Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske intresserad av Klövsjö-får  (läst 2665 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Kanske intresserad av Klövsjö-får
« skrivet: 23 feb-10 kl 14:17 »
Vi kanske har planer på att skaffa får och då vi bor i Jämtland så vore det kul med Klövsjö-får, eller möjligtvis Åsen-får.

Någon här på forumet (gärna norröver) som har Klövsjö-får?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 17:29 »
kontakta genbanksansvarig.. hon kan svara på allfrågor om klövsjöfår.. o du kan få tel till nägon besättning i din närhet o åka o titta på fåren själv. :)
Viktigt är ju att man köper klövsjöfår som är anslutna till genbanken..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 17:32 »
 Visst har väl Jamtli Klövsjöfår, om det bara är titta ni vill i första hand Betsla?
                                      Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #3 skrivet: 23 feb-10 kl 17:48 »
Jag har faktiskt precis fått svar från genbanksansvarige =) Det verkar inte som att det finns så många såna djur häruppöver... men jag har också hört att Jamtli har. Får nog ta och höra med dem =)

Konstigt att det inte ska finnas fler Klövsjö-får i Jämtland??? Fast, större anledning att skaffa såna känner jag. Så att de får komma "hem" =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #4 skrivet: 23 feb-10 kl 22:34 »
På Jamtlis hemsida står det att de har Klövsjö-får. Och att man hoppas att det ska bli fler besättningar i Jämtland.
Åsenfår, hundar och katter

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #5 skrivet: 23 feb-10 kl 23:06 »
Jag har Klövsjöfår och bor ännu längre upp i landet. Västerbotten, Har ca 37 mil till Östersund och Jamtli. De är så fina! Fast jag har ju inte haft några andra får.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #6 skrivet: 23 feb-10 kl 23:19 »
Jag har Klövsjöfår och bor ännu längre upp i landet. Västerbotten, Har ca 37 mil till Östersund och Jamtli. De är så fina! Fast jag har ju inte haft några andra får.

Sara

Jamen 37 mil är ju inget!!! Är de genbanksanslutna?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #7 skrivet: 24 feb-10 kl 18:13 »
Ja, de är genbanksanslutna. Vi kommer att behålla alla tacklamm då vi ska utöka besättningen (vi har bara tre tackor ännu) men ev bagglamm kommer att vara till salu.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #8 skrivet: 24 feb-10 kl 18:14 »
När jag skulle köpa klövsjöbagge när inventeringen genomfördes körde jag från skåne till Östersund med baggar i bilen ;D igentligen var det mer stall än bil.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #9 skrivet: 24 feb-10 kl 18:20 »
Min bagge Jesper kom också i bil (volvo kombi) det gick jättebra, men han hade bara åkt från Piteå (ca 20 mil).

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #10 skrivet: 24 feb-10 kl 18:22 »
Undra om man lagligt kan rega om sin kombi till djurtransport ;D har kört både kalvar grisar och får mer eller mindre lösa i bilden
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #11 skrivet: 24 feb-10 kl 18:29 »
Undra om man lagligt kan rega om sin kombi till djurtransport ;D har kört både kalvar grisar och får mer eller mindre lösa i bilden

Haha, du får regga den som lätt lastbil och sätta in ett galler i den eller nåt då.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #12 skrivet: 24 feb-10 kl 18:31 »
Får man köra barn i en sådan gallerbur ;D
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ebba G

  • Inlägg: 8
    • Jämtland
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #13 skrivet: 26 feb-10 kl 19:59 »
Betsla!! Jag känner likadant som du har också fått för mig att jag vill ha Klövsjö-får. Dom hör ju liksom hemma här, och så är dom så fina men verkar inte finnas så många av dom. Skulle vilja ha genbanksdjur, känns fint att bevara de gamla hederliga lantraserna.  o:) Har ju faktiskt en volvo kombi, jag oxå....så det är bara att åka iväg och hämta hem dom...
Bor med på landet "Hook" och tonåringar, hundar, katter och ett helt gäng möss i uthusen. Vill ha genbanksanslutna klövsjöfår och hedemorahöns till att börja med. Och sen vill jag ha........

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #14 skrivet: 26 feb-10 kl 21:27 »
Betsla!! Jag känner likadant som du har också fått för mig att jag vill ha Klövsjö-får. Dom hör ju liksom hemma här, och så är dom så fina men verkar inte finnas så många av dom. Skulle vilja ha genbanksdjur, känns fint att bevara de gamla hederliga lantraserna.  o:) Har ju faktiskt en volvo kombi, jag oxå....så det är bara att åka iväg och hämta hem dom...

Du har PM =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tuppenkalle

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Kanske intresserad av Klövsjö-får
« Svar #15 skrivet: 24 apr-13 kl 22:05 »
Klövsjöfår är ljuvliga! De är så kelna och mysiga! Har också hämtat dem i bilen... LYCKA till! :D
På en 1800 tals gård i södra Småland huserar Klövsjöfår, höns, getter, katt och hundar. Fyra barn och självhushållande föräldrar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser