Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insektsdörr till bostaden  (läst 567 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
Insektsdörr till bostaden
« skrivet: 12 aug-18 kl 22:49 »
Jag har snickrat en insektsdörr till vårt hus. Den blev till lite sent på säsongen, men det blir väl fler varma somrar, med myggor, getingar och annat som flyger och far.

Entrédörren öppnas utåt mot verandan. Den nya insektsdörren öppnas inåt. Jag satte fast en extra vertikal list att fästa lyftgångjärnen i. Lämnade också en glipa ovanför, så att hela insektsdörren kan lyftas av inför vintern. Två magnetlås (som kan hålla 4 kg vardera) håller fast dörren i stängd läge.

Tröskeln var problematisk. Inte nog med att innertrösklar kan vara snålt tilltagna: vi har dessutom en (oumbärlig) ramp där för makens rullstol. Alltså ingen tröskel alls för en insektsdörr. Det löste jag genom att göra dörren en aning för kort nertill och montera dit en borstlist, på utsidan. Det fungerar.

Jag har inga specialmaskiner för att fräsa fogar. Jag gjorde enkla bladfogar för hand, och arbetade mycket med vinkeljärn, japansåg, stämjärn och andra handverktyg. Det tog sin tid. Den viktigaste ”maskinen” i det här projektet var häftapparaten för montering av det finmaskiga insektsnätet.

Jag tror att det finns många olika sätt att göra insektsskydd. Hur gör alla ni andra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser