Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenar i/på järnkaminen=  (läst 13199 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #20 skrivet: 07 nov-13 kl 16:41 »
Eftersom sten ligger kring 0,25 kWh per ton och grad i "värmehållförmåga" så betyder det att om du staplar upp 200 kg sten runt om som stiger till 50 grader av strålningsvärmen medan du eldar så kommer de att ge ifrån sig 0,2 x 30 x 0,25 = 1,5 kWh när de kallnar. Alltså samma värme som 15 liter vatten på plattan. Eller en kvart längre eldning.

andtol

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #21 skrivet: 07 nov-13 kl 18:34 »
Jaha, det var många olika avancerade bud här för en stackars amatör. Jag väljer gärna bort vattnet för jag vet att det är hög fuktighet i huset, som är av sten.

Blir det så fuktigt av några varma kastruller med lock?

Jag brukar ha 2-3 10 liters kastruller som står på vedspisen. När de kokat upp stället jag dem bredvid och de värmer bra då också. Speciellt mycket vatten avger de inte.


Huggorm

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #22 skrivet: 07 nov-13 kl 18:38 »
Jag har problem med torr luft inomhus under vintrarna så jag provade med vattenkastruller i fjol. Någon skillnad i inomhusmiljö märkte jag inte, men mineralerna i vattnet gjorde att det som blev kvar i kastrullen blev allt gulare. Ännu idag har den kastrullen en orange ton inuti som inte går att få bort :-X

andtol

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #23 skrivet: 07 nov-13 kl 18:47 »
Men och andra sidan, min ska ersätta eldriven varmvattenberedare och tvättmaskin, så för min del lönade det sig rejält, både på lång och kort sikt.

Tvättmaskin? Kan det löna sig? Är det inte väldigt mycket arbete också?

Broberg

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #24 skrivet: 07 nov-13 kl 19:06 »
Tvättmaskin? Kan det löna sig? Är det inte väldigt mycket arbete också?

Det blev lite på köpet, för jag skippade tanken på strömdrivet vatten också. Har liksom blivit van utan.. Visst går det att lösa med maskin ändå, men det är ändå en maskin som kostar och inte håller i evigheter heller.
Och eldas ska det i vilket fall. Och så glor jag inte på lets dans och andra serier.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #25 skrivet: 07 nov-13 kl 20:13 »
Blir det så fuktigt av några varma kastruller med lock?
I min stuga blir det fuktigt i luften tom av utandningsluften när flera personer är på besök. Det är en liten stuga som är väldigt tätt byggd. Miljön är olika i olika hem. Ställer jag upp varma vattenkastruller på spisen så får jag torka fönstren efter en stund.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Broberg

  • Gäst
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #26 skrivet: 07 nov-13 kl 20:20 »
I min stuga blir det fuktigt i luften tom av utandningsluften när flera personer är på besök. Det är en liten stuga som är väldigt tätt byggd. Miljön är olika i olika hem. Ställer jag upp varma vattenkastruller på spisen så får jag torka fönstren efter en stund.

MvH
Christina G

Oj.. Tyar ens spisen få tillräckligt med luft, till att brinna bra då?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #27 skrivet: 07 nov-13 kl 20:30 »
Ni som är rädda för ånga, antingen drar ni kitteln åt sidan när den kokar eller så tar ni ett hål i locket och svetsar dit ett rör. Då blir det återloppskokning, alltså ångan kondenserar på väg upp genom röret och vattnet rinner tillbaks i kitteln. Om ni eldar hårt och det blir för snabb kokning så lägg några mynt mellan spisen och kärlet.

Även om huset är tätt så måste det finnas ventilation, både spisen och människorna behöver syre ;)

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #28 skrivet: 28 okt-19 kl 20:36 »
Nu är ju denna tråd lastgammal meniga vet att i alla fall drängen och torbjorn är en återkommande stammisar här.

Jag undrar, stämmer uträkningen att 200 kg sten skulle avge lika mycket (lite) värme som 15 min eldande?

Eller klart att det stämmer, du verkar ha ha koll på matten men det låter så lite?
Allt snack om täljsten hit och dit. Det är ju egentligen en piss i havet att kaminen har ett par ynka 50 kgs stenar på sig då?

Men klart, de borde blir varmare än 50 grader. Eller?

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #29 skrivet: 28 okt-19 kl 23:18 »
Vår täljstensugn väger runt 1400 kg och då klarar vi i princip ett hus på tre våningar, 200 kvadrat. Så om man pratar om 100 kg så ger det inte mycket.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #30 skrivet: 29 okt-19 kl 16:57 »
Har en tulikivi LU2800 (2800 kg) som kan lagra upp till 80 Kwh.(och då är stenarna innerst i eldstaden drygt 400 grader) Den avger strax efter fullföljd eldning ca 5 Kw (ung som 5 st elelement) genom ytterstenarna  De flesta braskaminer har effekter som ligger mellan 3-9 Kw och 100-200 kg täljsten runt denna blir,och bör, sällan varmare än 50 gr så de får nog enbart ses som dekor.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #31 skrivet: 29 okt-19 kl 19:27 »
Fniss då släpper i alla fall jag idén om att lägga lite mer pengar för att få 100 kg täljsten på kaminen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #32 skrivet: 30 okt-19 kl 10:34 »
Det är svårt att få en kamin att hålla kvar värmen.  Det viktigaste är att du stänger spjället när du eldat färdigt, så du slipper kalldrag.
kretslopp

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #33 skrivet: 30 okt-19 kl 11:36 »
det påstås att ett par stenar inte gör stor skillnad men jag fick rådet av flera stycken att applicera eldfast bruk i min kamin. har dock inte testat den så vet inte om det ger någon skillnad.

tog en vecka innan bruket torkade också. eller snarare stod det något sånt på manualen. 5kg tror jag det var som lätt smetades inne i kaminen.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #34 skrivet: 30 okt-19 kl 13:19 »
Stenar/lera/vermikulitplattor inuti eldstaden har i första hand som uppgift att isolera eldhärden mot omkringliggande kalla ytor, då gaserna/röken från brasan måste komma över 800 grader för att kunna slutförbrännas. I äldre kokskaminer användes åxå lera för att skydda gjutjärnet mot övertemperaturer.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stenar i/på järnkaminen=
« Svar #35 skrivet: 30 okt-19 kl 21:32 »
Samtidigt får man se upp med energiförflyttningen om man smetar på eldfast bruk i en järnkamin som inte är gjord för det. Hög temperatur och ingenstans för värmen att ta vägen, så går den ut med rökgaserna och värmer skorstenen till en (kanske) för hög temperatur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser