Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampodling inomhus nu över vintern  (läst 4887 gånger)

fskfhg

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Svampodling inomhus nu över vintern
« skrivet: 27 jan-17 kl 22:21 »
Hej heej, tänkte försöka ge mig på att odla lite svamp här hemma i min lilla lägenhet och frågar efter lite tips på spännande svampar! Behöver verkligen inte bara vara matsvampar då mitt egentliga syfte är mest att förstå hur svampen funkar, rent på djupet. Har plockat så mycket svamp ute i skogen nämligen och har börjat fundera om inte det finns med som möter ögonen i dem små liven.

Det och att jag inte riktigt vill kosta på mig med någon större ljusanordning som verkar krävas för andra inomhusodlingar hehe.. Så, bolla gärna över era favoritsvampar och släng gärna in en guide eller två så skulle ni vara hur hyggliga som helst! :)

/ Mvh Johan 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #1 skrivet: 27 jan-17 kl 22:55 »
Shiitake är väl den vanligaste att odla men jag vet inte hur den fungerar inomhus. Kanske du skulle ha den i badrummet i såna fall, för att ge den lite bättre luftfuktighet? Men googla lite på shiitake så kommer du hitta mycket intressant

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #2 skrivet: 28 jan-17 kl 08:28 »
Om du vill komma igång snabbt så finns det färdiga kit http://www.frokungen.se/svamp.html
dessa fungerar "inomhus"

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #3 skrivet: 31 jan-17 kl 16:15 »
Hej.
Vill du bara odla över vintern så är det nog bäst att köpa et sånt där kit, finns ju flera sorter att välja på. vill du fortsätta odla under en längre period så vill du kanske inte köpa nya kit hela tiden utan föröka själv. Det är lite svårare men funkar det också, lite pill och en del utrustning krävs. Isåfall är det kanske smart att börja med ostronskivling som har korta ledtider jämfört med t.ex. shiitake.
Men om du köper kit spelar det ingen roll, de du köper är färdiga att dra igång sin fruktsättning.
Vill du plugga lite så finns det en "svampodlarbibel" som Paul Stamets har skrivit: Growing Gourmet and medicinal mushrooms. Han beskriver hur svampar fungerar på djupet!
Lycka till

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #4 skrivet: 09 mar-22 kl 13:26 »
Shiitake är väl den vanligaste att odla men jag vet inte hur den fungerar inomhus. Kanske du skulle ha den i badrummet i såna fall, för att ge den lite bättre luftfuktighet? Men googla lite på shiitake så kommer du hitta mycket intressant

Jag vill börja odla shiitake hemma i lägenheten, men vet inte var eller hur jag ska börja. Vill ha så bra kvalitet som möjligt på svamparna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #5 skrivet: 09 mar-22 kl 18:35 »
Det är ganska enkelt. Börja med att köpa en färdig låda, bara att vattna och vänta. Googla på "odla svamp" så hittar du länkar till företag i Sverige som säljer startkit. Sedan kan du läsa på lite mera och utöka din odling ifall du känner att det är något du vill satsa på. Det finns också massor av filmer på Youtube i ämnet.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #6 skrivet: 23 sep-23 kl 16:45 »
Hur gick det?
Jag funderar på att köpa en färdig svamplåda, och ha inomhus, och vid varje skörd, skära av roten på champinjonerna och lägga dem att gro i brunnen kompost eller kaffesump. Går det att lägga i något annat? Hur är det med hygien, kaffesump ( tar svampen upp koffein? ) komposten behöver den steriliseras? Kan jag tillföra näring av hönsgödsel? Hur mycket tar svampen själv upp?

Och är det möjligt att få igång en egen odling, jag har ju även halm hemma om det skulle vara bättre att använda. Vad tror ni, har ni gjort några försök?
Hade varit kul att testa även och se om det går att få till en champinjonodling utomhus. Men jag tänkte börja så här och se.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #7 skrivet: 23 sep-23 kl 19:23 »
På 70-talet då man kunde köpa kit för svampodling till rimligare odling för egna familjen så brukade man ha svamplådan under diskbänken i mörker och bra med värme från varmvattenrören och diskmaskinen. Bara se till så att svampen hade nog med fukt.

Om man var väldigt intresserad gjorde man eget substrat av steriliserad häst eller fårdynga samt halm som packades väldigt hårt.

Vill man efter skörden ha lite bättre vitamininnehåll i svampen så lägger man den i ett soligt fönster någon timme innan tillagning, det ökar det ämne som är ett förstadie till D-vitamin som finns i svamp. Ett vanligt sätt att hantera svamp i japan.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #8 skrivet: 23 sep-23 kl 19:52 »
På 70-talet då man kunde köpa kit för svampodling till rimligare odling för egna familjen så brukade man ha svamplådan under diskbänken i mörker och bra med värme från varmvattenrören och diskmaskinen. Bara se till så att svampen hade nog med fukt.

Om man var väldigt intresserad gjorde man eget substrat av steriliserad häst eller fårdynga samt halm som packades väldigt hårt.

Vill man efter skörden ha lite bättre vitamininnehåll i svampen så lägger man den i ett soligt fönster någon timme innan tillagning, det ökar det ämne som är ett förstadie till D-vitamin som finns i svamp. Ett vanligt sätt att hantera svamp i japan.

Måste dyngan vara steriliserad och hur gör jag det? Känns ju inget fräscht och stoppa in häst och fårskit i matugnen :D

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #9 skrivet: 23 sep-23 kl 21:40 »
Sommartid går det att stoppa i svarta sopsäckar som knyts ihop och ställs ut i fullt solgass.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #10 skrivet: 23 sep-23 kl 23:10 »
Sommartid går det att stoppa i svarta sopsäckar som knyts ihop och ställs ut i fullt solgass.
Ah steriliseras det då? Ja den lär ju bli uppvärmd då. Smart tips.
Finns det något sätt jag kan fortsätta med odlingen från en svamplåda på vintern utan sterilisera jord... lådan sägs kunna ge 3-4 skördar men sen då? Jag skulle vilja testa och spara svampfötterna och se om de går att få nya svampar.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #11 skrivet: 24 sep-23 kl 05:17 »
Svamfötterna ger inga nya svampar utan det kommer av mycelet, ses som fina vita trådar/rötter i jorden, eller från sporer som sitter uppe i hatten mellan lamellerna. Lägg en hatt av en svamp på ett vitt papper så kommer du att se ett mönster av sporer.
Du behöver inte göra något mer med en köpt låda än att skörda dina svampar och se till att du håller rätt fuktighet i lådan för att få de där 3-4a skördarna. Resterna av hattar eller fötter med lite mycel runt foten kan du lägga ut efter en åkerkant i närheten där du bor så kan det om du har tur växa champinjoner efter nåt år. Lär dig att se skillnad på vitflugsvamp och champinjon bara om du plockar i naturen.

Till sommaren kan du testa att odla murklor om du är väldigt intresserad det kräver en del jobb men du behöver inte köpa något. Gräv en grop, var väldigt noga med att få upp all jord i övre lagrets 40-50 cm utan att förorena det lager som ligger närmast under. Gräv nu upp ett lager till och lägg det på plast eller papper så det hålls absolut rent från ytjorden. Lägg ner den i hålet och lägg våta tidningar över. Lägg försiktigt ner bottenlagret du tog upp ovanpå de blöta tidningarna och var lika noga med att inte få med ytjord eller skräp i den här "sterila" jorden du grävt upp. Täck med ett lager blöta tidningar och det kanske kommer att komma murklor om du har tur. Mycket hänger på hur noga man är på att få jorden "steril" från det övre lagret som innehåller mycket mikroliv och jästsvampar, bakterier och humus, mm.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Svampodling inomhus nu över vintern
« Svar #12 skrivet: 24 sep-23 kl 22:14 »
Om komposten halmen och gödseln kommer från en konventionell odling, blir svamparna då icke ekologiska?
Men om komposten kommer från ekologisk odling, blir svamparna som jag då odlar ekologiska?

Vad är skillnaden när det bara är jorden de växer i som det handlar om?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser