisarna istället.
Om du borstar potatisen först, eller bara sköljer om det gäller köpepotatis, den är ju i princip ren från jord från början, så kan du ju koka skalen i samma gryta som potatisen, då tar det ingen extra ström, och dessutom får du lite glädje av näringsämnena i skalen om du sedan använder kokvattnet till sås eller buljong.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-10 kl 12:29 »
Ja föda upp på endast färdigfoder  blir dyrt, men inte så dyrt så att det inte går att producera egna ägg. Till avsalu så blir det sämre. Varför är anläggningarna så stora?

En hushållsflock kan man föda med en hel del alternativa foder. Inte hade man färdigfoder till ganska hyfsat värpande höns för femtio år sen.

Har man dessutom trädgård (som man förutom höns hade på landet alltid förr) så behöver inte så mycket mat köpas.

Vill minnas att jag köpte 15 kilo spannmål per anka på ett år, för 27 kronor + för 20:- spagetti på ÖB.  Sedan levde de på rester och eget födosök, samt lite mask från komposten.

Färdigfoder får de lite på vintern och när de är små, detta kan betalas med avsalu av en del ägg och ällingar.

En tjugo ankor som slaktas på hösten och ett par hundra ägg blir ju ändå över till eget bruk.

Inte så "lönsamt" men inte ska man behöva skjuta pengar till.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #30 skrivet: 11 feb-10 kl 12:35 »
alternativt kokar man saker med skalet på och skalar i efterhand, med generösa skalare så det blir lite "kött" med till djuren..
Näringsmässigt så är det oftast bättre att behålla skalen under kokning.
Dock opraktist om det t.ex är gryta eller gratäng man vill göra..
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #31 skrivet: 11 feb-10 kl 12:45 »
Köp hel sill, inte i fileer,billigare plus att hönsen får värdefullt käk.

Fiskrens kan man tom frysa in, ifall man nu rensar 20 kilo för att salta in.

Odla spannmåls grodd  i låga  lådor och ställ in till hönsen.

I de trakter jag bor, kan man hitta många kilo spannmål i varje skarp sväng, de överlastade transporterna bruka lägga en sträng i yttersvängen.

Sockerbetor ligger kringströdda överallt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #32 skrivet: 11 feb-10 kl 12:55 »
Jag har inte tordats räkna på våra djur, är övertygad om att det kostar.. men det smakar ju så attans gott, så då får det kosta!!
I mitt liv så räknar jag djurfoder ( det som köps betalas oftast av mej, det är jag som är orsak till att djuren finns på gården, så då ska jag betala ) på mitt nöjeskonto. Vi bor på en gård där vi odlar en del spannmål och hö, så det betalar jag inte så, men dieseln kostar ju, och tiden skulle kunna gå till ett "betal-jobb. Vårt matkonto är ju då förhållandevis lågt så det får sambon bara " bidrag" till.. ;D
Jag tänker att jag kan välja att köpa en billig korv på affären eller själv göra min korv.. för mej är valet enkelt. Allt jobb som jag lägger ned på djuren räknas oxå på nöjeskontot, för om jag inte skulle tycka det var skoj/värt allt besvär så skulle jag ju kunna välja den billiga korven på affären..
Nog kan du fixa det på 8000/mån, om du har en buffert till oförutsedda utgifter som sagts.. Trasiga vattenledningar o bilar kan ju ställa till en del problem och bör undvikas  ;D
Du kommer att ha hela dagarna lediga? Du kommer att kunna leva ett fantastiskt liv, och har möjlighet att föda upp dina djur bra. Livet behöver inte kosta så mycket i pengar, det är du som väljer, och tid kommer du ju att ha. Go for it!
Vad det gäller leftovers till hönsen - jag jobbar verkligen på att fylla hönshinken, men har problem. Några äggskal och en brödkant, lite potatisskal ( när man skalar potatisen vid bordet går det att kasta det i hönshinken, annars kastas det i "andra hinken" med kaffesump osv) gör ingen höna mätt. Matrester blir ju matlåda, eller morgondagens lunch! Hushållsavfallet blir lite godis bara.. Groddar, brännässlor, rönnbär plockas. Men hönsfodret måste odlas/köpas.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #33 skrivet: 11 feb-10 kl 14:08 »
Skitsnack. Animaliskt avfall är det man har i köpematen.  Vem har pratat om restaurangavfall?

Ingen kan förbjuda mej att ge mina höns mat från mitt kök!!!

Vad är matavfall, den föda som du kokar till ditt djur och inte tänkt äta.
Den föda som du tänkte äta och ångrar dig för du tänker på hönsen.  skulle tycka om det?

Sillrens är absolut inget farligt att ge höns, och nu kan jag inte alla detaljer i lagstiftningen, men får man inte ge dem sillrens, får man då låta dem gå på fodersök?

Man ska nog inte blanda ihop regler för stordrift och hushållsflock.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #34 skrivet: 11 feb-10 kl 14:11 »
Det är fortfarande möjligt att utfodra med exempelvis potatis, makaroner och grönsaker.

ja, men, om man vill följa regelboken, inte bara hur som helst

är det gårdseget matavfall så måste det värmebehandlas (minimum 75°) för att få ges till hönsen. För externt avfall så krävs förutom värmebehandling även tillstånd från jordbruksverket.

reglerna säger också att om man vill samla upp och transportera avfall måste man ansöka om tillstånd hos Jordbruksverket

samt det här till den butik/skola/storkök som överlåter avfallet: "Länsstyrelsen vill också påminna om att den som överlåter matavfall till annat än kommunal avfallshantering, till exempel till en lantbrukare skall anmäla detta till Länsstyrelsen. Länsveterinärexpeditionen har en särskild blankett som kan användas för detta."



Man ska nog inte blanda ihop regler för stordrift och hushållsflock.

nej, det borde de antagligen inte göra, men tyvärr så finns det bara ett regelverk och det är det regelverket djurskyddsinspektören (om man råkar ut för en sådan) går efter...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #35 skrivet: 11 feb-10 kl 14:23 »
Man får givetvis ge såväl potatis som gryn och annat till höns. Det blir ju inte nån skillnad om jag tänkt laga det till hönsen eller jag tänkt laga det till en människa, precis samma mat.
Matrest blir det ju om jag tänkt äta det men inte gjort det. Annar är det ju hönsmat från början.

Att ta från storkök är ju inte det samma, det är transporterat och inte nylagat och kollat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #36 skrivet: 11 feb-10 kl 14:25 »
ska man ha djur får man följa de lagar och regler som gäller.
man får oxå vara medveten om att det kostar att ha djur.
mina katter har senaste halvåret kostat mig närmare 20.000kr i ENDAST vetrinärkostnader!
sedan har jag ju köpt mat,sand,leksaker med mera...så runt 22.000 senaste halvåret...

katternas mat kostar 112kr/kg.

Var och en gör som den vill, varför köper du inte fläskfile till katten?.
När får katten en mus?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #37 skrivet: 11 feb-10 kl 15:58 »
Iselin; hoppas du inte har katterna för att producera mat, och vad är det för stackars katter som behöver så dyr mat för att må bra?

Tydligen har "färdigfodret" för höns gått upp en hel del sen sist jag kolla, inte så många år sedan. Det här med vad man får mata hönsen med, gäller det även om man inte säljer ägg eller djur för att äta?

Man får väl tappa potatisskalen i närheten av hönsen, jag menar, man får ju inte mata dom med levande insekter, men att släppa ut dom så dom äter varenda levande insekt som dom hinner på går jättebra!

Det med att husbehovsfiska kan man precis som med hönsen beroende på inställning och förutsättningar få en kostnad på nästan ingenting till flera tusen kronor per kilo mat.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

bua

  • Inlägg: 478
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #38 skrivet: 11 feb-10 kl 16:33 »
8000 i månaden utan hyra/amortering tycker jag är mycket. Jag lever på mindre än så och tycker att jag är rik och kan skaffa mig allt jag behöver.

Däremot skulle jag inte lita på att inkomst från kapital fortsätter vara 8000 bara för att det är det idag. Det ekonomiska system vi har nu håller på att krakelera men hur lång tid det kommer att ta innan det faller ihop har iaf jag ingen aning om. Bara att det kommer att se annorlinda ut framöver. Så då är det väl jättesmart att investera i en betald gård, den finns ju kvar oberoende av vad som händer!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #39 skrivet: 11 feb-10 kl 16:35 »
8000 i månaden utan hyra/amortering tycker jag är mycket. Jag lever på mindre än så och tycker att jag är rik och kan skaffa mig allt jag behöver.

Däremot skulle jag inte lita på att inkomst från kapital fortsätter vara 8000 bara för att det är det idag. Det ekonomiska system vi har nu håller på att krakelera men hur lång tid det kommer att ta innan det faller ihop har iaf jag ingen aning om. Bara att det kommer att se annorlinda ut framöver. Så då är det väl jättesmart att investera i en betald gård, den finns ju kvar oberoende av vad som händer!

Ja har det inte hänt att man fördrivet kulaker?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tord_Lj

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #40 skrivet: 12 feb-10 kl 14:30 »
Tänkte jag skulle försöka bidra med min erfarenhet när det gäller att flytta ut på landet som "½-pensionär".

Det som kostar är inte det man först tror, mycket beror på den gård du skaffar.

Jag tittade efter så liten gård som möjligt för det krävs maskiner & djur för att hålla allt igång.
Maskiner kan kosta hur mycket som helst... och dju likaså.
Har löst det genom en gammal skattefri Land Rover som går överallt från vedkörning till handla i affärn (800m bort).
Någon traktor med hydraulsystem, ny motorsåg & vanlig bil går inte alls. Ett tips är att det du skaffar skall du kunna laga eller tom göra själv med lite järn och en pinnsvets.

Har får som trädgårds & skogsskötare, har inte klippt gräset på 2 år... Det går inte an att springa och köpa trimmersnöre eller drivremmar när nåt händer.

Kort sagt, gården måste rulla, värme/vatten/avlopp vara gratis.
Potatis i källaren & ved i bingen.

Under 10000.- i månaden är svårt nu när det är fastighetsavgift även på marken. Tänka efter före & budgetera är det som gäller även här.

Existens?

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #41 skrivet: 12 feb-10 kl 15:25 »
Fastighetsavgift på marken? I nån omfattning som ger utslag i månadskostnaden? Kan du utveckla det lite?

Tord_Lj

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #42 skrivet: 13 feb-10 kl 08:38 »
Visst kan jag det, lite kort & förenklat:
I den tidigare fastighetsskatten räknades bara bostaden för skatteuttaget. Så var det när jag köpte min lilla gård.

Numera beskattas, fast de kallar det avgift(?), hela fastighetens taxeringsvärde. Så är det nu och det känns ju mycket meningsfullt med den "slopade" skatten då...

Lättast är att du kollar med skattemyndigheten i varje aktuellt fall och glöm inte att kolla när nästa taxering skall göras. Det kan bli en överraskning som innebär en tusing i månaden och många bäckar små...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #43 skrivet: 13 feb-10 kl 20:00 »
Max är ändå ca 6000 i avgift till kommunen
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #44 skrivet: 13 feb-10 kl 20:12 »
Och skulle man ha 8000 netto i månaden är 6000 kr 6,25 procent av årsinkomsten, och det är ju inte småpotatis.

Och jag vet att man kan leva på 8000 kr i månaden, betala sitt boende, försäkringar, sina djur, mat och allt annat och få pengar över till att bygga upp en buffert för oförutsedda utgifter. Det har jag nämligen gjort under många år som student och sedan som sjukskriven (utbrändhet). Det är inte lätt, men man får se det som en utmaning. Jag har klarat det i över tio år nu, och kan jag så kan alla, det är min filosofi, omvänt tror jag att jag klarar det som någon annan klarat, om jag vill och lägger tillräckligt mycket tid på det.

Om man vill, eller nöden kräver det, klarar man mer än vad man tror är möjligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #45 skrivet: 14 feb-10 kl 00:33 »
Visst kan jag det, lite kort & förenklat:
I den tidigare fastighetsskatten räknades bara bostaden för skatteuttaget. Så var det när jag köpte min lilla gård.

Numera beskattas, fast de kallar det avgift(?), hela fastighetens taxeringsvärde. Så är det nu och det känns ju mycket meningsfullt med den "slopade" skatten då...

Lättast är att du kollar med skattemyndigheten i varje aktuellt fall och glöm inte att kolla när nästa taxering skall göras. Det kan bli en överraskning som innebär en tusing i månaden och många bäckar små...

Fastighetsavgift betalar man väl, liksom den tidigare fastighetsskatten, enbart på småhusenhet på jordbruksfastighet, dvs de småhus som finns och den schablontomt de tilldelas, eftersom de av naturliga skäl i allmänhet inte har en tomt som utgör egen fastighet. Jag kan inte se att det blivit någon skillnad på vad som beskattas, eller numera avgiftsbelagts

Existens?

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #46 skrivet: 15 feb-10 kl 13:51 »
Fastighetsavgift betalar man väl, liksom den tidigare fastighetsskatten, enbart på småhusenhet på jordbruksfastighet, dvs de småhus som finns och den schablontomt de tilldelas, eftersom de av naturliga skäl i allmänhet inte har en tomt som utgör egen fastighet. Jag kan inte se att det blivit någon skillnad på vad som beskattas, eller numera avgiftsbelagts

Nej, jag kan inte heller hitta nån skillnad mot tidigare..

Tord_Lj

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #47 skrivet: 15 feb-10 kl 17:36 »
Hej igen.

Hmmm, det har nog blivit fel någonstans hos mig.

Det är riktigt som ni säger och jag har fel.

varför jag har åkt på skatt på det totala taxeringsvärdet kan berop på att de fått för sig att det är en näringsfastighet, driver ett B&B, men så skall det inte vara.

Har letat upp dokument och skall höra med skattemyndigheten.

Sorry om jag vilselett någon.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #48 skrivet: 15 feb-10 kl 23:23 »
Hej igen.

Hmmm, det har nog blivit fel någonstans hos mig.

Det är riktigt som ni säger och jag har fel.

varför jag har åkt på skatt på det totala taxeringsvärdet kan berop på att de fått för sig att det är en näringsfastighet, driver ett B&B, men så skall det inte vara.

Har letat upp dokument och skall höra med skattemyndigheten.

Sorry om jag vilselett någon.

Ingebn fara. Hoppas du kan få tillbaka lite skattepengar!

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #49 skrivet: 16 feb-10 kl 14:43 »
Visst går det att leva på 8000 kr/mån. Frågan är bara om det kostar mer än det smakar. Och svaret på det ligger mycket i hur du är van /kan tänka dig att leva, och om du törs prova.

det finns någon sorts undermedvetet måtto som de flesta moderna människor bär med sig. Det går så här: Det är mer tillfredställande att köpa det du behöver/vill ha (inklusive livstilar, personuttryck etc.) än att göra/skapa det själv. Att konsumera är bättre än att vara kreativ.

när man lär sig se igenom det och sätter sitt (fabricerade) konsumtionsbehov åt sidan så kommer man mycket långt på 8000 kr.

Mina råd är:

*När du köper grejer, så köp sånt som du kan laga själv, och köp sånt som håller länge.

*Håll höns och kaniner. Mata dem så mycket som möjligt med det du har hemma och som de mår bra av. Att slå och hässja hö till ett par kaniner tar inte mycket tid, och har du  inte mark, så kan man ofta få tillåtelse att slå efter bönderna där de har missat, eller kring vägar och dikeskanter.


*köp så lite som möjligt.

*Lägg undan pengar i ett kuvert (när du kan) och skriv oförutsett på det.

*Baka bröd, laga mat, odla potatis, rotfrukter, och grönsaker.

*fiska när du kan (men bara om du inte behöver ta bilen flera mil till fiskevattnet). Släng inte renset. Låt det göra nytta någon annanstans på gården.

*köp kläder/tyg på second hand. Sy. Laga. Vårda.

Nu kommer jag inte på mer....behöver lägga mig och sova en timme innan jag ska på jobbet och kvällsmjölka.

Lycka till.
Live simply......so that others may simply live.

Den röda lilla stugan

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #50 skrivet: 17 aug-10 kl 15:59 »
Hej!

Jag har under en tid följt diskussionerna här och även läst gamla inlägg inom de flesta tradar.  Mycket intressant och tankeväckande!!  Som sa manga andra funderar jag pa att ”downshifta” och flytta ut pa landet i södra Sverige.  Sedan ett par ar tillbaka har jag tuggat mig igenom John Seymour, kollat pa alla River Cottage-avsnitt manga ganger och skummat DN bostad efter gardar -ibland pa mer, ibland pa mindre allvar. Nu är det mer som gäller igen! 

Min fraga är om det är realistiskt att ga runt pa ca. 8 000 kronor i manaden efter skatt? Jag är ingen hardcore alternativare, och kommer med all säkerhet inte bli självförsörjande utan tänker börja i liten skala med grönsaksodlingar och lite far, kanske höns och eventuellt grisar.  Tänker ocksa behalla en bil.  Vill sa att säga bo närmare naturen, men inte börja virka mina egna mössor eller tillverka egna skor om ni förstar vad jag menar ;-) !

De 8 000 kan jag fa fran kapitalintäkter och de behöver inte finansiera boendet (som jag tänkt köpa utan lan) förutom reparationer, underhall och drift saklart. 

Jag har bott utomlands ganska länge och har lite dalig koll pa vad saker och ting kostar nu.  Men som student i början/mitten av 90-talet lyckades jag ju överleva pa 7000 kronor och där försvann ju dessutom nästan 2 000 till hyra?  Dessutom borde ju grönsakerna och mina djur minska matbudgeten lite i alla fall?  I värsta fall far jag ta nagot helgjobb för att bättra pa intäkterna lite om det är orealistiskt.

Tacksam för kommentarer fran alla inspirerande forumdeltagare! (särskilt tack at alla er som inte tröttnar pa att svara pa väldigt likartade fragor fran nybörjare som undertecknad...)
8.000KR så mycket har jag ALDRIG i mitt 33åriga liv haft att leva på!
jag har levt på 4.800kr efter skatt.
nu som förtidspensionär lever jag på 6.500kr efter skatt och sänkningar är att vänta.. :'(

mysfaktor

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #51 skrivet: 18 nov-10 kl 16:51 »
Tänkte jag skulle försöka bidra med min erfarenhet när det gäller att flytta ut på landet som "½-pensionär".

Det som kostar är inte det man först tror, mycket beror på den gård du skaffar.

Jag tittade efter så liten gård som möjligt för det krävs maskiner & djur för att hålla allt igång.
Maskiner kan kosta hur mycket som helst... och dju likaså.
Har löst det genom en gammal skattefri Land Rover som går överallt från vedkörning till handla i affärn (800m bort).
Någon traktor med hydraulsystem, ny motorsåg & vanlig bil går inte alls. Ett tips är att det du skaffar skall du kunna laga eller tom göra själv med lite järn och en pinnsvets.

Har får som trädgårds & skogsskötare, har inte klippt gräset på 2 år... Det går inte an att springa och köpa trimmersnöre eller drivremmar när nåt händer.

Kort sagt, gården måste rulla, värme/vatten/avlopp vara gratis.
Potatis i källaren & ved i bingen.

Under 10000.- i månaden är svårt nu när det är fastighetsavgift även på marken. Tänka efter före & budgetera är det som gäller även här.
inte åker du bil till affären om den bara ligger 800meter bort? då hade jag cyklat.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #52 skrivet: 21 nov-10 kl 10:29 »
inte åker du bil till affären om den bara ligger 800meter bort? då hade jag cyklat.

Visst är det vansinnigt men faktum är att det funkar med lite planering; mao bilen skall ändå igång för annat jobb och då blir det fin fin varmkörning.

Alternativet är cykel med mjölkvagnen bakpå men det blir tungt med bunkring för B&B, bränsle, foder mm mm.

Bilen måste också röra på sig lite för att inte fara illa, det räcker inte att bara dra i lilla skogen.

Jag förväntar mig att den håller i minst 30 år till så den är ganska resurssnål om man ser till livscykeln på den.

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #53 skrivet: 21 nov-10 kl 11:47 »
Nu er det inte bare et spørgsmål om økonomi ,jeg har djur for at vide hvad jeg kommer i munden ,dansk landbrug har i førtse halvår af 2010 brugt 54ooo kg penicillin , om jeg skal be´handles med sådanne ,vil jeg gerne have min læge ordinerer det ,og ikke en landmand eller djurlæge!"
Jeg har haft djur i over 30 år ,och det kan give en liten overskud ,om man er flittig ,en god entrebernør som en kriver i sit indlæg ,men det som har givet mest overskud er grøntsags og bær odeling
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

FCR2

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #54 skrivet: 13 dec-10 kl 01:02 »
I mitt tycke så är det bara en fråga om tid. Det kostar jävligt mycket pengar att pendla och arbeta.
När jag sen kommer hem är jag helt slut och orkar knappt laga mat. (Är särbo)
Ju mer jag håller mig hemma ju mer sparar jag.
Har jag tid så är det lätt att tex i mitt fall renovera huset utan att behöva köpa tjänster eller odla mycket själv.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #55 skrivet: 26 dec-10 kl 11:55 »
Visst kan man överleva på 8000:- i månaden.
Men när avloppen går sönder eller huset får en vattenläcka i dom gamla rören som försäkringsbolaget skriver ner till nollvärde.

Då blir det inte lika roligt. ;) ;)
Vilket vi har lärt oss den hårda vägen.

Men som jag fattade så skulle London få in sina pengar från inkomst av kapital. Inte från jobb.

Då beror allt vad man gör av sin lediga tid och hur huset ligger.
Kan man ha massa höns och en äggbod efter en starkt trafikerad väg så får man in lite extrainkomster.
Kan man sedan ha biodling så får man också in rätt bra med extra pengar. Speciellt om det odlas raps i närheten.
Kläcka kycklingar ger också rätt bra med sidoinkomst.
Får funkar om man har eget hö på vintern. Men då behöver man traktor och massa redskap. Så jag skulle inte ha får som inkomst. Utan för oss är det mest en utgift. Då är det bättre med kaniner. Dom äter betydligt mindre på vintern.
Lära sig slakta är en förutsättning om man vill ha tag på billigt kött. Då levande djur är rätt billigt att köp på hösten.
Har man vilda djur i trädgården så funkar fällor. Finns fällor till dom mesta djur upp till vildsvin och rådjur.
Sälja ved verkar också gå bra nu när vi har riktiga vintrar.
Bil är dyrt. Förmodligen är det betydligt bättre att göra som Skytten och åka mopedbil. Men då måste man kunna meka själv också.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #56 skrivet: 27 dec-10 kl 19:46 »
Intressant att ni kan leva på så lite. Själv bor jag i hyreslägenhet och med studielån+bidrag som landar runt 8k. Jag tror inte jag skulle klara av att bo här själv.
Dessa kostnader innefattar hyra, el, internet, hemförsäkring, mat och hygienartiklar (typ toapapper). Det landar på runt 9-10 för två personer. Jag bor dessutom i ett s.k. oattraktivt område, dock i utkanten av en storstad.
Jag har alltid tänk att driftkostnader för ett hus skulle gå långt över dessa kostnader (trots att man värmer med egen ved) och att man paradoxalt nog måste ha ganska bra med pengar för att leva självförsörjande? (åtminstonde ifall man undersöker andra trådar här med folk som köper in foder/mineraltillskott, bränsle, renoverar och har sig). Men jag har alltså fel?
Visa gärna lite kalkyler på fasta månadskostnader. Det vore intressant att jämföra!

En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pyromanen

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #57 skrivet: 27 dec-10 kl 20:33 »
Det beror helt på hur dina "behov"ser ut.  Jag känner de som lever för ca 2000 kr/månad (såna med mycket hög självförsörjningsgrad och "tagelskorta"-tendenser) och sen har en bror som tillsammans med sin fru gör av med ca 45 000/månad efter skatt utan att tycka att de lever i någon lyx.

När våra två döttrar var små levde vi några år 4 pers på ca 10 000 kr/md. det blev pengar över varje månad som växte på kontot så vi hade inte ens koll på när lönen kom. Inget med "sist på månaden" då. Liten gård, inga lån, egna ägg, kött, grönsaker mm.

För ett par år sedan tog jag tjänstledigt från jobbet ett år. Då klarade vi oss på mannens halvtidslön som är ca 8500 kr ut/månad, vi var då 2 vuxna och 3 barn varav 2 tonnåringar (kläder, skor, musikskola, massor av mat).  Ska sägas att jag hade sparat ihop innan så det fanns pengar på banken att knapra på vid behov, men de behövdes alldrig.

Så om du har 8000 ut, ni inte har några lån och din flickvän dessutom har jobb, då kan ni leva ett gott liv på eran gård och åka 3 veckor till Thailand varje vinter  ;D


tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #58 skrivet: 27 dec-10 kl 21:03 »
Just nu tar jag studielån, men i övrigt är lånen betalda. Mina "behov" är väl först och främst det jag skrev ovan (dvs. mat, el, internet, hygienartiklar). I ett annorlunda boende lär väl värme tillkomma förstås, rent bekvämlighetsmässigt vore det trevligt att hålla åtminstonde 17-18 i ett vardagsrum. Men det styrs naturligtvis av vilken form av uppvärmning man har.
Andra saker som tillkommer är förstås kostnader för vatten och eventuellt hämtning av avfall och liknande.
Vilka utgifter tillkommer i ett husägande egentligen?
Jag är naturligtvis också nyfiken på vilka utgifter ni hade då ni en hel familj levde på 8500kr/månaden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #59 skrivet: 28 dec-10 kl 08:42 »
Det är i normalfallet billigare att bo i eget hus än i hyreslägenhet, tom om man har ganska stora lån på huset. Uppvärmning, el, sophämtning, sotning, tömning av trekammarbrunn, fastighetsskatt, räntor (och amorteringar, men det är ju en form av sparande) är väl de stora utgifterna.

Även när jag bodde i lägenhet, iofs bostadsrätt, vilket är billigare än hyresrätt, så tyckte jag att stuidemedel och senare sjukersättning räckte ganska ok att leva på. Jag har alltid kunnat spara lite för att ha en buffert, ha lite pengar till renovering eller spara så att jag kunde köpa kolonilott. När jag studerade räckte studiemedlet även till sommarmånaderna.

Med rätt inställning, kunskap och lite tid nedlagd på att minska kostnaderna, så klarar man sig på ganska lite pengar. Men det är mindre tids- och arbetskrävande om man har lite mer pengar.

På maten kan man spara mycket genom att hålla sig med ganska stora lager av det som håller, så att man alltid kan köpa billigt, antingen kampanj eller i billigare affär. Att se till att aldrig slänga mat, att laga mat från grunden, baka eget bröd osv är andra sätt att spara pengar. Odlar man själv eller samlar i naturen så minskar också kostnaderna. Det bör inte kosta mer än 1000 kr per månad med allt man köper i matbutiken, inklusive toapapper, schampo, deo osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pyromanen

  • Gäst
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #60 skrivet: 28 dec-10 kl 10:51 »
Jag glömde en relativt stor del av våran intäkt i mitt förra inlägg, utöver mannens lön på 8.500 kr hade vi även barnbidrag på drygt 3000. Då kanske det blir lite lättare att förstå att vi klarade os på det  ;).  Vi hade hushållskonto (inte bara mat utan allt som finns på t.ex. konsum och går åt i ett hushåll) på ca 4000 kr/månad.  Elräkning ca 600 kr/månaden, telefon+internett ca 600 kr/månaden, bilkostnader ca 2500 kr/månaden, kläder kanske 1000 kr, övrigt (t.ex. verktyg, sågkedjor, olja, spik, värpfoder,julklappar mmm) resten av pengarna.

Det som höll våra kostnader nere: Egen potatis + grönsaker, egna ägg, egen fisk (gös, mannen fiskar med nät).  Att vi alldrig har hantverkare utan fixar allt själva både bilmekande, el, rör/VVS,sotning, ja allt.  "Gratis" uppvärmning (modern vedpanna + accumulatortank) genom att mannen hjälper en granne i skogen och får betalt i ved. Små barn har hos oss alltid fått begagnade kläder från släkt och vänner så långt som möjligt. Större barn har fått nya kläder från affären.

Året jag var tjänstledig var ju en begränsad tid.  Det hade inte funkat i längden utn att kännas fattigt. När t.ex. det behövs en ny tvättmaskin, bil mm då blir det för snålt med 8.500 + 3000 för 5 pers.

Normalt (nu) lever vi med två halvtidslöner + barnbidrag vilket blir ca 23 000 varje månad.  Vi känner os rika. Vi köper dyra goda ostar och kallrökt lax i affären, tonnåringarna har egna datorer och på höstlovet var vi i Turkiet.  En normal månad har vi 5-8000 över när fasta kostnader och hushåll mm är betald.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #61 skrivet: 28 dec-10 kl 13:56 »
ieenilorac,
Intressant att se era erfarenheter.
Visst kan man optimera sina utgifter och på så sätt få över pengar. Konsumtionsbeteenden är intressanta och ifall man inte ifrågasätter sin egen konsumtion så går man nog lite på automatik. Man kan upptäcka mycket genom att analysera matutgifter.
Problemet med att köpa billig mat är att det brukar vara ganska kass kvalitet som jag upplever det. Vi lagar alltid mat själva från grunden och bakar en del eget bröd (med vissa få undantag). Äter för det mesta vegetariskt, men också kött ibland (kanske runt 2-4 ggr/månad). Trots det såg jag nu senast att det likförbannat är mjölk/ost/yoghurt som tar upp stora delar av utgifterna på matkontot (jag får återkomma efter att ha räknat ihop kvittona för december nu och se om det förändrats!)
Det som däremot vore intressant ifall jag hade lagringsmöjligheter är att köpa in större partier av basvaror. Det vill säga mjöl, gryn, rotfrukter och liknande.
Kolla gärna in http://backaberg.blogsome.com, en blogg som inspirerat mig en del i att fundera över konsumtionsbeteenden. Vad man behöver köpa, vilka behov det fyller och vilket avfall det genererar osv. Mycket intressant.

Ledsen ifall jag hamnar för långt bort från topicen nu. Men det känns som om frågeställningen TS ställer faller ned precis på sådana här reflektioner.

Så. Utgifter för boende i ett hus utöver det i en hyres/bostadsrätt:
- Uppvärmning
- El
- Sophämtning
- Sotning
- Tömning av trekammarbrunn
- Fastighesskatt
- Räntor/amorteringar (om man har tagit ett lån då.. antar jag)

Vad ligger dessa utgifter på ungefär?
Ställer mig också lite frågande till egen avloppsbrunn. Hur undviker man kväve- och fosforläckage i en sådan, eller är "reningen" av bra kvalitet?

pyromanen,
ja. Det är ju en del utgifter trots allt och förutsätter att ni har väldigt låga eller inga boendekostnader.

edit:
senaste idén om att spara in på pengar är att sluta upp med snusandet och gå ur svenska kyrkan. Då får jag nästan 8000 kr över per år.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #62 skrivet: 28 dec-10 kl 19:33 »
Tobak, alkohol, lotter och andra onödigheter går givetvis bort om man vill leva billigt.

Jag har inte bokfört exakta utgifter för mitt boende ännu, men alla räkningar som har med huset att göra dras från ett specifikt konto, som jag sätter in 4000 kr på varje månad. Om jag räknar bort kostnaden för material till renovering så har tillgångarna på det kontot stigit, dvs kostnaderna för mitt lilla hus på typ 63 taxerade kvadratmeter, men med källare, övervåning med sovrum som inte räknas in i ytan och ett litet uthus, placerat på en 4500 kvadratmeter stor tomt är i genomsnitt mindre än 4000, utslaget på ett år.

Yoghurt, fil, creme fraiche mm gör man med fördel själv, med köpemjölk eller mjölk från en bonde. Betydligt billigare än att köpa färdigt. Billig mat behöver inte vara lika med kass kvalitet, det handlar om att välja rätt råvara vid rätt årstid, och att kunna ersätta dyra råvaror med billigare. Att äta mycket kolhydrater är ett sätt att komma billigare undan, utan att äta dålig mat. Korngrynsris istället för vanligt ris blir billigare och mer miljövänligt, särskilt om man köper i storpack. Givetvis köper man torra linser och bönor, inte på burk. Storpack av allt som håller länge minskar kostnaderna utan att sänka kvaliteten. Att köpa utsäde istället för frön från hälsokosten när man ska grodda minskar kostnaderna, liksom givetvis att grodda själv istället för att köpa färdigt. Vad gäller färska grönsaker får man givetvis hålla sig till dem som det är säsong för, och gärna konservera eller på annat sätt lagra grönsaker från när de är i säsong tills att de är dyra.

Överhuvudtaget så är kunskap, planering och förvaring bästa sätten att minska sina kostnader. Samt att ha en rejäl buffert, så att man kan handla in 20 förpackningar bulgur när kilopriset plötsligt är under en tredjedel av normalpriset, eftersom det är kort datum. Den som har lite kunskap inser nämligen att vissa produkter har väldigt mycket längre hållbarhet än vad som står på förpackningen, men majoriteten av befolkningen är ganska obildad och tror att det är farligt att äta något med utgånget datum, oavsett vad det är.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #63 skrivet: 24 apr-11 kl 19:50 »
Någon efterfrågade kostnadkalkyl för boendet? Här är mina, ett hus på ca 65 kvadratmeter, uppvärmning med ved, skog finns på den egna marken.

Hemförsäkring 300
Fastighetsavgift 173
Nätavgift för elen 316
Elförbrukning 750
Sophämtning 149
Uppvärmning 100 (bensin till motorsågen, samt el till vedkapen)
Vatten / avlopp / snöröjning 0  (eget VA, ligger vid asfalterad väg)
Sotning 25
Ränta på lån, efter avdrag ~500

Totalt ca 2300:-


Utöver det tillkommer alla andra levnadskostnader.

Mat 1000
Mobiltelefon 169 (Tele2 smart - ring, sms och surfa gratis, tillkommer öppningsavgift för samtal)
Mobilt bredband 89:- (kommer att bli något högre då de dragit färdigt fiberledningen utanför)
Hygien 200
Medicin, läkarbesök 200 (för att nå upp till frikort och högkostnadsskydd)
Tandvård 75
Kläder 300
Olycksfallsförsäkring 120
Bilskatt, försäkring ca 350
Bensin 750

Totalt ca 3300:-

Då har vi 2400:- över, det får gå till reparationer, underhåll, ammortering, sparpengar, nöjen, djurhållning m.m.
« Senast ändrad: 24 apr-11 kl 19:57 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #64 skrivet: 24 apr-11 kl 20:22 »
Och hur gick det nu för London egentligen? ???
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: 8 000 i manaden orealistiskt?
« Svar #65 skrivet: 24 apr-11 kl 21:02 »
Oj då, tråden var visst ganska gammal..   :-X
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser