Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  När ta ut kycklingarna!  (läst 677 gånger)

Fredrik71

  • Inlägg: 2
    • Småland
När ta ut kycklingarna!
« skrivet: 18 apr-19 kl 13:40 »
Hej!

jag ska börja med höns och så här sent kunde jag bara få tag på 10 st små kycklingar som jag får föda upp. jag undrar hur länge de behöver vara under värmelampa? Tänker att värmen ute komemr nu och de borde kunna klara sig ute efter ett tag? eller måste de vara inomhus under värmelampa i några månader? Antar att de växer fort och då blir det trångt. Om nu alla överlever. jag bor i närheten av Nässjö och Fredriksdals hönsgård säljer Bovanshöns men de som är ca 3.4 månader vara uppbokade så jag "kan komma och hämta småkycklingar" när som helst. känns spännande men jag har inte läst nånstans om olika tidsperioder och vad som behöver göras, däremot vet jag vad buren behöver innehålla samt värmelampa. tacksam för alla tips och råd!!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: När ta ut kycklingarna!
« Svar #1 skrivet: 18 apr-19 kl 17:21 »
Värmelampa brukar behövas fram till de är 5-6 veckor gamla lite beroende på vad det är för ras på dem och var de förvaras, har du dem i rumstemperatur inomhus så kan du ju tex kanske sluta lite tidigare med värmelampan.

Beroende på vad du köper för ras så blir de ju stora olika fort, är det värphybrider så är de ju vuxna mellan när de är runt 16-20v gamla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser