Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörspis av plåt, sandfylld. Göra av oljefat.  (läst 3395 gånger)

micwi77

  • Inlägg: 6
    • Medelpad
Rörspis av plåt, sandfylld. Göra av oljefat.
« skrivet: 27 nov-15 kl 16:05 »
Jag har sett att det finns "kakelugnar av plåt" där delar sätts ihop och sedan fyller man utrymmet runt om med sand. Lika bra som en kakelugn men inte lika kännslig.
Eftersom jag tycker det är kul har jag börjat fundera på om det skulle finnas något hinder att göra en sådan av två oljefat monterade på varandra med en eldstad av corten klädd med eldfast tegel och ett rörsystem likt en kakelugn. Ett bekymmer är ju så klart det estetiska med oljefat. Det går att kakla på plåt men kommer det att funka när temperature skifftar? Ett alternativ är ju att man döljer vissa delar av oljefaten med andra typer av utsmyckning. Någon som har idéer?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Rörspis av plåt, sandfylld. Göra av oljefat.
« Svar #1 skrivet: 27 nov-15 kl 18:56 »
Hej du! Varför inte måla faten?? Hade ju vart riktigt fränt med ett BP fat eller liknande.Om du gör en kamin i corten och sen gör ett rörsystem så du kan fylla med sand.Jag skulle tro att du får kolla bjälklaget så rörspisen inte hamnar i källar`n.

Rodgar Den Frie

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Rörspis av plåt, sandfylld. Göra av oljefat.
« Svar #2 skrivet: 05 apr-24 kl 13:28 »
Jag har sett att det finns "kakelugnar av plåt" där delar sätts ihop och sedan fyller man utrymmet runt om med sand. Lika bra som en kakelugn men inte lika kännslig.
Eftersom jag tycker det är kul har jag börjat fundera på om det skulle finnas något hinder att göra en sådan av två oljefat monterade på varandra med en eldstad av corten klädd med eldfast tegel och ett rörsystem likt en kakelugn. Ett bekymmer är ju så klart det estetiska med oljefat. Det går att kakla på plåt men kommer det att funka när temperature skifftar? Ett alternativ är ju att man döljer vissa delar av oljefaten med andra typer av utsmyckning. Någon som har idéer?
Hej! Mycket intressant! Jag funderar också på att bygga en rörspis av järnrör. Ser också som du framför mig oljefat som är fyllda med sten och sand, även kallstaplade eller murade stenar runtomkring och på toppen utanpå oljefatet för magasinering av värmen. Vad jag är intresserad av är hur rörsystemet ska dimensioneras och dras. Jag tänker på hur rökvägen ser ut från det att den går in i rörsystemet och vidare ut genom huset. Tacksam för erfarenhetsmässigt beprövade dimensioneringar och dragningar. Allt gott! Rodgar Den Frie
Rodgar Den Frie

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: Rörspis av plåt, sandfylld. Göra av oljefat.
« Svar #3 skrivet: 05 apr-24 kl 14:33 »
Det finns en del tidigare trådar om rörspisar, plåtugnar mm, har du läst dem?
T ex https://www.alternativ.nu/index.php?topic=199529.0 och https://www.alternativ.nu/index.php?topic=198000.0 , men det går nog att hitta många fler.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 2 användare
Stengrim, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser