Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frostnupen potatis  (läst 5357 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
Frostnupen potatis
« skrivet: 06 okt-19 kl 14:07 »
Tog upp den sista potatisen idag, det blev två hinkar.
Men vissa av potatisarna är lite frostnupna, vi har haft minusgrader några nätter nu. Kanske -6°C som lägst. Jorden hade ett fruset laget överst, men när jag lyfte på det låg de allra flesta potatisarna under detta frysta lager, men några var lite fastfrusna i jord.
Visst kan den få lite konstig smak av att ha varit lite fryst? Men det är väl inte farligt? Är det bara att kasta eller går dem att äta, tror ni?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Frostnupen potatis
« Svar #1 skrivet: 06 okt-19 kl 17:18 »
Frostskadad potatis smakar inte riktigt som vanligt, den blir sötare i smaken eftersom en del av stärkelsekedjorna har brutits ner till kortare kedjor av sockermolekyler.  Men jag har för mig att man måste ner till flera minusgrader innan potatisen tar skada, frostskadan kommer inte vid exakt 0 grader.
Den är i varje fall inte farlig, och den är inte helt oätlig heller.  Men om man får välja så kanske man hellre använder den frostskadade potatisen till att steka eller göra potatismos, gratänger etc av, än att koka den.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Frostnupen potatis
« Svar #2 skrivet: 06 okt-19 kl 19:06 »
Frostskadad potatis smakar inte riktigt som vanligt, den blir sötare i smaken eftersom en del av stärkelsekedjorna har brutits ner till kortare kedjor av sockermolekyler.  Men jag har för mig att man måste ner till flera minusgrader innan potatisen tar skada, frostskadan kommer inte vid exakt 0 grader.
Den är i varje fall inte farlig, och den är inte helt oätlig heller.  Men om man får välja så kanske man hellre använder den frostskadade potatisen till att steka eller göra potatismos, gratänger etc av, än att koka den.

Tack! Mos gör vi gärna  :D

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Frostnupen potatis
« Svar #3 skrivet: 06 okt-19 kl 19:21 »
Om potatisen inte får tina utan hålls frusen fram tills den ska lagas och detta görs direkt från fruset tillstånd så förändras inte smaken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (1 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser