Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med Tackorna  (läst 1944 gånger)

Västgöten

  • Gäst
Bagge med Tackorna
« skrivet: 04 jul-05 kl 10:24 »
Hej

jag undrar då jag är helt grön inom får om det går att ha baggen med tackorna hela året ja vet att rek är att man släpper baggen på hösten men kan man ha dem i hop året runt ??

    MVH  Dennis

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Bagge med Tackorna
« Svar #1 skrivet: 12 jul-05 kl 00:38 »
Vi har alltid haft vår bagge tillsammans med fåren. Det är bara ett år som en tacka blev "lite tokigt" betäckt och lammade i augusti. Hon fick ett tidigt missfall så det var säkert därför hon blev betäckt igen. Fast lammet hade det varmt och gott, mjölken flödade i tackans spenar och det var ett tacklamm som vi ändå skulle spara.

Har bekanta som delade av bagglammen från tackorna med resultat att de gick igenom nätet och betäckte hejvilt de brunstiga tackorna, som egentligen inte skulle betäckas alls.

Vill man veta betäckningsdatum kan man prova med de färgkritor och selar som finns bla i LG-produkter. Om de är bra vet jag inte eftersom jag aldrig provat.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Bagge med Tackorna
« Svar #2 skrivet: 12 jul-05 kl 12:53 »
Hej Dennis
Visst kan du ha din roslagsbagge i hopp med dina tackor året om.
Det ända som du riskerar är att få lammningen utsträckt över en längre tid.
Vissa allmogeraser har förmågan att lamma året runt, jag vetr inte ahur vanligt det är på roslagsfår men jag skulle mistänka att det kan hända.
Det finns mer praktiska problem som kan uppstå, om du tex ger dina tackor någon for av kraftfoder under högdräktigheten så skall du undvika att baggen vräker i sig.
Han riskerar då att få urinsten och som följd av de avliva.
Håll även ögonen på om han är snäll mot tackorna, men det gäler även om du inte har han med tackorna året om.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Västgöten

  • Gäst
Re:Bagge med Tackorna
« Svar #3 skrivet: 18 jul-05 kl 08:27 »
Tackar

Jag får tacka för svaren då kör på som vi tänkt han får gå hos tackorna.
Än så länge är han väldigt lugn och snäll vid tackorna men det kanske ändrar sig när han betäckt alla men man får ju vara vaksam som alltid med djur.

  MVH    Dennis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
alternaiv, Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser