Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Penslar till bra pris  (läst 1350 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Penslar till bra pris
« skrivet: 18 sep-18 kl 01:01 »
 :D...Man har ju som sagt som dom flesta andra målat i herrans många år och därmed dragit på sig kunskap...Som man vill dela med sig...Vill man ha ett bra penselset så köp julas typ hardhead för ca 40 kronor...Penslarna med naturborst...Hur bra som helst...Själv är jag inte förtjust i syntetborstpenslarna... som sagt penslar är viktigt...Hade en dyr pensel för rödfärg...borsten lossnade från skaftet...Några feta skruvar löste problemet...Dyrt är inte alltid bäst...Julas penslar är ett klipp...väldigt förtjust i dom....

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Penslar till bra pris
« Svar #1 skrivet: 18 sep-18 kl 11:56 »
Dock bör man komma ihåg att penslar av naturborst (liksom allt annat tillverkat av hår, t ex ylletyger) inte tål alkalisk (basisk) miljö.
De blir inte långlivade om man använder alkaliska saker (lut, soda, vissa sorters såpa, etc) för penseltvätt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Penslar till bra pris
« Svar #2 skrivet: 19 sep-18 kl 23:37 »
 ...Brukar ju stå tips om att lägga lite diskmedel på penslarna efter tvätt....Kanske inte så najjs då...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Penslar till bra pris
« Svar #3 skrivet: 20 sep-18 kl 08:05 »
Modernt handdiskmedel brukar vara neutralt eller lite lätt surt, så det går säkert bra för penslarnas del. pH-värdet brukar stå bland det finstilta på etiketten.  Däremot är maskindiskmedel starkt alkaliskt.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Penslar till bra pris
« Svar #4 skrivet: 21 sep-18 kl 10:24 »
Jag impuls-köpte 10 penslar på Jula 50 kr. Olika storlekar. Men jag har inte provat dem än. några strån lossade väl när man drog i dem. Ska prova de små för fönstermålning. Om det nu funkar med strån som inte kommer från ett djur. I princip så billiga att man kan kasta dem när man målat klart. Ska i alla fall testa dem.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Penslar till bra pris
« Svar #5 skrivet: 25 sep-18 kl 17:42 »
Nja, 39.95 kr var det när jag kollade på jula-kvittot. För de där 10 penslarna. Den näst minsta snyggade jag till med en sax ock sen målade jag 2 fönster med linoljefärg. Gick i ett nafs utan större problem. Fast jag borde klippt penseln lite spetsigare. eller om jag ska testa rakapparaten på den. Jag slafsade lite utanför med färgen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Penslar till bra pris
« Svar #6 skrivet: 25 sep-18 kl 18:38 »
Det finns två olika 10 pack på Jula, en med svart skaft och en med ljust skaft.
Vilken köpte du?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Penslar till bra pris
« Svar #7 skrivet: 25 sep-18 kl 23:10 »
 :D...Jag har dom med lite svart på skaftet...Lite gulaktig borst...Har fyra penslar på gång  :D...Ingen släpper strån...Som kan bli en mardröm  :o.... Bara å måla på...Nice att måla.. Lugnande  :D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Penslar till bra pris
« Svar #8 skrivet: 26 sep-18 kl 08:32 »
Båda har svart på skaftet, var det någon av de här?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Penslar till bra pris
« Svar #9 skrivet: 26 sep-18 kl 12:55 »
 :D....Översta bilden stämmer med penslarna jag har...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
ärt, xaelanar, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser