Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kallt klara Hedemora höns  (läst 1449 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Hur kallt klara Hedemora höns
« skrivet: 03 dec-23 kl 00:57 »
Jag har värme men när det varit minus 20 i flera dagar så klarar inte elementet att hålla det frostfritt utan det går ner till minus två grader. Kan de ta skada av det?

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #1 skrivet: 03 dec-23 kl 01:54 »
Låg temperatur anses inte vara något problem, i all synnerhet för lantraser. Dragfritt och torrt och tillräckligt med mat (och ofruset vatten...) så ska de trivas fint efter vad jag förstår.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #2 skrivet: 03 dec-23 kl 12:00 »
Oki jag försöker hålla noll till plus 2 men det går inte nu när det varit så kallt i flera veckor. Det är ovanligt kallt i år, tidigare år bara varit några dagar, en vecka som det varit runt 20 minus nu är vi nog inne på tredje veckan.
De har torrt, dragfritt, å för bra ventilation, och med maxvärme på har de 1-2 minus inomhus. Tyvärr fryser vattnet, men jag byter ofta vattnet och ger dem snö att äta för att få i sig vätska. Är det minus 10-15 så håller det 0 inne i hönshuset men kallare å kallare under flera dagar så är det svårt att hålla 0

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #3 skrivet: 03 dec-23 kl 12:15 »
Går det inte att hålla vattnet frostfritt genom att placera elementet och vattenskålen närmare varandra?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #4 skrivet: 03 dec-23 kl 19:40 »
har aldrig haft element, dom klarar det fint om det inte drar-
värmeslinga i vattenautomat är ett måste

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #5 skrivet: 03 dec-23 kl 20:40 »
Vattenautomater är betydligt känsligare än höns ;D

Friska Hedemoror far inte illa av 10-15 minusgrader. En del andra raser med stor kam och slör förfryser lätt de delarna redan under -5 grader.

Men de gillar inte minusgrader om de får välja.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #6 skrivet: 03 dec-23 kl 20:54 »
Vattenautomater är betydligt känsligare än höns ;D

Friska Hedemoror far inte illa av 10-15 minusgrader. En del andra raser med stor kam och slör förfryser lätt de delarna redan under -5 grader.

Tänkvärt!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #7 skrivet: 04 dec-23 kl 00:05 »
Ja jag vill ha några plusgrader inne hos dem men de här veckorna har varit extrema. Elementet jag har, har klarat att hålla 0 även vid 20 minus förut men det håller inte när det är 20 minus i flera veckor. Det är som att kylan tränger sig in i stallet. Men jag behöver fixa vattnet så de har vatten hela tiden

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #8 skrivet: 04 dec-23 kl 11:28 »
Höns behöver inte dricka hela tiden, det är när de ätit torrfoder de behöver vatten en timme eller två, och det hinner nytt vatten inte frysa på när det är ett par minus.

När det är kallt har våra fått vatten två gånger per dag i samband med mat och tillsyn. Det har aldrig varit rusning till vattnet.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #9 skrivet: 04 dec-23 kl 18:46 »
ja och hönsen dricker inte under natten när de sitter på pinnen. Har de vatten under de korta ljusa timmarna är det OK. Inte heller här har det varit rusning till vattnet när det kommer på morgonen om det har fryst under natten.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #10 skrivet: 04 dec-23 kl 23:03 »
Hönsexperter: kan det vara bra att  hönshuset kyls ut ordentligt ibland för att få bort lite ohyra kanske?

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #11 skrivet: 05 dec-23 kl 08:57 »
Jo, det vore nog bra om man hade ett hus mer än vad man behöver, för då kunde man rotera hönsen och få en naturlig "avlusning" (det är ju mest kvalster) under vintern. Hönsen vill nog hellre att man har isolerade hus med en grundvärme, men vi ser skillnad i kvalsterangrepp på det fullisolerade huset och de halvisolerade.

Vi har ständigt den här diskussionen i huset om djuren fryser eller ej, eftersom frun envisas med att föra över sin känsla för kyla på djuren. Än så länge har hon inte hängt upp värmelampor åt talgoxarna... Höns har givetvis ett optima när de trivs som bäst,  men framför allt våra lantraser har anpassat sig en hel del till vårt klimat, så de har ett rätt stort temperaturspann bara de får mat.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #12 skrivet: 06 dec-23 kl 10:18 »

Det som kan vara något om man är orolig, är att ge lite mer mat under de kallaste dagarna. Kyla tar energi och att äta ger värme.

Jag har ju inte fri tillgång då vi har fin miljö för råttor.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #13 skrivet: 06 dec-23 kl 20:53 »
Oki. Tack, idag var det 3 minus,jag drog igång en fläkt ett tag men det är svårt att hålla värmen när det är 20 minus ute dygnet runt. Ska bli bättre till helgen. De har fri tillgång till mat å vatten, som jag byter regelbundet nu när vattnet fryser, jag lägger även in snö,
De lägger iaf ägg i kylan.  Tänker attde borde gå in i vila snart. Men inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Hur kallt klara Hedemora höns
« Svar #14 skrivet: 07 dec-23 kl 09:01 »
De är ganska ljusberoende när det gäller äggläggningen, så har du lyset på från morgon till kväll så kanske de inte lägger av. Våra levererar inte många ägg nu. Vi har lyset på under eftermiddagen/tidig kväll, i övrigt är det solen(?) som lyser upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 5 användare (1 dolda)
Ebbe W, Stengrim, Anders Flix, Enigma

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser