Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigast energideklaration  (läst 1477 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Billigast energideklaration
« skrivet: 12 okt-19 kl 09:31 »
Hur gör jag för att komma undan med den billigaste energideklarationen på ett renoveringsobjekt?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigast energideklaration
« Svar #1 skrivet: 12 okt-19 kl 13:28 »
Egentligen är det omöjligt att göra en energideklaration på ett renoveringsobjekt då man inte vet hur man kommer att göra vid en renovering.
Kan det falla under undantagsreglerna? Kan man få uppskov med deklarationen tills renoveringen är klar?

https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-behover-inte-energideklareras/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billigast energideklaration
« Svar #2 skrivet: 12 okt-19 kl 18:47 »
Egentligen är det omöjligt att göra en energideklaration på ett renoveringsobjekt då man inte vet hur man kommer att göra vid en renovering.
Kan det falla under undantagsreglerna? Kan man få uppskov med deklarationen tills renoveringen är klar?

https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-behover-inte-energideklareras/

Det där med hus som bara används 4 månader/år var ju bra, bara att ha 3 hus och flytta runt på pappret

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigast energideklaration
« Svar #3 skrivet: 12 okt-19 kl 18:53 »
Det där med hus som bara används 4 månader/år var ju bra, bara att ha 3 hus och flytta runt på pappret

Perfekt för dig 😂
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billigast energideklaration
« Svar #4 skrivet: 12 okt-19 kl 19:09 »
Perfekt för dig 😂
Ja, om jag hade behövt deklarera så, men det behöver jag inte

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Billigast energideklaration
« Svar #5 skrivet: 12 okt-19 kl 20:10 »
Fattade jag rätt på Boverkets sida så måste huset även energideklareras vid ägarbyte även om nästkommande tänker riva....
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Billigast energideklaration
« Svar #6 skrivet: 12 okt-19 kl 20:29 »
Har du en köpare redan? Går det inte isf att avtala med köparen om att hen inte får någon energideklaration. Vad är sanktionen om det inte utförs någon energideklaration, får man något straff eller vite?
När jag gjorde en fastighetsaffär senast stod det i köpekontraktet att det inte var gjort någon energideklaration och att jag som köpare var nöjd ändå, typ. Energideklarationer är fullständigt meningslösa, det är ju inte så att de leder till några energibesparingar, bara onödig byråkrati.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Billigast energideklaration
« Svar #7 skrivet: 13 okt-19 kl 08:07 »
En bekant som köpte ett mycket billigt hus för några år sedan, krävde ingen energideklaration av säljaren när affären gjordes upp och såg till att det inte skrevs något om saken i köpekontraktet heller. Istället gjorde han muntlig överenskommelse med säljaren om att ha energideklarationen som hållhake om inte säljaren fullgjorde några överenskomna förpliktelser angående kvarlämnat skrot på gården mm.

 

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Billigast energideklaration
« Svar #8 skrivet: 13 okt-19 kl 12:59 »
2011 köpte jag mitt hus men förhandlade bort kostnaden för energideklaration mot fastighetskatten.
Verkade funka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser