Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aloe vera  (läst 3972 gånger)

Storemor

  • Inlägg: 13
    • Västmanland
aloe vera
« skrivet: 19 jan-11 kl 13:58 »
Är det någon som kan tipsa mig om vad jag ska göra med min aloe vera som bara sätter nya skott hela tiden. Kan man göra salva eller liknande?

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: aloe vera
« Svar #1 skrivet: 19 jan-11 kl 18:00 »
Hello på dig

Det jag använder aloe mest till är brännsår, solsveda (jätteaktuellt eller hur  ;) ) eller självsprickor.
Skär av ett blad och kläm ut geggan. Akta ögonen bara, det svider.
Vet inte om nåt recept på nån salva, men det finns säkert...
Det finns ju hur mycket aloeprodukter som helst att köpa, allt från juice till shampo.
Kolla på tex shenet.se om där kanske finns nåt recept.

Lycka till med salvkokandet.
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: aloe vera
« Svar #2 skrivet: 19 jan-11 kl 18:26 »
Om du inte har användning av den som hudprodukt eller hårgele kan du göra juice. Det smakar inte så gott men ska tydligen vara väldigt nyttigt =).
//Lina

sara.b

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: aloe vera
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 10:04 »
Visst går det jättebra att göra salva på den. Jag använder mig av bivax och någon form av kallpressad olja. Bivaxet smältes i vattenbad tillsammans med oljan och sist tillsätter man de olika växterna man vill ha i. Läs på lite om andra läkeväxter så kan du få en riktigt bra och läkande salva. (Tänk på att inte pressa ur bladen på aloeveran utan skär bort det yttersta med kniv och kör det sedan i mixern så får du ut maximalt av den.) En sida där du kan hitta lite olika recept och köpa tillbehör är crearome.se.
Lycka till!

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: aloe vera
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 17:02 »
Enklaste är kanske att öppna den med ett snitt och skrapa ut gelén och hacka och blanda ner i juice eller smoothie, det är förskräckligt nyttigt.  :)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: aloe vera
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 15:17 »
Enklaste är kanske att öppna den med ett snitt och skrapa ut gelén och hacka och blanda ner i juice eller smoothie, det är förskräckligt nyttigt.  :)

Jag såg på ett tv program att den där vita strängen/gelen i mitten är farlig :/
Att den till och med kan orsaka exem och allergisymptom.
Nån som vet om det är sant?

Alla mina aloe vera plantor bara dör :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare (1 dolda)
reimersro, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser