Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   inget nytt hus ska få byggasUtifallatt....  (läst 1843 gånger)

Krantzgården

  • Inlägg: 87
    • Jämtland
inget nytt hus ska få byggasUtifallatt....
« skrivet: 22 nov-10 kl 23:14 »
Hej på Er!
Jag tycker att inget nytt hus ska få byggas, utan att en vedspis och en kamin instaleras! Då kan man räcka fingret åt alla elbolag när strömmen går. Man har värme, man har kokmöjligheter, och nån ljuskälla har man väl. Bästa beredskapskälla!
Hälsningar Krantzgården

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: inget nytt hus ska få byggasUtifallatt....
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 18:46 »
Olika reglelverk har gällt för att få statligt subventionerade lån genom tiderna, på 70 talet var det bara direktel som gällde då man byggde nytt, så även delar av åttitalet. Jag vet inte hur dagens regelverk ser ut, men givet är att man borde ha tillgång till alternativ värmekälla. Troligen styrs regelverket av aktuella kortsiktiga energipriser.

Men jag anser faktiskt att man ska få installera vilken uppvärmningskälla man tycker är bäst själv. Sen blir ju boendekostnaden och marknadspriset avgörande på valet man gjort, och därmed sin egen framtida ekonomi. (Fram för individens egen vilja, jag tror inte tröga myndigheter ska välja energikälla åt den enskilde)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: inget nytt hus ska få byggasUtifallatt....
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 20:02 »
jag tänkte ha elradiatorer för grundvärme och braskaminen för att värma extra...
det godkändes inte vid nybyggnation...jag fick installera till och frånluftsvärmepump...
miljö och ventilationsaspekt eller nåt sånt....
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: inget nytt hus ska få byggasUtifallatt....
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 20:07 »
Jag tycker tvärtom att folk skall få bygga sina hus precis hur dom själva vill

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: inget nytt hus ska få byggasUtifallatt....
« Svar #4 skrivet: 04 dec-10 kl 20:09 »
Precis min åsikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 5 användare (2 dolda)
skräptanten, tuslus, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser