Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  " Norsk skogkatt?"  (läst 18530 gånger)

Gröfre Slissing II

  • Gäst
" Norsk skogkatt?"
« skrivet: 05 feb-07 kl 09:18 »
God morgon!  Jag samtalade för ett par år sedan med en dam som hade en katt vilken sades vara "norsk skogkatt".  Är detta en speciell ras?  Vidare nämnde hon att just dessa katter är speciellt klättringsbenägna och tycker mycket om att klättra !  Är detta riktigt? Roligt att få veta! Har under så gott som hela min levnad haft katter av blandras, och har alltid tyckt att katter är fantastiska!  Hälsningar!  G.S II
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 07:47 av Petter B »

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:" Norsk skogskatt?"
« Svar #1 skrivet: 05 feb-07 kl 09:25 »
Katter är favorit hos mig också (har dock inga för tilfället).

Jag är ingen kattexpert så ni andra får fylla i med mer info.
Norsk skogskatt är en egen ras och verkar vara ganska poppis. Tycker var och varanan blandraskatt har Norsk skogskatt i sig  :o

Har för mig att dom har en extra klo som sitter en bit upp på benet (och felvänd) som gör att dom klättrar bättre än andra katter.
Ett annat signalement är tofsarna som sitter på öronen. 8)
/Attis

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:" Norsk skogskatt?"
« Svar #2 skrivet: 05 feb-07 kl 10:26 »
Hej Gröfre Slissing II!
Får jag börja fråga med var ditt namn kommer ifrån? Det har jag ofta undrat!

Ja, Norsk Skogskatt är en egen ras. Jag har en renrasig norsk skogskatt som heter Dixie. Han är åtta år gammal. Som du ser på bilden har han lite halvlång päls och en mycket yvig svans. Det är en sommarbild; på vintern blir pälsen ännu tjockare. För tillfället har Dixie en enorm päls och ser mycket ståtlig ut.

Som Attis just skrev så har skogskatter har dessutom tofsar på öronen (det syns kanske också på bilden). De brukar ha en ganska rak och lång nos vilket ger dem ett stiligt ansikte. Vissa skogskatter har extra klon men inte alla; och jag tvivlar på att den är till för att kunna klättra bättre - den verkar mest sitta i vägen. :-\
Skogskatter är ofta större än vanliga katter, speciellt hanarna. Dixie väger drygt 7 kilo.
Det stämmer också att de gillar att klättra i träd, det gör Dixie ofta och gärna :) och det passar därför bra att jag har en liten skogsgård. :)

Skogskatter är ofta lugna till temperamentet, mycket sociala och trevliga. :D Korsningskatter mellan skogskatt och bondkatt brukar också bli mycket trevliga. En del är långpälsade och ser ut som skogskatter, medan andra får kort tät päls och ser ut som vanliga bondkatter. Vi har förutom Dixie två korsningskatter, Max och Morris, två halvstora slynglar på ett halvår. De är båda korthåriga men också mycket fina och trevliga.

Om du googlar på "Norsk Skogskatt" (eller Skogkatt som vissa skriver) så hittar du säkert massor med information och länkar till avelsföreningar. Det där med rasstandard är jag inte så insatt i ;)

Hälsningar från Spraka  och Dixie
« Senast ändrad: 05 feb-07 kl 10:27 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:" Norsk skogskatt?"
« Svar #3 skrivet: 05 feb-07 kl 12:29 »
Hörde av en domare en gång att den där omtalade extra klon är ett diskvalificerande fel  som inte raskattuppfödarna vill ha i sin avel.

I övrigt tycker jag att norsk skogkatt är en mycket trevlig ras  :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:" Norsk skogskatt?"
« Svar #4 skrivet: 06 feb-07 kl 13:42 »
Vilken maffig katt du har, Spraka!  :D Skogisar verkar vara jättefina katter, både till utseende och temperament. Har bara träffat en som hastigast.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:" Norsk skogskatt?"
« Svar #5 skrivet: 06 feb-07 kl 13:58 »
Vi föder upp norska skogkatter sedan ca 10 år. Se http://www.restless.se/.

Notera stavningen. Norsk skogkatt. Inte skogskatt.

Extra klor är en defekt som man varken får eller bör avla på. Det är inte vanligare på norsk skogkatt än någon annan ras.

Däremot är katterna förstås sociala och trevliga, men det är de flesta raskatter. Raskatter brukar iaf seriösa uppfödare avla på temperament, dvs sura och aggresiva djur används inte i avel. Därmed blir det inte grannskapets suraste och aggressivaste hane som är pappa, vilket händer ibland med "bondkatter". Man kan säga att en katt får sin pappas temperament och sin mors beteende.

Men det finns alltid undantag.

Rasen är ganska storvuxen. Våra minsta honor är större än de flesta bondkatter, på bordet ligger nu en halvårsgammal honkattunge på 3.2 kg och sover. Vår största hona väger 7 kg (kastrat, vägde 5.5 innan hon kastrerades). Vår hane väger 6.5 vintertid och 4.5-5 sommartid. Övriga honor vi har väger runt 4 kg. De växer till ca 3 års ålder, efter ca 1.5 år är det mest bredd och muskulatur som fortsätter växa.

Bra jägare. Alla katter vi sålt till sällskap och utegång fångar både gnagare och fåglar. En som flyttade till sjötomt kommer hem med fisk. Vi har två kastrater som fått börja gå ute nu när vi bor som vi gör, och de tar gnagare och äter upp så det står härliga till. Även (minst) en vessla har fått stryka med. Första veckan kom den ena kastraten bara in för att dricka vatten, åt ingen mat alls utan livnärde sig på möss.

Har också en viss fördel i slagsmål med korthåriga katter som är ovana vid semilånghår. Motståndaren biter i pälsen och får stå och spotta päls istället för att orsaka skada.

Riktig norsk skogkattpäls är tvåskiktad, dels vattenavstötande långa täckhår, och dels en lös värmande underull. Kan vara ute i ösregn utan att bli det minsta fuktig in på kroppen. Skräp brukar trilla loss från pälsen när den torkar.

Gillar som de flesta katter att klättra, men det är individuellt.

Priset varierar med uppfödare och linjer och kvalitet. Oavsett pris så är kattuppfödning alltid en förlustaffär. En avelskatt kostar under sin livstid minst 50 000:- bara i mat, sand, vaccinationer och försäkringar. Tillkommer allt annat. Gäller egentligen alla katter. Med tanke på att en kattunge kostar runt 3000:- att föda upp, så måste en hona föda 100 kattungar om hon skall gå runt under sin livstid och de säljs för 5000:-

Hobby kallas sådana svarta hål som kattuppfödning.
« Senast ändrad: 06 feb-07 kl 14:01 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:" Norsk skogskatt?"
« Svar #6 skrivet: 07 feb-07 kl 16:45 »
Extra klor är en defekt som man varken får eller bör avla på.

Ett litet stickspår: För en del år sen var det en kvinna i USA som "skapat" en ny ras genom att bara avla på katter med just den defekten. Avkomman fick framtassar som var tillbakabildade och de hoppade fram som kängurur, ungefär... De var sååå söta och led inte alls... >:(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Alpha

  • Inlägg: 477
  • Skjut inte vargarna
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #7 skrivet: 07 feb-07 kl 17:03 »
Hej.

Men vilken stilig katt, Spraka. Han ser himla 'go' ut. En sån man bara vill klappa.

Vi hade en norsk skogkatt några år. En dag kom det en mager och sliten katt gående utanför vårt radhus. Han var smutsig och rufsig i pälsen, tovig liksom. Både min mamma och jag tyckte fruktansvärt synd om honom. Han fick lite kattmat och mjölk, som han kastade i sig. Vi Förstod att han blivit övergiven, stackarn. Och sånt gillar jag INTE! >:( djurvän som jag är. Har var rädd och skygg men efter några veckor vågade han sig in i köket och fick mat. Sedan lade han sig på en stol och vilade. Efter ytterligare veckor var han stor och frisk som de flesta i den rasen med fin, mjuk päls. Tyvärr litade han inte riktigt på människor. Han hade ett mycker starkt revirtänkande. Jagade alla andra katthanar på flykten, de hade inget att säga till om.
Han finns inte längre, vår Putte, men jag tyckte i slutändan att det var en fin katt. Mycket personlig.

Alphaville
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #8 skrivet: 07 feb-07 kl 18:34 »
Tack Nettus och Alphaville för komplimangerna om Dixie!  :) :)
Ja, han är en riktig "gosekatt", såå trevlig och social och han charmar alla som kommer hit. Och så är han mycket klapp- och gosvänlig! ;D

Vi har haft honom i många år och vi bara avgudar honom. Larso berättade att dessa katter även är bra jägare, och det stämmer på pricken på Dixie också. Låt er inte bedras av det gulliga utseendet, den här mjukisen är en riktig duktig jägare! Det blir många sorkar och skogsmöss på en sommar, tack och lov inte lika många småfåglar. :-\

I somras hade jag min bror och hans familj på besök. De har en egen liten stuga i min skog, och där satt de en kväll ute och åt kvällsmat. Min svägerska hörde ett konstigt knakande ljus, och när hon tittade omkring fick hon syn på Dixie som gjorde dem sällskap bredvid matbordet medan han vällustigt knaprade i sig en nyfången mus, med huvudet före ;D ;D Haha, till saken hör att hon är en riktig stadsbo som inte är direkt van vid såna företeelser! Vi skrattade gott när vi fick reda på det.

Nu märkte Dixie att vi pratade om honom; han hoppade upp i mitt knä och spinner, stryker sig mot min hand och hindrar mig från att skriva mer - rätt svårt att röra sig obehindrat med 7 kilo kelsjuk katt i knäet :)
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 18:37 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #9 skrivet: 07 feb-07 kl 22:31 »
"Med tanke på att en kattunge kostar runt 3000:- att föda upp, så måste en hona föda 100 kattungar om hon skall gå runt under sin livstid och de säljs för 5000:-"

Så sant, och en vanlig strykarkatta som är osteriliserad kan få upp till 120 (etthundratjugo!) ungar under sin livstid. Det går inte att hitta goda hem åt alla :P
Men så är det med ideellt djurskyddsarbete :(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #10 skrivet: 07 feb-07 kl 22:58 »
Dixie kostade 500 spänn  ;)  - kompispris ;) men jag tyckte ändå att det var mycket pengar för en katt, för åtta år sedan dessutom. 5.000 kr för en raskatt skulle jag aldrig ge. Fast kanske ändå, om det hade varit Dixie ;) ;D  - han är verkligen värd sin vikt i guld!  :D  :-*
Why be normal when you can be yourself?

Nina W

  • Inlägg: 4013
    • Värmland
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #11 skrivet: 09 feb-07 kl 07:46 »
Skogkatter -olika i tempramentet och pæls

Nu har jag bara en katt, Såfin. Hælften skogis och "purrfekt".
Hon ær en min mening perfekt. Kelig, jagar massor och ær lite lagom
avvaktande mot fræmmande. Men jag hade hennes renrasiga mamma
och hon hade ett lite væl starkt revirbeteende. Hon jagade min førsta katt
på flykten då hon fick ungar! Førsta gången kom han tillbaks då
ungarna var utflugna och hon coolat ned, andra gången inte.
Hon jagade upp grannkatterna i træden och gjorde sig kænd...
Mot folk var hon dæremot hur trevlig som helst.
Jag har førtått av andra att stark revirkænsla inte alls ær ovanligt, men
det ær något uppfødare førsøker avla bort.

En del skogisar får lætt tovor, andra inte. Om man tænker på att de hærstammar
från vilda katter i Norge så måste man førstå att en vild katt inte skulle klara sig
 om pælsen filtade ihop sig.
Dom har fet, vattenavstøtande pæls  och jag kan inte førstå varfør man
måste bada katten och tvætta bort det feta om man vill stælla ut!
Klart den blir fluffig och fin, men det ær ju rasotypiskt!!!

Enda nackdelen jag kan komma på med min kæra Såfin ær att då hon
fæller så kliar det och då rullar hon sig øverallt. Sedan kilar hon in och
ruskar av sig och tvættar sig... Hon har kattlucka och kilar sækert ut och
in tjugo gånger om dygnet så det kan bli rætt "bøsigt".

Men ær bondkatterna utrotningshotade? Den ækta lilla gråmånsen som
regerade i ladugårdarna førr?! Den finns renavlad som Eoropé men det
blir væl ændå inte detsamma?

« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 07:47 av Nina W »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #12 skrivet: 09 feb-07 kl 09:10 »
"Med tanke på att en kattunge kostar runt 3000:- att föda upp, så måste en hona föda 100 kattungar om hon skall gå runt under sin livstid och de säljs för 5000:-"

Så sant, och en vanlig strykarkatta som är osteriliserad kan få upp till 120 (etthundratjugo!) ungar under sin livstid. Det går inte att hitta goda hem åt alla :P
Men så är det med ideellt djurskyddsarbete :(


I vanlig avel av norsk skogkatt kanske en avelshona får 20-30 ungar under sin livstid.

Vad gäller de som inte har råd att betala 5000:- för en raskatt så är det väl OK, ingen tvingar någon att ha en raskatt, men med tanke på att mat etc kostar 5000+ om året, och att ett besök hos veterinären kan kosta upp till 15000:- (benbrott, försäkring kostar 500-1000:- om året, teckna. Ett vanligt blodprov vid sjukdom går lätt på upp över 2000:- hos veterinär, så försäkring lönar sig oftast) så är det kanke bäst att inte skaffa katt alls i så fall.

Finns väl ingen anledning att tvätta en norsk skogkatt inför utställning, om den inte är smutsig. Pälsen skall som sagt inte vara mjuk och fluffig, utan sträv.

Som jag skrev, en bra skogkattpäls är självrengörande när den torkar. Tyvärr finns det de om avlar på fel sorts päls, av okunskap eller brist på erfarenhet låter jag vara osagt.

Skogkatten kom till Norden med nordmän i österled under den sk vikingatiden. Långhåriga katter har sitt ursprung i Turkiet och Persien, dvs "angora". Sådana katter följde med hem som skeppskatter, och etablerade sig snabbt i vårat klimat pga sin överlägsna päls. Följde även med till Island och Grönland, och från Grönland på expeditioner till Vinland, dvs Nordamerika. I den regionen hittade man sedermera det som kallas Maine Coon, så kallat för man trodde att det var en tvättbjörn först, som alltså är en ättling till skogkatten men med 1000 års egen utveckling. Som allt annat "over there" så blev den lite mer big än i Europa:-)

Iaf så gick skogkatten tillbaka i Norden iom att katter fick börja sova inomhus i stugvärmen, och konkurrensfördelen förvann, men har nu räddats i avlad form.
« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 09:12 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #13 skrivet: 09 feb-07 kl 11:00 »
Men ær bondkatterna utrotningshotade? Den ækta lilla gråmånsen som
regerade i ladugårdarna førr?! Den finns renavlad som Eoropé men det
blir væl ændå inte detsamma?
Det man kallar bondkatt eller huskatt är ingen ren ras, utan korsningar av allt möjligt. Däremot är europeisk korthårskatt en egen ras som det inte finns så många renrasiga katter av längre. Hm, det kan förstås vara annorlunda idag, det var ett tag sen jag läste detta.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nina W

  • Inlägg: 4013
    • Värmland
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #14 skrivet: 09 feb-07 kl 16:34 »
Huskattena førændras...

Som tidigarepåpekats så finns det orækneliga katter som min Såfin nuførtiden,
som ær hælften eller så skogkatt. Tycker också det blivit mycket vanligare æn førr med andra
 korsningar. Gamla tiders huskatter såg mest ut som europskt korthår.
Små, randiga eller tabbyfærgade, oftast grå/bruna eller svart-vita...
Enligt mina førældrar så fanns det inga røda eller helbelgie katter.
« Senast ändrad: 09 feb-07 kl 16:35 av Nina W »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #15 skrivet: 12 feb-07 kl 11:29 »
Här är det sorg och gråt. För 17 dagar sedna hade vi två katter som var hälften skog(s)katt, hälften bondkatt (men inte släkt). Den ena avlivades p g a bröstcancer för två veckor sedan. Den andra är stel i höfterna, har svårigheter att gå nerför en trappa, och orolig, så vi misstänker att inte han heller har så långt kvar. (är 16 år.) I förra veckan var han fast på en höjd i vår tröskelänga så jag fick hämta honom med stege! Bägge var exemplariska jägare i sin glans dagar och barnen är förtvivlade och min man med tror jag. Spraka, du träffade väl alla våra katter? Nu är det bara slyngeln Pontus som är i fin form...
Vår familj i dag:
 :'( :'( :'( :'( :'(

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #16 skrivet: 12 feb-07 kl 11:46 »
Mis, eller Sigyn som hon egentligen heter. Korthårdig trots att hennes mamma var långhårig. Ser inte särskilt norsk ut. (hoppas nu blden inte blir ett frimärke...)
EDIT: hette
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 14:44 av Gryning »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #17 skrivet: 12 feb-07 kl 11:48 »
Loke i slutet av januari:

Eulalia

  • Gäst
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #18 skrivet: 12 feb-07 kl 12:00 »
Mis, eller Sigyn som hon egentligen heter. Korthårdig trots att hennes mamma var långhårig. Ser inte särskilt norsk ut. (hoppas nu blden inte blir ett frimärke...)


ett jääävligt stort frimärke isåfall  ;D
Gulligt när de myser med tungan utanför  :)

Bidrar med en av morsans katter, fin mix mellan "norsk" & bonnkatt :-)
Denna är från förra sommaren, har flyttat hemifrån nu
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 12:07 av Eulalia »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:" Norsk skogkatt?"
« Svar #19 skrivet: 12 feb-07 kl 12:45 »
OJ OJ OJ Eulalia, den ska jag försöka hålla tyst om för barnen... men det blir svårt, så söt som den var... de tycker det är alldeles för lite med EN katt, vill genast ha fler! (Och Loke klarar sig kanske ett tag till.. han gick ut!  :o ??? :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
Jens Forslund, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser