Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hästvagn  (läst 6946 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Bygga hästvagn
« skrivet: 18 dec-10 kl 12:26 »
Nu har vi tröttnat på att leta på nätet efter en praktisk vagn så till våren bygger vi en egen. Frun ska på svetsutbildning hos sin far och jag har börjat skissa på utformningen. Vagnen ska användas till hö- gödsel- virke- och vedtransporter, främst på väg och vallar men ska också tåla en försiktig vända in i skogen.

Letar man hjulaxlar på skroten eller går det att få tag på annat sätt?
Finns det bilmodeller som lämpar sig bättre än andra att plocka sönder för det här ändamålet eller ska man kanske ge sig på en husvagn?
Är jag på helt fel spår? :) Kanske tar man bara 4 gamla fälgar och svetsar fast i rejäla rör?

Som ni kanske märker är mina mekanikkunskaper i det närmsta noll men får vi bara rätt på själva hjulen och upphängningen så kommer jag säkert lösa resten galant.
Fotot visar den typ av vagn vi tänkt oss.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga hästvagn
« Svar #1 skrivet: 18 dec-10 kl 13:51 »
Man åker till skroten och ber att få köpa bakaxlar till en framhjulsdriven bil.
Allra helst skall dessa vara bladfjädrade, givetvis vill du ha bladen oxå.
Däcken skall vara så höga som möjligt och gärna smala för minsta rullmotstånd
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Bygga hästvagn
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 14:43 »
Och då sitter själva axeln fortfarande fast i någon upphängning som man sen skruvar fast i underredet till vagnen eller måste man fixa ihop något själv. (Känner att jag är ute på jävligt djupt vatten nu).

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga hästvagn
« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 14:59 »
Jepp. Man tar 2 balkar av något slag som man bygger en ram av.
I ramen fäster man det som skall bli bakaxeln.  Framaxeln skall sitta på på en vändkrans.   Man kan ganska enkelt ta 2 5-10mm pålar som man förbinder med en kraftig bult. Den ena skall svetsas i ramen och den andra i framkärran. För att det skall svänga lätt så borrar man och gängar för fettnipplar i plåten.

TItta på denna bilden så tror jag du förstår vad jag menar. 

Ta dig ut till en lantbrukare och titta på dennes traktorvagnar och bilda dig en uppfattning om vad du vill bygga..   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Bygga hästvagn
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 15:11 »
Ok. Tack Skogsvilde. Får nog lyda ditt råd och krypa under några kärror och se hur det hela sitter ihop.

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Bygga hästvagn
« Svar #5 skrivet: 19 dec-10 kl 10:19 »
Vi hade en gammal bladfjädrad packvagn som vi satte gamla saabaxlar på istället för de breda träjulen. Den funkade utmärkt men nu finns varken vagnen eller nordsvensken kvar.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bygga hästvagn
« Svar #6 skrivet: 20 dec-10 kl 22:03 »
Ett bra tips är som skogsvilde skriver bakaxlar från en bil med bladfjädrar bak.

Min åsikt är att gamla bakhjulsdrivna volvo 340/360 är jättebra. Finns gott om dom på bilskrotar, kan förmedla sådana om du vill ha.
 
Rätt kraftig bladfjäder som ändå är smidig, fina trumbromsar som kan manövreras med hydralik eller en vajer. Och ett extremt vanligt bultmönster (4 x 100 mm) som finns på massor av bilar och finns mellan 12 och 15 tums storlek på fälgen.
Dessutom är fälg-centrumhålet på så litet som 52 mm (om jag minns rätt..) så nästan alla andra bilars fälgar passar då alla andra bilars fälgar har större centrumhål än så.

Drivaxlarna till bakhjulsdriften skruvas bort innan köp så är det billigare och mera praktiskt :)


Kuligt att bygga själv!!
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

pålle

  • Gäst
SV: Bygga hästvagn
« Svar #7 skrivet: 20 dec-10 kl 22:25 »
 Om du  du vill vagnen till att även köra i skogen så ska du inte ha fjädrar på vagnen den mest användbara vagnen är så kallad lur stångs vagn  där kan du ha lösa flak till av diverse storlekar  och utseende eller utan då du kör ved .   

cowboy

  • Inlägg: 45
SV: Bygga hästvagn
« Svar #8 skrivet: 24 mar-12 kl 15:19 »
Jepp. Man tar 2 balkar av något slag som man bygger en ram av.
I ramen fäster man det som skall bli bakaxeln.  Framaxeln skall sitta på på en vändkrans.   Man kan ganska enkelt ta 2 5-10mm pålar som man förbinder med en kraftig bult. Den ena skall svetsas i ramen och den andra i framkärran. För att det skall svänga lätt så borrar man och gängar för fettnipplar i plåten.

TItta på denna bilden så tror jag du förstår vad jag menar. 

Ta dig ut till en lantbrukare och titta på dennes traktorvagnar och bilda dig en uppfattning om vad du vill bygga..
var är bilderna ?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygga hästvagn
« Svar #9 skrivet: 20 apr-12 kl 08:48 »
Det undrade jag också - tills jag fick syn på datumen!  Då förstod jag att intresserade måste fråga på nytt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare (2 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser