Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kiruna ett år?  (läst 3353 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1745
    • Skåne
Kiruna ett år?
« skrivet: 15 apr-18 kl 01:35 »
Hm, jag får för mig saker ibland, lyckligtvis / tyvärr är jag inte extremt handlingskraftig. Jag har just nu lust att göra något lite radikalt, till exempel att flytta till Kiruna. Ett år, för lagom är bäst och jag har en dotter här nere. Till saken hör att jag har en del pedagogiskt bagage och möjligen skulle kunna göra nytta i lärarbristen som är påtaglig i många kommuner i norra Sverige. Dock, för att göra det till en sport, är jag inte fullfjädrad lärare, och för att riktigt ställa till det har jag inte körkort, som norrlandsbor måste ha har man förstått.

Så vad tror ni, är det inte en på det hela taget ganska god idé?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kiruna ett år?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-18 kl 01:55 »
Känns ju lite surt med tanke på dottern, men annars så är väl ett års norrlandsvistelse bra för sättet att se på saker och ting. Körkort kan du ha nytta av i andra lägen också, så det är bara att fixa ett. Och så behöver du skoterkort också eftersom det inte räcker med ett b-kort om det är nytt. Men det går att cykla och åka skidor i Kiruna också...

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Kiruna ett år?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-18 kl 08:28 »
Det är ju kul att flytta och få nya intryck.
Hur gammal är dottern?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kiruna ett år?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-18 kl 13:00 »
Låter ju som en jättekul idé. Får du jobb i en skola utanför centralorten (i Kiruna stad tror jag det går utmärkt att klara sig utan bil) kan man väl försöka hyra in sig hos någon i skolans närhet.  Tror  att  skolfröken/magistern inte har så svårt att få hyra.  Och inte heller att få bilskjuts då och då.  Råd att betala har man ju när man inte har bil.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kiruna ett år?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-18 kl 20:27 »
Frågan är bara hur lätt det är att få tag på bostad i Kiruna just nu när stan skall flyttas. Jokkmokk eller andra städer i Lappland kanske är enklare ur den aspekten, om man bara vill prova på livet uppe i norr ett tag.

 

von tratt

  • Inlägg: 1745
    • Skåne
SV: Kiruna ett år?
« Svar #5 skrivet: 13 jul-18 kl 19:57 »
Tackar för svar!

Tyvärr är det som det brukar med friska drömmar, det finns en och annan invändning :-)

Dottern är 9 år och reder sig nog. Vi får se vad far hittar på :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kiruna ett år?
« Svar #6 skrivet: 14 jul-18 kl 08:57 »
Beror helt på vart du bor i förhållande till jobb. Du kan klara dig utmärkt utan bil/körkort men du blir väldigt begränsad. Risken är ju också stor att du hamnar i någon slags vikariepool och måste då kanske kunna ta dig någon mil med kort varsel.
Börja med att ringa runt och kolla läget. Har du inte bott norrut tidigare kan det bli en trevlig upplevelse.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser