Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för "måsten" på julbordet?  (läst 27014 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #180 skrivet: 02 dec-23 kl 21:06 »
Hammars bryggeri gör även riktigt god hallonsoda. Något jag är lite svag för även jag nog skippar den på julbordet.  :)

Va riktigt svag för deras krusbär men så testade jag den för nått halvår sedan , rena sockerlösningen, den va hemsk.
verkar som man förändras i vad man tycker om

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #181 skrivet: 03 dec-23 kl 15:34 »
Jag skulle gärna laga mer julmat, men det är bara jag som äter av den, så det känns lite poänglöst att göra massa olika rätter. Ingen annan vill ens smaka på de veganska varianterna. Trist!

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #182 skrivet: 03 dec-23 kl 18:28 »
Jag skulle gärna laga mer julmat, men det är bara jag som äter av den, så det känns lite poänglöst att göra massa olika rätter. Ingen annan vill ens smaka på de veganska varianterna. Trist!

Tyvärr är detta en generationsfråga. Ser samma problem här. Trots att de flesta i min släkt är  vana vid julbord sen barnsben så är det andra rätter som lockar. De yngre vill inte ha sill,definitivt inte lutfisk och ratar det mesta kallskurna. Köttbullar o prinskorv brukar dock duga men det är ju vardagsmat idag. Så det är vi äldre som äter gott medans de yngre går lös på gottebordet istället. Syns ju också i butikerna. Många varor finns inte längre då småcharkuterierna slagit igen/blivit uppköpta. Inte heller på restaurangernas julbord känner man igen sig och  alla matlagningsprogram på televisionen gäller tydligen kampen att hitta på nytt istället för att bevara traditioner. T.ex är ju Ernst en plåga för en julbordsälskare att titta på. Men det är kanske så det alltid varit ? Mitt julbord är i alla fall lika som för 70 år sedan  då mina föräldrar tog med sig sina traditioner så de flesta maträtter gjordes sedan 10-20-tal. Skillnaden är att i min barndoms jular var det mesta hemlagat då en grishalva inköptes,lutfisken las i soda o vatten,pressyltan las i press och korvar tillverkades. Hela december innan jul var faktiskt bak o matlagning. Vi kokte t.o.m knäck och mor gjorde klenäter alltid den 22:andra.Många av rätterna går inte att få tag på och ingen har tid,ork eller ens recept. Då är kanske pizzan mer lockande....

tuslus

  • Inlägg: 669
    • Medelpad
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #183 skrivet: 03 dec-23 kl 19:38 »
Å! Precis vad jag satt och funderade på. I år kan jag ju göra precis som jag vill, men det enda jag kom på var brunkål, rödkål och brysselkål :)
Kändes lite torftigt :D

Men kanske funkar med julmust till :) gillar den dom har på systemet, vet dock inte vad det är för märke.

Å tunnbröd, men det är redan bakat och klart.

Sjaunja

  • Inlägg: 5549
    • -
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #184 skrivet: 03 dec-23 kl 21:37 »
Dopp i gryta till frukost.
Janssons och enbärsdricka till middag.
Marsipangodis och glögg på kvällen.
Aladdinkartong däremellan.
Då är jag mer än nöjd!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #185 skrivet: 05 dec-23 kl 19:03 »
Jag skulle gärna laga mer julmat, men det är bara jag som äter av den, så det känns lite poänglöst att göra massa olika rätter. Ingen annan vill ens smaka på de veganska varianterna. Trist!

Jag brukar äta julmat i minst en vecka, gärna två, så brukar inte vara någon panik om det blir för mycket av något ;D (Men det mesta går åt långt innan då julmat är rätt populärt i familjen) Framför allt lådor, främst då potatis och kålrots.
Ingen människa är illegal

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #186 skrivet: 05 dec-23 kl 21:47 »
Jag brukar äta julmat i minst en vecka, gärna två, så brukar inte vara någon panik om det blir för mycket av något ;D (Men det mesta går åt långt innan då julmat är rätt populärt i familjen) Framför allt lådor, främst då potatis och kålrots.
Lika här. Hela julhelgen är det julbord. Mellandagarna annat och nyårshelgen återkommer julbordet. Sista rycket blir tjugondag Knut. Älskar julbord och för den delen det klassiska svenska smörgåsbordet.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Vad har ni för "måsten" på julbordet?
« Svar #187 skrivet: 24 dec-23 kl 10:40 »
I år blir det veganssons frestelse och en del annat smått&gott :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser