Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin  (läst 13970 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« skrivet: 31 okt-19 kl 12:49 »
Hej!

Eftersom vintern smyger sig på och jag har bott i lägenhet hela mitt liv fram tills i somras så dyker lite frågor upp kring vedeldningen förstås.

Förra ägaren lät installera en gammal bergslagskamin här och det kanske inte spelar så stor roll för frågan men jag undrar helt enkelt hur man ska göra med spjället, nu har vi hittills bara eldat med öppet spjäll eftersom det var vad förra ägaren gjorde tydligen, han menade på att det kunde bildas beck i skorstenen annars, eller ja, på väg upp till skorstenen kanske. Det känns ju dock slösaktigt att elda med öppet spjäll och det blir mycket påfyllningar med ved, en drös en gång i timmen mer eller mindre.

Jag läste lite instruktioner på hur man ska elda på nätet och kom fram till att när det slutat brinna och man har en fin glödbädd så kan man dra in spjället till kanske hälften. Men här förstår jag inte, för det är väl då man vill slänga på mer ved? Ska jag dra in spjället, vänta en halvtimme, öppna spjället igen för att elda den nya veden tills den bara ligger i en fin glödbädd, sedan dra igen spjället i en halvtimme - och så vidare och så vidare. Det låter minst sagt som mycket trixande för att få lite värme i huset, utan att för den delens skull röka in sig själv med giftiga gaser och skapa beck i skorstenen.

Som ni ser så är jag rätt så färsk på det här med eldning. Mina frågor är alltså, hur ska jag göra med spjället? Ska det vara öppet, eller ska jag vänta tills jag får en fin glödbädd, sedan stänga igen spjället till hälften och bara mata på med ved med ett halvöppet spjäll? Men blir det inte problem med giftiga gaser in i huset då, och att man skapar en massa beck som måste tas bort sen? Är beck nåt som sotare har svårt att ta bort?

All hjälp uppskattas stort!

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #1 skrivet: 31 okt-19 kl 17:57 »
Elda med öppet spjäll och stäng det när du eldat klart. Spjället är först och främst ett kallrasskydd så att det inte ska bli kallt från kaminen när du inte eldar.
Att du läst att man inte ska stänga helt när det glöder är för att rökgaserna måste få komma ut, för att det inte ska bli rökgasexplotion. Eldens styrka får du reglera med draget istället!

Att elda är bland det mysigaste som finns, och det är roligt att få kläm på!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #2 skrivet: 01 nov-19 kl 07:59 »
Om det bildas beck eller tjära i skorstenen så beror det på ofullständig förbränning, antingen för att man "sureldar" med för liten lufttillförsel eller för att kaminen/pannan är olämpligt gjord, så att flammorna träffar på kalla metallytor innan de har brunnit ut. Vanligt problem om man eldar ved i en apparat som egentligen är gjord för koks eller stenkol.

Har man en kamin eller motsvarande som har tendens att ge beck, så bör man använda ved av träslag som ger så lite tjära som möjligt.  Al, sälg, vide, rönn, grenar från gran är bra.  Ved som absolut inte ska användas är tall, björk, stam från gran mm.

Och kom ihåg att vad man än har för apparat att elda i, så är det fullt normalt att det tar ett par år innan man har lärt sig att komma överens med den.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #3 skrivet: 01 nov-19 kl 09:11 »
Att lägga i ny ved en gång i timmen tycker jag låter rimligt. Lite beroende på hur grova vedträn och träslag, men det är ungefär så lång tid det tar för en vedklabbe att brinna upp.

När brasan är igång och kaminen börjar bli varm kan du börja reglera tilluften så att du får en lugn och stabil förbränning. För mycket luft så åker mycket värme ut i skorstenen, för lite luft så slocknar elden (lågorna) så att det bara pyr = sot/rök/tjära.

Du lär dig efter hand, så mycket som påverkar som man måste få en känsla för. Du har en lång kall vinter framför dig att träna och lära känna din eldstad.  :D

Det finns många lägen mella öppet och stängt på ett spjäll så känn dig fram tills du hittar ett läge där kaminen får lagom med luft för att brinna stabilt.

Med spjäll menar jag ventilen som reglerar hur mycket luft som kaminen kan suga in till elden.
Har du ett spjäll i skorstenen ska det alltid vara öppet om det finns eld eller glöd i kaminen.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #4 skrivet: 01 nov-19 kl 11:37 »
Jag menade spjäll mot skorstenen kan jag förtydliga. det anser jag bara skall vara i lägena stängd eller öppet. Draget in måste man känna efter och lära sig för varje eldstad.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #5 skrivet: 01 nov-19 kl 11:41 »
Att lägga i ny ved en gång i timmen tycker jag låter rimligt. Lite beroende på hur grova vedträn och träslag, men det är ungefär så lång tid det tar för en vedklabbe att brinna upp.

När brasan är igång och kaminen börjar bli varm kan du börja reglera tilluften så att du får en lugn och stabil förbränning. För mycket luft så åker mycket värme ut i skorstenen, för lite luft så slocknar elden (lågorna) så att det bara pyr = sot/rök/tjära.

Du lär dig efter hand, så mycket som påverkar som man måste få en känsla för. Du har en lång kall vinter framför dig att träna och lära känna din eldstad.  :D

Det finns många lägen mella öppet och stängt på ett spjäll så känn dig fram tills du hittar ett läge där kaminen får lagom med luft för att brinna stabilt.

Med spjäll menar jag ventilen som reglerar hur mycket luft som kaminen kan suga in till elden.
Har du ett spjäll i skorstenen ska det alltid vara öppet om det finns eld eller glöd i kaminen.

Hehe ja jag börjar få bra med kläm på hur man startar en eld och någorlunda håller den vid liv, men det glöms lätt bort mellan blöjbyten och promenader med hunden förstås, men än så länge är ju inte kylan så bitande, jag lär mig nog bättre när det är 15 minusgrader  ute hehe. Men jag undrar när du pratar om spjället som går till skorstenen, om den alltid ska vara helt öppen? För det är egentligen det enda sättet jag kan reglera elden på i en bergslagskamin. De kanske är lite speciella då det endast är en lucka på dom utan andra spjäll än det som leder till skorstenen. All aska samlas i botten på kaminen, på samma ställe där man lägger på veden. Däremot så finns det en lock på några centimeters diameter i golvet bredvid kaminen som är ett hål ned till krypgrunden, den brukar jag har öppen när jag eldar och man kan känna hur det drar från det hålet. Kanske bör jag sätta igen det när elden väl har tagit sig bra?

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #6 skrivet: 01 nov-19 kl 11:51 »
Jag menade spjäll mot skorstenen kan jag förtydliga. det anser jag bara skall vara i lägena stängd eller öppet. Draget in måste man känna efter och lära sig för varje eldstad.

Varför behöver man ha spjället helt öppet? Inte alla har väl det om jag förstått det rätt, men det kanske inte är så bra?

Och en till fråga för den delen, jag har för närvarande 26 grader i vardagsrummet med kaminen och runt 20 grader i de övriga rummen, har ni några bra tips på hur man kan leda runt den här värmen från kaminen lite bättre? Jag tänker att en takfläkt kanske får lite fart på luften? Åtminstone skulle jag vilja få in värmen i köket som ligger i anslutning runt hörnet om kaminen med en rätt så öppen planlösning. För närvarande så måste jag brassa upp värmen till runt 25 grader i vardagsrummet för att få en lagom temperatur i rummen intill, men det kanske man får leva med när man har kamin? Jag har en luftvärmepump som gör sitt bästa med. El-element i rummen som är längre bort.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #7 skrivet: 01 nov-19 kl 15:31 »
Varför behöver man ha spjället helt öppet? Inte alla har väl det om jag förstått det rätt, men det kanske inte är så bra?

Och en till fråga för den delen, jag har för närvarande 26 grader i vardagsrummet med kaminen och runt 20 grader i de övriga rummen, har ni några bra tips på hur man kan leda runt den här värmen från kaminen lite bättre? Jag tänker att en takfläkt kanske får lite fart på luften? Åtminstone skulle jag vilja få in värmen i köket som ligger i anslutning runt hörnet om kaminen med en rätt så öppen planlösning. För närvarande så måste jag brassa upp värmen till runt 25 grader i vardagsrummet för att få en lagom temperatur i rummen intill, men det kanske man får leva med när man har kamin? Jag har en luftvärmepump som gör sitt bästa med. El-element i rummen som är längre bort.

Det finns fläktar man kan montera i väggen mellan rummen. Vet att en del har gjort egna med typ datorfläktar. Det finns och små fläktar som man kan ställa på en vedspis eller kamin som drivs av värmen som alstras och på så vis flyttar värmen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ca

  • Inlägg: 248
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #8 skrivet: 01 nov-19 kl 17:04 »
De s.k värmeförflyttare som marknadsförs är vanligtvis "badrumsfläktar" som blåser ca 60-80 kubikmeter luft/tim. Om du då har 25 grader i det varma rummet och låter fläkten blåsa in i till rummet bredvid så kommer du inte märka nån skillnad alls. På den tiden som luftvärme var vanligt i nybyggnationer, blåstes ca 120-140 kbm/timme med 50-gradig luft in i t.ex ett sovrum för att hålla det varmt . Spjället i kaminen får du mer se som ett dämpspjäll när skorstenen blir varm o draget ökar onödigt mycket. Du kan prova med lågan från en tändsticka så att det fortfarande suger in i springorna runt luckan om du är rädd att spjället sluter för tätt.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #9 skrivet: 01 nov-19 kl 17:31 »
Jag har aldrig eldat med annat än spjället mot skorstenen är helt öppet iaf.
Jag tänker att det skulle hindra draget om man stängde det, plus lite högre risk för att oförbrända brandgaser skulle bli fast i kaminen. Och sen stänga spjället när allt brunnit ut, men det vore roligt att höra fler åsikter i frågan!

Att det inte går att reglera inflödet av luft i din kamin verkar ju lite tokigt. Är det tänkt att man ska sköta det genom att öppna sotluckan lagom mycket kanske? Som jag förstått det så är bergslagskaminer oftast riktigt gamla så det kan hända att dom styrde eldens intensitet på något annat vis, t.ex. med typen av bränsle

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #10 skrivet: 01 nov-19 kl 17:53 »
För mej så är spjället det reglage som sitter i skorstenen. Draget sitter på eldstaden. Spjället ska vara öppet medan du eldar och stängas när du eldat färdigt. Draget eller dragluckan ska vara öppen när du eldar, men kan strypas så du får en lagom inte sotande brand. På min kökspanna sätter jag en tändsticka i kläm i dragluckan när elden kommit igång. För spridning av värme är en sådan där fläkt som drivs av värmen och som ställs på kaminen det mest optimala, eftersom den stannar när kaminen svalnat.
kretslopp

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #11 skrivet: 02 nov-19 kl 21:59 »
Jag har aldrig eldat med annat än spjället mot skorstenen är helt öppet iaf.
Jag tänker att det skulle hindra draget om man stängde det, plus lite högre risk för att oförbrända brandgaser skulle bli fast i kaminen. Och sen stänga spjället när allt brunnit ut, men det vore roligt att höra fler åsikter i frågan!

Att det inte går att reglera inflödet av luft i din kamin verkar ju lite tokigt. Är det tänkt att man ska sköta det genom att öppna sotluckan lagom mycket kanske? Som jag förstått det så är bergslagskaminer oftast riktigt gamla så det kan hända att dom styrde eldens intensitet på något annat vis, t.ex. med typen av bränsle

Ja det står 1858 på kaminen så den har några år på nacken. Väldigt fin, men jag hade nog gärna föredragit något nyare mer effektivt. En fin kamin kontra ett varmare(billigare) hem är ju värt att kontemplera förstås. Det är som sagt ett ventilationshål i golvet man kan öppna och stänga och jag har haft den öppen hela tiden när jag eldar, jag får nog helt enkelt experimentera med att hålla den stängd när elden väl tagit sig för att på så vis försöka ge elden lite mindre syre antar jag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #12 skrivet: 03 nov-19 kl 10:51 »
Har man inte en fabläs för rökfyllda rum kör man elda med öppet spjäll i skorstenen.
Dock kan man dra igen det till 25% öppning eller så när man har en bra glödbädd då det minskar genomströmningen.
Golvventilen du talar om är bra att ha, den gör att elden inte drar tilluften från övriga springor i huset.

För att göra störst skillnad på vedförbrukningen behöver du se till att kåken blir vindtät.
Främst genom att plocka ner fasaden och dreva och vill du ha hängslen så sätter du upp diffusionsöppen vindpapp också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #13 skrivet: 03 nov-19 kl 12:59 »
Men det är ju inte spjället du ska strypa under eldning det är draget.
kretslopp

ca

  • Inlägg: 248
SV: Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
« Svar #14 skrivet: 03 nov-19 kl 15:36 »
I äldre spisar användes rökgasspjället till att dämpa ner hastigheten genom spis/kamin när skorstenen blivit så varm att "draget" ut genom den blivit för bra. Dessa spjäll var aldrig helt täta (förutom de till öppna spisar) utan många kunde i vissa situationer i stort sett stängas helt utan att det rykte in. Dagens kaminer med tätlist i luckor mm orkar med luftinsläppet dämpa draget om det håller sig under 20-25 Pa men i extremfall kan även där dämpspjäll monteras.  Här ex på nutidens: https://www.kamdi24.de/rauchrohr-ofenrohr-130mm-drosselklappe-schwarz.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser