Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför duvor?  (läst 6360 gånger)

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
Varför duvor?
« skrivet: 27 nov-08 kl 15:44 »
Har kikat omkring lite här inne på forumen, och snubblade just över duvorna, och blev nyfiken.
Ni som har duvor, vad har ni dem till? Är det som sällskap, eller är de nyttiga djur också?
Har mest erfarenhet av de tjocka stadsduvorna som bor bredvid glasskiosken, som man brukar snubbla över... men de är ju väldigt fina! Är det klurigt att hålla duvor?

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: Varför duvor?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-08 kl 09:31 »
Har kikat omkring lite här inne på forumen, och snubblade just över duvorna, och blev nyfiken.
Ni som har duvor, vad har ni dem till? Är det som sällskap, eller är de nyttiga djur också?
Har mest erfarenhet av de tjocka stadsduvorna som bor bredvid glasskiosken, som man brukar snubbla över... men de är ju väldigt fina! Är det klurigt att hålla duvor?



jag har duvor eftersom jag tycker de är otroligt vackra! har just nu ett par helvita påfågelduvor, de är snälla, vackra och väldigt lätta att ha o göra med. har haft papegojor innan, går inte ens att järföra!
duvorna är mycket lugnare, tystare och lätta att få tama. och så oerhört vackra när de flyger! :-)
klicka på länken till min hemsida så hittar du bilder på de (lyckas inte ladda upp bilderna här...).
/Csilla
 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Varför duvor?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-08 kl 18:01 »
Är det svårt att ta hand om dem? Kräver de mycket? Jag har precis börjat med höns, och fått upp ögonen för alla fina fåglar som finns där ute...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Daniel. S

  • Inlägg: 18
  • Brevduvesport är livet
    • Västergötland
SV: Varför duvor?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-08 kl 21:14 »
Tjena

Jag har 53 st brevduvor som hobby. Det är en rolig hobby med avel på våren o sen tävlingar hela sommaren maj-aug. Nu är det vilotid o ladda för våren.

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Varför duvor?
« Svar #4 skrivet: 29 nov-08 kl 22:11 »
Jag har vita brev och blandras duvor. Jättefina. Alla frågar vad jag ska ha dem till. Svaret är att jag ska ha dem att leka Sofia med. Du vet hon i bröderna Lejonhjärta.

Å OM det skulle bli revolution så tänkte jag vara komunikationsbas. Förse "The good guys" med brevduvor...

En anledning så god som någon tycker jag...   ;D

Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Varför duvor?
« Svar #5 skrivet: 30 nov-08 kl 09:41 »
Haha, vilket coolt svar! =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Vilse

  • Gäst
SV: Varför duvor?
« Svar #6 skrivet: 30 nov-08 kl 10:28 »
jag var i ett stall o red och dom  hade vita duvor o det såg så rofyllt o vackert ut.
såg en annons om nån som hade för många vita duvor och jag slog till.
fixade till ett litet gammaldags duvslag på stolpe, ca 2 meter upp.
köpte ett stort vitt nät och hängde det över duvslaget och drog ut det som ett circus tält och slog ner elstaket stolpar för at spänna ut "tältet"
Hämtade ett antal duvor i bananlådor och släppte ut dom ine i tältet.
matade dom med majs o fågelfrö och hade et fågelbad för dom.
efter ca 6-8 veckor så tog jag ner tältet en sen kväll när dom satt inne i duvslaget.
dom flyger aldrig i skymning utan bara i dagsljus.
sen dess har jag alltid haft dom i trädgården,,dom väntar på mej varje morgon när jag kommer ut genom dörren.
dom flyger efter mej o hundarna när vi går o utfodrar hönsen och jag ger dom hönspellets.
dom sitter uppfodrande på taket til det hus där jag förvarar hönsfoder och säjer wooofff wooooof,,
dom vet at jag baar hämtar hönsfoder 6 på morgonne o efter jobbet.
om jag går ner till samma hus mit på dagen så följer dom inte med.
dom har fått bebisar ett par gånger men dom har ofta dött,,trillat ut ur boet eller bara doett fast dom varit naestan flygfärdigs,, vet inte varför.
har haft några få som blivit vuxna.
det är så vackertat titta ut genom fönstret o se dom bada i fågelbadet,,eller i hundarnas vattenskålar ute i trädgården. :)

(håller antagligen duvor lite olika mot hur ni gör efetrsom det aldrig är kallt där jag bor)

Daniel. S

  • Inlägg: 18
  • Brevduvesport är livet
    • Västergötland
SV: Varför duvor?
« Svar #7 skrivet: 01 dec-08 kl 11:19 »
Jag har duvorna i gamla vedboden som byggts om till duvslag, med utebur som dom kan vara ute i på dagarna då är dom även skyddade för hök som kan vara väldigt jobbig nu när det finns mindre med byten över vintern. Fönstret mot buren är alltid öppet så blir det kallt ute så blir det kallt inne men tror inte det bekommer duvorna nått bara mig när skiten fryser när man ska städa rent, o vattnet då men det blir bra luft inne i slaget..

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför duvor?
« Svar #8 skrivet: 01 dec-08 kl 13:28 »
Duvor verkar vara lika lättskötta som höns. Dvs, det verkar som man bara behöver se till att de har mat, vatten, ett bra hus, och inte är sjuka eller blir uppätna av rovdjur, så reder de sig själva.

Är det så, duvägare, eller finns det annat som gör dem svåra att sköta? Benägenhet att rymma eller få sjukdomar, till exempel?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Varför duvor?
« Svar #9 skrivet: 02 dec-08 kl 21:36 »
Duvor verkar vara lika lättskötta som höns. Dvs, det verkar som man bara behöver se till att de har mat, vatten, ett bra hus, och inte är sjuka eller blir uppätna av rovdjur, så reder de sig själva.

Är det så, duvägare, eller finns det annat som gör dem svåra att sköta? Benägenhet att rymma eller få sjukdomar, till exempel?

Om man nu tycker att det e "bara".... Jobb eller inte så är det ju värt det i allafall...
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför duvor?
« Svar #10 skrivet: 03 dec-08 kl 03:02 »
Om man nu tycker att det e "bara".... Jobb eller inte så är det ju värt det i allafall...

Ja, inte tar det många minuter i veckan att göra de grejerna. Har man foder- och vattenautomat och låter djuren röra sig fritt behöver de ju bokstavligt talat ingen skötsel alls en normal dag.
« Senast ändrad: 03 dec-08 kl 03:07 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Varför duvor?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-08 kl 23:25 »
Jag har duvor för att dom är så roliga att studera, dom har ett helt annat beteendemönster än hönor (såklart  ::) )
men samma gruppdynamik, fast jag upplever att det händer mer bland duvorna än bland hönsen.
Och så försökte jag lura mig själv att jag skaffade dom för att producera duvstek, men jag har inte lyckats hittills, har bara producerat duvor, inga stekar  ;)

Enda skillnaden i skötseln är att duvorna skiter djävligare (blötare och mer på väggarna) och flyger högre när dom kommer ut,
i övrigt så är dom lika lättskötta som hönsen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Varför duvor?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-08 kl 01:18 »

Och så försökte jag lura mig själv att jag skaffade dom för att producera duvstek

Känns igen!  :-[

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför duvor?
« Svar #13 skrivet: 10 dec-08 kl 09:28 »
Jag har duvor för att dom är så roliga att studera, dom har ett helt annat beteendemönster än hönor (såklart  ::) )
men samma gruppdynamik, fast jag upplever att det händer mer bland duvorna än bland hönsen.
Och så försökte jag lura mig själv att jag skaffade dom för att producera duvstek, men jag har inte lyckats hittills, har bara producerat duvor, inga stekar  ;)

Enda skillnaden i skötseln är att duvorna skiter djävligare (blötare och mer på väggarna) och flyger högre när dom kommer ut,
i övrigt så är dom lika lättskötta som hönsen.

Tack, det var det svaret jag ville ha!  :)

Jag är ett stort höns-fan, och bor just nu hos föräldrarna i ett hus i skogen, men kommer troligtvis bosätta mig i lägenhet snart. Kan duvor vara ett alternativ för stadsbor som bor i lägenhet? Ett duvslag stort nog för ett par individer borde väl få plats på en "normalstor" balkong.?

Nackdelen med det är väl att de kan skräpa ner för grannarna, speciellt om man har innergård. Och hur är det med stadsduvor i sådana fall? De är ju oftast inte lika blyga som sina skogslevande släktingar... Finns de risk att de kommer och hälsar på i duvslaget, stjäl mina duvors mat, parar sig med dem eller rentav driver ut dem ur slaget?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Varför duvor?
« Svar #14 skrivet: 11 dec-08 kl 20:59 »
Finns viss risk att du inte blir så populär bland grannarna, om dom inte är nyhitflyttade turkar och syrier som redan är vana vid att grannarna håller duvor, men hur troligt är det?
Förlåt att jag är en sån glädjedödare.
Men annars är det väl rätt vanligt att hålla skrattduvor eller diamantduvor inomhus i bur? dom är ju lite mindre.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför duvor?
« Svar #15 skrivet: 12 dec-08 kl 16:22 »
Men annars är det väl rätt vanligt att hålla skrattduvor eller diamantduvor inomhus i bur? dom är ju lite mindre.
Saken är den att jag tycker det känns lite fel att hålla djur i bur.  :-\ Frigående höns kan ju sticka tillbaka till ursprungslandet Indien om de känner för det, men väljer att stanna på tomten och sova i hönshuset av fri vilja. Därför känns det inte lika elakt att ha höns. På samma sätt resonerar jag med duvor.

Nu menar jag absolut inte att alla burfåglar trivs dåligt. Det finns säkert folk som sköter om sina papegojor så bra att de är minst lika lyckliga som de hade varit i djungeln. Men jag tror inte att jag skulle ha tid, ork eller plats för ett sådant engagemang.
« Senast ändrad: 12 dec-08 kl 16:26 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Varför duvor?
« Svar #16 skrivet: 15 dec-08 kl 22:53 »
Förvisso behöver man inte hålla dom instängda i buren, men dom är ju fortfarande instängda i en lägenhet så jag förstår principen.
Ju större utrymmen, desto roligare djurhållning! :D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Varför duvor?
« Svar #17 skrivet: 19 jan-09 kl 19:12 »
Jag skaffade duvor för herrans massa år sedan och det vare bara för att jag hittade en skadad eller utmattad brevduva.

Tyckte det var så himla trevligt med dom, dom skapar en trevlig atmosfär runt gården med sitt kuttrande och flygande. Dom är enkla att ha och sköta, tåliga till barn också, har man dom tama kan man sitta och mata dom i handen när man är i trädgården. Överskottet går till hushållet och det kan bli en hel del.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser